PONTOISE, BRATISLAVA. Päť obvinených, dve letecké spoločnosti, dvanásť tlmočníkov a jeden psychológ pre pozostalých. To je len čiastočné obsadenie procesu, ktorý sa začal včera v mestečku Pontoise pri Paríži.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Určiť má vinníkov pádu lietadla Concorde v roku 2000. Ten zapríčinil smrť 113 ľudí a znamenal začiatok konca britskofrancúzskeho projektu, ktorý dal svetu jediné osobné nadzvukové lietadlo.
Všetci obvinení neprišli
Malú súdnu sieň museli prerobiť tak, aby sa doň vmestili aj rodiny pozostalých a desiatky novinárov. Na úvod procesu však neprišli všetci obvinení.
Kým „trpiaci“ manažér Continental Airlines Stanley Ford prisľúbil svoju účasť aspoň v marci, mechanik z rovnakej spoločnosti John Taylor nemôže pre zatykač vôbec opustiť Spojené štáty.
Zvyšní traja obvinení – francúzski inžinieri a letový kontrolór – nechýbali. Podobne ako ani zoznam obetí, ktorý predsedajúci sudca v napätej atmosfére prečítal hneď v úvode procesu.
Continental má svoju verziu
Žalobcom v prípade jedinej leteckej nehody Concordu je Air France. Tá na základe vyšetrovania francúzskeho úradu BEA tvrdí, že pád zapríčinila súčiastka odlomená z amerického stroja, ktorý vzlietol pred ním. Ak bude súhlasiť súd, Continentalu hrozí pokuta 375-tisíc eur a piatim obvineným okrem pokuty 75-tisíc eur aj päť rokov väzenia.
Video France 24: Pád Concordu
Advokát Continentalu Olivier Metzner však na súd prišiel s inou verziou. „Dokážeme, že Concord sa vznietil osem sekúnd pred stretom s úlomkom železa,“ citovala Metznera BBC.
Reputácia Air France a Continental, ktorá je v stávke, netrápi pozostalých. „Chceme poukázať na ľudský rozmer, aby sa proces nestratil v debatách o technike,“ povedal Stéphane Gicquel, zástupca tých, čo neprijali odškodnenie.