Írsky prepravca chce mať v Bratislave nižšie poplatky. Analytik radí pozrieť sa na výsledky letísk, ktoré na takýto krok pristúpili.
BRATISLAVA. Írsky Ryanair by chcel v Bratislave vytvoriť svoju základňu s tromi lietadlami a 20 novými pravidelnými linkami. Tvrdí, že by dokázal vytvoriť a udržať 1600 pracovných miest. Je to ochotný urobiť „výmenou za nízkonákladové letiskové poplatky“. Na otázku, čo si pod tým predstavuje, neodpovedal.
Vzor našli na iných letiskách Ryanair pri poplatkoch dáva za príklad Španielsko a Grécko, kde ich vláda znižovala. Na bratislavskom letisku je poplatok za pristátie približne o 60 percent vyšší ako na letisku v španielskom Alicante.
Poplatky za pristátie lietadla Bratislava:
prvých 150 ton maximálnej vzletovej hmotnosti vrátane: 13,111 eura, každá ďalšia v rozpätí od 151 do 250 ton: 9,294 eura, od 251 tony ďalšia : 6,638 eura, Alicante, Madrid:
do 10 ton : 6,852387 eura, nad 10 ton do 100 ton: 7,848873 eura, nad 100 ton : 8,808452 eura. *poplatky nezahŕňajú daň
Ryanair nereagoval na otázku, či by sa uspokojil so znížením na grécku či na španielsku úroveň. Bratislavské letisko možnosť znížiť poplatky analyzuje. „Považujeme za predčasné publikovať predpoklady zľavy pred ukončením analýz,“ povedala Dana Madunická, hovorkyňa letiska M. R. Štefánika v Bratislave. Podľa tohto letiska sa treba na zľavu pozrieť aj z pohľadu, či ňou nebude poskytnutá nedovolená štátna pomoc.
Ryanair za deväť mesiacov tohto roka prepravil z bratislavského letiska viac ako pol milióna cestujúcich. Už dnes môže mať v Bratislave zľavy. Na otázku, či ich má a v akej výške, letisko neodpovedalo.
Podľa Leteckej informačnej príručky môže bratislavské letisko poskytnúť zľavy podľa vlastných podmienok. „Podmienky nebudeme konkretizovať, pretože sú to informácie strategického obchodného významu,“ povedala Madunická.
V prípade zliav musí ísť podľa letiska „predovšetkým o dopravcu, ktorý bude vykonávať pravidelnú dopravu a letisku bude garantovať určitý objem prepravy, počet frekvencií, vytvorenie nových destinácií a tak ďalej.“
Daj, alebo nebude nič Michal O'Leary, šéf Ryanairu, povedal, že ak sa nepodarí dosiahnuť zníženie vysokých letiskových poplatkov, potom bude táto rozvojová príležitosť umiestnená na iné európske letiská, z ktorých mnohé dnes netrpezlivo čakajú na taký druh ponuky, aký dnes majú k dispozícii v Bratislave.
Letecký analytik Vít Doležálek si myslí, že v tomto prípade ide o čisté vydieranie. „Daj, alebo nič nebude a za všetko si môžeš sám, za dverami čakajú ďalší. Je fakt, že letiská, ktoré na takéto podmienky pristúpili, majú tridsať nových liniek. Či to malo význam, treba hodnotiť podľa výsledkov. Osobne by som na to nepristúpil, byť manažmentom letiska,“ hovorí.
Ministerstvo dopravy, ktoré vlastní 48-percentný podiel v bratislavskom letisku, podľa vyjadrenia nezasahuje a nebude zasahovať do obchodných vzťahov a záležitostí letiska. „Je to plne v kompetencii manažmentu letiska,“ povedal Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva.
Breja: Nie je to korektné
O praktikách nízkonákladových dopravcov a reštarte leteckého trhu po krachu SkyEurope Airlines sa rozprávame s Jánom Brejom, šéfom sekcie civilného letectva na ministerstve dopravy.
Ako hodnotíte reštart nášho leteckého trhu po krachu SkyEurope?
"Je to komplikovaný proces, pretože na našom trhu vzniklo mierne vákuum v rozsahu poskytovaných služieb, ktoré treba vyplniť, pretože cestujúci sú tu a po službe je dopyt. Sú to jednoducho zákazníci, ktorí majú záujem lietať. V nedávnej minulosti, keď boli tradiční dopravcovia, hneď by si takéto zmeny všimli a upravovali by podľa nich svoje plány. Chceli by si hneď podchytiť trh. Napríklad takýmto spôsobom si Austrian Airlines podchytil trh na východ od Rakúska."
A ako je to v súčasnosti?
"Máme tu teraz nízkonákladových dopravcov, ktorí sa podľa mňa nesprávajú korektne v tom, že hovoria letiskám: „My vám zabezpečíme toľko a toľko tisíc cestujúcich, ale nebudeme vám platiť za služby. Veď cestujúci zaplatia vo vašich bufetoch, objednajú si autá a hotely. U vás minú peniaze a my vám preto platiť nebudeme.'' Podľa mňa to je nekorektné, pretože dopravcovia od letísk odoberajú služby a v konečnom dôsledku je takéto správanie v rozpore s legislatívou Európskej únie."
Takéto dohody sú aj na bratislavskom letisku?
„Takéto dohody nie sú na Letisku Bratislava, s podobnými snahami leteckých dopravcov sa vysporiadalo v minulosti. Chcel by som vysvetliť to vákuum, ktoré si okamžite všimli low-cost dopravcovia. Tieto firmy by najradšej platili letiskám za dodané služby pod náklady. Nie je to korektné. Letisko si za služby zaslúži takú čiastku, ktorá pokryje náklady a k tomu malilinkú maržu. Musí z niečoho žiť. Nikto nehovorí o obrovských ziskoch."
Adam Valček