Belgicko zažilo jedno z najhorších vlakových nešťastí, keď v pondelok minimálne 18 ľudí prišlo o život a viac než sto je zranených po zrážke osobných vlakov neďaleko Bruselu. Nehoda zastavila medzinárodnú vlakovú dopravu.
Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka Sme.
BRUSEL, BRATISLAVA. V čase rannej špičky sa v pondelok neďaleko belgickej metropoly čelne zrazili dva vlaky. Pri jednej z najhorších vlakových katastrof v histórii Belgicka zahynulo najmenej osemnásť ľudí, viac než sto ďalších cestujúcich je zranených, desiatky z nich ťažko.
Nešťastie sa stalo o pol deviatej ráno pri hustom snežení vedľa dedinky Buizingen asi pätnásť kilometrov južne od Bruselu na mieste, kde prechádzajú aj medzinárodné vlaky.
Mnohé spojenia medzi Belgickom a susednými krajinami preto v pondelok nefungovali a je možné, že niektoré nebudú funkčné ani v utorok.
Prešiel na červenú? Regionálna samospráva okolo piatej večer informovala, že je osemnásť mŕtvych a „ich počet ešte môže mierne stúpnuť".
Guvernér regiónu Flámske Brabantsko Lodewijk De Witte uviedol, že lokálny vlak, ktorý šiel z Leuvenu do Braine-Le-Comte, zrejme prešiel na červenú a narazil do rýchlika, ktorý desať minút meškal a smeroval z Quievrainu do mesta Liege. Príčinu nehody ešte skúmajú.
„Prvé dva vozne boli úplne zničené," povedal pre Reuters pasažier Hambaoui Mounir, ktorý bol v treťom vozni. „Vlak padol na jednu stranu, ľudia padali na seba, nebol tam nijaký vzduch a deti kričali," opisoval.
Viacerým zraneným museli podľa denníka La Libre Belgique na mieste amputovať končatiny. Aj po vyše ôsmich hodinách v akcii záchranári vyťahovali z vlaku uväznených ľudí.
V oboch vlakoch, ktoré do seba vrazili, sedelo 250 až 300 cestujúcich. Mnohí z nich išli po víkende do práce do miest v okolí Bruselu. O tom, že by medzi zranenými boli Slováci, naše ministerstvo zahraničných vecí nevie.
Medzinárodná izolácia Belgická metropola ako sídlo mnohých európskych a medzinárodných inštitúcií bola v pondelok po železnici takmer nedostupná.
NEHODY VLAKOV V EURÓPSKEJ ÚNII
Veľká Británia, 1999: 31 mŕtvych, Taliansko, 2005: 14 mŕtvych, Francúzsko - Luxembursko, 2006: 12 mŕtvych, Belgicko, 2001: 8 mŕtvych.
Po nešťastí celý deň nejazdili medzinárodné vlaky Eurostar medzi Londýnom a Bruselom, ani spoje medzi Belgickom a Francúzskom.
Rýchlovlaky Thalys, ktoré spájajú mestá Belgicka, Nemecka, Holandska a Francúzska dočasne zastavili.
Belgický premiér Yves Leterme sa pre nehodu vrátil z pracovnej návštevy na Balkáne a s belgickým kráľom Albertom II. prišiel na miesto nešťastia.
Na internetových stránkach belgických médií diskutujúci ponúkali darovať krv, pomoc a kondolencie rodinám obetí, ale aj kritizovali, ako sa to mohlo stať. „Už nikdy nebudem môcť nasadnúť do toho vlaku," napísala jedna z diskutujúcich.
Pri staršej nehode v Belgicku si Flám nerozumel s Valónom
Za nešťastia môžu aj ľudské chyby. Pri nehode v roku 2001 si neporozumeli belgickí železničiari pre jazykovú bariéru.
BRUSEL, BRATISLAVA. Nehody vlakov sa stávajú často v zlom počasí, pre ľudskú alebo technickú chybu. Zrážka môže nastať, ak si vodič nevšimne, alebo nepochopí signál, alebo nerešpektuje obmedzenie rýchlosti.
V niektorých vlakoch sú inštalované bezpečnostné systémy, ktoré takým chybám dokážu zabrániť.
Napriek tomu v roku 2001 sa pri Bruseli stala vlaková nehoda, pri ktorej po čelnej zrážke zomreli ôsmi ľudia a dvanásť bolo zranených.
Agentúra AFP napísala, že nehodu spôsobilo nedorozumenie medzi po flámsky hovoriacim signalistom a jeho po francúzsky hovoriacim kolegom z valónskej časti Belgicka.
Prevažne po francúzsky hovoriaci Brusel, sídlo Európskej únie, sa nachádza uprostred flámskeho regiónu, kde sa hovorí po flámsky - miestnou mutáciou holandčiny.
Posledná vlaková nehoda sa stala v Belgicku v roku 2008, bolo pri nej šesť zranených a asi päťdesiat ľudí v šoku. Osobný vlak vtedy vyrazil nesprávnym smerom a zrazil sa s nákladným vlakom.
Najviac cestujúcich, dvadsať, zahynulo v Belgicku pri nehode v roku 1954. Viezlo sa v ňom veľa nemeckých futbalových fanúšikov po zápase s Anglickom.
Ela Rybárová