Firma chce dlhy splatiť čo najrýchlejšie. Za prenajaté lietadlo platí, cez leto chce lietať do Chorvátska.
BRATISLAVA. Kríza v leteckej doprave dolieha na ďalšie aerolínie, ktoré zo slovenských letísk zabezpečujú vnútroštátne aj medzinárodné spojenie.
Letecká spoločnosť VIP Wings, ktorá prevádzkuje lety pod značkou Danube Wings, dlhovala začiatkom februára 150-tisíc eur (4,5 milióna korún) Sociálnej poisťovni.
Kam lieta Danube Wings z Bratislavy do Popradu a Košíc, z Bratislavy do Bazileja (Švajčiarsko), Bologne (Taliansko), Bruselu (Belgicko), Varšavy (Poľsko), z Košíc do Bazileja, Bologne a Milána, z Popradu do Bologne, Bruselu, Dublinu, Londýna, Manchesteru a Varšavy, na leto pribudli spojenia z Bratislavy do Catanie a do Reggio Calabria, odtiaľ do Bologne a späť do Bratislavy, z Košíc zas do Catanie. Zdroj: internetová stránka VIP Wings
Neuhradené záväzky má aj k Letisku M. R. Štefánika v Bratislave. „Evidujeme pohľadávky, predovšetkým za poskytnuté služby a za letiskové poplatky," povedala Dana Madunická, hovorkyňa letiska. V akej výške sú, však odmietla zverejniť.
Bratislavskému letisku musí VIP Wings platiť bezodkladne za aktuálne poskytované služby. Zároveň mu postupne spláca dlhy z minulosti. Vlani boli tieto aerolínie štvrtým najväčším pravidelným dopravcom na bratislavskom letisku, z ktorého prepravili 50tisíc cestujúcich.
Poprad je tajomný Letecký prepravca však veľkú časť liniek prevádzkuje z Letiska Poprad - Tatry. To sa k téme nechce vyjadrovať s odôvodnením, že s Danube Wings dlhodobo spolupracuje a o ďalšej spolupráci rokuje.
Letisko nechcelo komentovať obsah rokovaní. Neodpovedalo ani na otázku, či má firma VIP Wings neuhradené záväzky, ktoré letisku spláca. „Nebudeme sa k tomu vyjadrovať, pretože to štádium rokovaní neumožňuje," povedala riaditeľka letiska Ivana Herkeľová.
Spoločnosť VIP Wings platí pravidelne a načas Českým aerolíniám za prenájom lietadla Boeing 737 vrátane posádky. Ide rádovo o tisíce eur mesačne.
Lety ruší, iné plánuje
Danube Wings musí bojovať aj s poklesom záujmu o lety. Potvrdzujú to čísla o predaji leteniek cez portál Pelikán.sk a cez agentúru Student Agency.
Kým Pelikán.sk od júna minulého roka predal 129 leteniek, Student Agency od augusta 2009 len 70 leteniek týchto aerolínií. Priemerná obsadenosť lietadla bola 36,44 percenta, čo je pri 70-miestnom lietadle obsadenosť 25 miest.
Po optimalizácii letového poriadku prestal Danube Wings koncom januára lietať z Bratislavy do britského Manchesteru, zmeny sa dotkli aj liniek do Bruselu a Bazileja. V letnom letovom poriadku však počíta s linkami do chorvátskej Rijeky, Splitu a Zadaru a vnútroštátnymi linkami v rámci Talianska. Predáva už na ne aj letenky.
Seagle Air áno, VIP Wings nie
Spoločnosť svoje finančné problémy priznáva. „Expandovali sme a skutočné tržby nepokryli vzniknuté náklady," povedal Jozef Bebiak, obchodný riaditeľ VIP Wings.
Spoločnosť preto podľa neho zmenila manažment a optimalizovala letový poriadok. „Podnikáme kroky, aby sme v čo najkratšom čase vyrovnali všetky finančné záväzky," povedal.
O finančný audit aerolínií zatiaľ ministerstvo dopravy nežiada, hoci v prípade spoločnosti Seagle Air tak urobilo. Podľa hovorcu rezortu dopravy Stanislava Jurikoviča o kontrolu požiadajú, ak by na to bol dôvod v zmysle Európskej smernice. Ten podľa neho chýba.
Jurikovič poprel, že by ministerstvo bolo k dopravcovi zhovievavé preto, že na ministerstve pracoval súčasný obchodný riaditeľ aerolínií Bebiak. Ten je ešte stále zapísaný ako člen dozornej rady popradského letiska, ktoré sa k problémom Danube Wings nevyjadruje.
Funkciu však podľa Jurikoviča nevykonáva a čaká sa len na zmenu v registri.