SME

Analytik: Ryanair vydiera

Írsky prepravca chce mať v Bratislave nižšie poplatky. Analytik radí pozrieť sa na výsledky letísk, ktoré na takýto krok pristúpili.

Írsky prepravca chce mať v Bratislave nižšie poplatky. Analytik radí pozrieť sa na výsledky letísk, ktoré na takýto krok pristúpili.

BRATISLAVA. Írsky Ryanair by chcel v Bratislave vytvoriť svoju základňu s tromi lietadlami a 20 novými pravidelnými linkami. Tvrdí, že by dokázal vytvoriť a udržať 1600 pracovných miest. Je to ochotný urobiť „výmenou za nízkonákladové letiskové poplatky“. Na otázku, čo si pod tým predstavuje, neodpovedal.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vzor našli na iných letiskách Ryanair pri poplatkoch dáva za príklad Španielsko a Grécko, kde ich vláda znižovala. Na bratislavskom letisku je poplatok za pristátie približne o 60 percent vyšší ako na letisku v španielskom Alicante.

SkryťVypnúť reklamu

Poplatky za pristátie lietadla Bratislava:

prvých 150 ton maximálnej vzletovej hmotnosti vrátane: 13,111 eura, každá ďalšia v rozpätí od 151 do 250 ton: 9,294 eura, od 251 tony ďalšia : 6,638 eura, Alicante, Madrid:

do 10 ton : 6,852387 eura, nad 10 ton do 100 ton: 7,848873 eura, nad 100 ton : 8,808452 eura. *poplatky nezahŕňajú daň

Ryanair nereagoval na otázku, či by sa uspokojil so znížením na grécku či na španielsku úroveň. Bratislavské letisko možnosť znížiť poplatky analyzuje. „Považujeme za predčasné publikovať predpoklady zľavy pred ukončením analýz,“ povedala Dana Madunická, hovorkyňa letiska M. R. Štefánika v Bratislave. Podľa tohto letiska sa treba na zľavu pozrieť aj z pohľadu, či ňou nebude poskytnutá nedovolená štátna pomoc.

SkryťVypnúť reklamu

Ryanair za deväť mesiacov tohto roka prepravil z bratislavského letiska viac ako pol milióna cestujúcich. Už dnes môže mať v Bratislave zľavy. Na otázku, či ich má a v akej výške, letisko neodpovedalo.

Podľa Leteckej informačnej príručky môže bratislavské letisko poskytnúť zľavy podľa vlastných podmienok. „Podmienky nebudeme konkretizovať, pretože sú to informácie strategického obchodného významu,“ povedala Madunická.

V prípade zliav musí ísť podľa letiska „predovšetkým o dopravcu, ktorý bude vykonávať pravidelnú dopravu a letisku bude garantovať určitý objem prepravy, počet frekvencií, vytvorenie nových destinácií a tak ďalej.“

Daj, alebo nebude nič Michal O'Leary, šéf Ryanairu, povedal, že ak sa nepodarí dosiahnuť zníženie vysokých letiskových poplatkov, potom bude táto rozvojová príležitosť umiestnená na iné európske letiská, z ktorých mnohé dnes netrpezlivo čakajú na taký druh ponuky, aký dnes majú k dispozícii v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

Letecký analytik Vít Doležálek si myslí, že v tomto prípade ide o čisté vydieranie. „Daj, alebo nič nebude a za všetko si môžeš sám, za dverami čakajú ďalší. Je fakt, že letiská, ktoré na takéto podmienky pristúpili, majú tridsať nových liniek. Či to malo význam, treba hodnotiť podľa výsledkov. Osobne by som na to nepristúpil, byť manažmentom letiska,“ hovorí.

Ministerstvo dopravy, ktoré vlastní 48-percentný podiel v bratislavskom letisku, podľa vyjadrenia nezasahuje a nebude zasahovať do obchodných vzťahov a záležitostí letiska. „Je to plne v kompetencii manažmentu letiska,“ povedal Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva.

Breja: Nie je to korektné

O praktikách nízkonákladových dopravcov a reštarte leteckého trhu po krachu SkyEurope Airlines sa rozprávame s Jánom Brejom, šéfom sekcie civilného letectva na ministerstve dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Ako hodnotíte reštart nášho leteckého trhu po krachu SkyEurope?

"Je to komplikovaný proces, pretože na našom trhu vzniklo mierne vákuum v rozsahu poskytovaných služieb, ktoré treba vyplniť, pretože cestujúci sú tu a po službe je dopyt. Sú to jednoducho zákazníci, ktorí majú záujem lietať. V nedávnej minulosti, keď boli tradiční dopravcovia, hneď by si takéto zmeny všimli a upravovali by podľa nich svoje plány. Chceli by si hneď podchytiť trh. Napríklad takýmto spôsobom si Austrian Airlines podchytil trh na východ od Rakúska."

A ako je to v súčasnosti?

"Máme tu teraz nízkonákladových dopravcov, ktorí sa podľa mňa nesprávajú korektne v tom, že hovoria letiskám: „My vám zabezpečíme toľko a toľko tisíc cestujúcich, ale nebudeme vám platiť za služby. Veď cestujúci zaplatia vo vašich bufetoch, objednajú si autá a hotely. U vás minú peniaze a my vám preto platiť nebudeme.'' Podľa mňa to je nekorektné, pretože dopravcovia od letísk odoberajú služby a v konečnom dôsledku je takéto správanie v rozpore s legislatívou Európskej únie."

SkryťVypnúť reklamu

Takéto dohody sú aj na bratislavskom letisku?

„Takéto dohody nie sú na Letisku Bratislava, s podobnými snahami leteckých dopravcov sa vysporiadalo v minulosti. Chcel by som vysvetliť to vákuum, ktoré si okamžite všimli low-cost dopravcovia. Tieto firmy by najradšej platili letiskám za dodané služby pod náklady. Nie je to korektné. Letisko si za služby zaslúži takú čiastku, ktorá pokryje náklady a k tomu malilinkú maržu. Musí z niečoho žiť. Nikto nehovorí o obrovských ziskoch."

Adam Valček

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 266
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 885
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 621
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 586
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 156
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 064
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 442
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 333
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Opozičná Ľudová strana uviedla, že na proteste sa zúčastnilo viac ako 100-tisíc ľudí.


SITA
Národná garda v Los Angeles.

Národná garda má 325-tisíc vojakov.


33
Loď Madleen 1. júna na začiatku plavby z Catanie do Pásma Gazy.

Na palube Madleen sú aj aktivistka Greta Thunbergová, a europoslankyňa Hassanová.


TASR 3
Ilustračné foto

Išlo o úmyselný trestný čin. Zatiaľ nikoho nezadržali.


TASR

Sportnet

Nemecko - Francúzsko: ONLINE prenos zo zápasu o 3. miesto Ligy národov.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo zápasu o tretie miesto v Lige národov: Nemecko - Francúzsko.


Tréner Slovana Vladimír Weiss st. a vpravo jeho asistent Boris Kitka.

Dianie v Slovane Bratislava v uplynulých týždňoch naznačuje, že neľahká situácia vládne pri tvorení nového kádra.


SITA
Viktória Chladoňová v drese tímu Visma Lease a Bike.

V súťaži o biely dres skončila tretia.


Tréner Luciano Spalletti počas zápasu Nórsko - Taliansko v kvalifikácii MS vo futbale 2026.

Federácia ho cez víkend informovala, že s ním ďalej na lavičke národného nepočíta.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu