Železničné nešťastie pri Bruseli má bližšie k rozuzleniu. Rušňovodič prežil a našli sa aj čierne skrinky. Medzičasom obnovili pátranie po ďalších obetiach.
Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka Sme.
BRUSEL, BRATISLAVA. Jednu z najhorších vlakových nehôd v belgickej histórii prežil aj vodič lokomotívy, ktorý vraj prešiel na červenú. V utorok ho našli. Mal ťažké zranenia, ale nebol v ohrození života. Polícia oznámila, že ho vypočuje hneď, ako to umožní jeho zdravotný stav.
Našli sa tiež čierne skrinky oboch vlakov. „Obidve sú použiteľné, ale ešte nepoznáme príčinu katastrofy," povedal kráľov splnomocnenec Bruno Bulthé pre denník Le Soir.
V priebehu niekoľkých týždňov by mali údaje z čiernej skrinky určiť rýchlosť vlakov aj to, či vodič prešiel na červenú. Príčinou nehody mohla byť ľudská, technická chyba aj počasie.
Pri pondelkovej nehode zomrelo najmenej 18 cestujúcich, počet zranených stúpol na 171. Miesto nehody uzavrela polícia. Jeden z vagónov sa pri zrážke prevrátil na bok, pričom stále nie je jasné, či sa pod ním nenachádza viac tiel obetí.
Záchranári v utorok stále prehľadávali trosky. V dvoch vlakoch, ktoré sa zrazili, cestovalo asi tristo cestujúcich.
Deň po tragédii mnohí belgickí rušňovodiči zostali doma a štrajkovali. Vraj ich pracovné podmienky ohrozujú bezpečnosť cestujúcich. Odbory kritizovali, že rušňovodiči majú príliš dlhé služby a krátky výcvik, čo speje aj k takýmto tragédiám.
Po tom, čo havária zablokovala dopravný uzol pri Bruseli, tak zrušili a obmedzili ďalšie vlaky hlavne vo valónskej časti krajiny.
Medzinárodné rýchlovlaky Eurostar a Thalys do Bruselu a z Bruselu nejazdili v utorok už druhý deň. Doprava v okolí mesta zostane zablokovaná zrejme až do piatka.
„Vrátenie do plnej prevádzky bude pravdepodobne požadovať aspoň tri pracovné dni," po tom, čo miesto nehody opustia vyšetrovatelia, informovali železničná spoločnosť SNCB a správca tratí Infrabel.
Po nehode hneď vystúpila do popredia polemika, prečo na trati nebol systém automatického zabrzdenia vlaku v prípade, že vodič prejde na červenú. Podľa komentátorky denníka Le Soir je v Belgicku na tento systém prispôsobených len asi dvadsať lokomotív z tisíc.
Poverený správca Infrabelu Luc Lallemand v utorok povedal, že ak by zaviedli systém automatického zabrzdenia, ktorý na trati plánovali, „bezpečnosť mohla byť vyššia", ale podľa neho nie je isté, že by to zabránilo pondelkovej tragédii.