PRAHA. Informovala o tom dnes česká spravodajská stanica ČT24 na svojej internetovej stránke.
Vlak s aerodynamickými tvarmi, ktorý vzdialenosť medzi Prahou a Bratislavou zvládol v predvojnových rokoch za štyri hodiny a 18 minút, je teraz v zbierkach Regionálneho múzea v Kopřivnici.
Motorový rýchlik Slovenská strela tvoril len jeden vozeň. Podľa pamiatkarov je vrcholným prejavom motorizácie osobnej železničnej dopravy za prvej republiky. Podľa pôvodných plánov mohla Slovenská strela po koľajach uháňať najviac 130-kilometrovou rýchlosťou, ale už pri skúškach išla rýchlosťou ešte o 18 kilometrov vyššou.
Na vlaku je originálny i elektromechanický tzv. Sousedíkov pohon, ktorý predbehol súdobý vývoj o niekoľko rokov. "Pre rýchly rozjazd je výhodný elektrický prenos výkonu, ale pri vyšších rýchlostiach je výhodnejší ten mechanický. Slovenská strela to mala urobené tak, že zhruba do 80 kilometrov prevládal elektrický prenos výkonu a potom sa vlastne automaticky postupne odpojil elektrický prenos výkonu a zostal iba mechanický," uviedol riaditeľ Železničného múzea NTM Jiří Střecha.
Koniec expresného vlakového spojenia najväčších miest predvojnovej republiky znamenalo odtrhnutie Slovenska a okupácia Čiech, Moravy a Sliezska v roku 1939. Počas vojny stála Slovenská strela v železničnom depe. Na koľaje sa na niekoľko mesiacov vrátila až po konci druhej svetovej vojny.