LE BOURGET. Informoval o tom v stredu šéf francúzskeho úradu pre vyšetrovanie leteckých nehôd (BEA) Jean-Paul Troadec.
Plán pátrania, do ktorého sa zapoja americké a nórske lode, vyšetrovatelia i vedci, sa týka 2000 štvorcových kilometrov Atlantiku a hĺbky až 4000 metrov. Podľa Troadeca pôjde o najdrahšiu a najväčšiu operáciu, akú kedy jeho úrad uskutočnil, a tiež o "jednu z najkomplexnejších podmorských operácií vôbec".
Troadec takisto uviedol, že prvé pátranie po havárii Airbusu 1. júna 2009 "nebolo plodné". Pri nešťastí zahynulo 228 ľudí na palube, vrátane troch občanov Slovenskej republiky.
Pôvodné vyšetrovanie bolo zastavené bez získania nových informácií z miesta pádu lietadla. To znamená, že aj bez údajov z čiernych skriniek, ktoré poskytujú kľúčové informácie o tom, čo sa stalo. Čierne skrinky, prístroje so zaznamenanými letovými údajmi, sa nenašli.
"Myslím, že máme slušnú šancu nájsť čierne skrinky, a to vysoko nad 50 percent. Ale bude to náročné," uviedol Troadec a dodal: "Najprv musíme nájsť stoh sena, potom budeme hľadať ihlu."
Šéf BEA spresnil, že záchranné tímy začnú v nasledujúcich dňoch dávať dokopy doposiaľ nájdený materiál, uskladnený na brazílskom pobreží, a potom v polovici marca pôjdu do oblasti pátrania.
Rodiny obetí letu 447 spoločnosti Air France privítali nový pátrací pokus.
Správu o začatí nového úsilia oznámil úrad v stredu najprv rodinám obetí a potom novinárom na tlačovej konferencii.
Pátranie budú spoločne financovať firmy Airbus a Air France a bude nasledovať po pôvodnom hľadaní, ktoré stálo približne deväť miliónov eur. Zúčastnia sa ho experti z Británie, Nemecka, Ruska a Brazílie a tiež súkromné spoločnosti.
Životnosť pípajúcich a bzučiacich súčiastok pripojených k čiernym skrinkám je približne iba mesiac, ale podľa odborníkov ponorky a člny vybavené ultrazvukovými zameriavačmi (sonarmi) môžu nájsť vrak Airbusu 330 aj bez takýchto signálov.