BUDAPEŠŤ, BRATISLAVA. „Naj-väčšou starosťou Fideszu je, ako zahraničie presvedčiť, že bude robiť tú istú ekonomickú politiku ako Bajnaiova vláda, domácich zase, že bude robiť niečo úplne iné a ľuďom bude rýchlo dobre,“ povedal vo štvrtok na konferencii maďarského zväzu zamestnávateľov ekonóm András Vértes. Vystihol hlavnú dilemu predvolebnej kampane, ale aj budúcej vlády favorita aprílových volieb expremiéra Viktora Orbána.
Ústredným posolstvom kampane Fideszu je radikálna zmena všetkého, čo sa v krajine dialo posledných osem rokov. Nechce opakovať úsporné opatrenia a pokusy o reformy posledných dvoch vlád. Európska únia, Medzinárodný menový fond (MMF) aj investori však od Orbánovej vlády očakávajú, že bude pokračovať v stabilizačných opatreniach súčasnej vlády Gordona Bajnaia a uskutoční reformy verejných financií, ktoré sa aj pre odpor Fideszu nepresadili.
Sťahovanie radaru
Orbánov rozpor medzi tým, čo sľubuje a čo bude musieť urobiť, sa netýka len hospodárstva. Rovnaký problém má aj s niekoľko rokov trvajúcim sporom o výstavbu radaru na juhu Maďarska. Ten má byť dôležitou súčasťou protivzdušnej obrany NATO.
Prvá Orbánova vláda a nasledujúce sociálnoliberálne kabinety najprv chceli radar postaviť na vrchu Zengő pri meste Pécs. To vyvolalo nesúhlas ochranárov a miestnych občanov. Na protest sa vtedy mnohí priviazali k stromom, ktoré mali pre stavbu radaru vyrúbať. Ministerstvo obrany nakoniec ustúpilo a v roku 2005 sa rozhodlo radar postaviť na susednom 611 metrov vysokom kopci Tubes.
Nocovanie na vrchu
História radaru
- Koniec 90. rokov: Maďarsko má v rámci modernizácie protivzdušnej obrany a zapojenia do systémov NATO postaviť radar na juhozápade krajiny.
- 2005: vláda ustúpila protestom a plánovaný radar presúva z vrchu Zengő v pohorí Mecsek na susedný Tubes. Väčšina ochranárov súhlasí.
- 2009: politici Fideszu a im blízki aktivisti začali kampaň proti radaru na Tubesi. Podporia ich v rozpore s vlastnou vládou aj miestni politici socialistov.
Väčšina ochranárov vtedy označila radar na Tubesi za prijateľný. Situácia sa zdanlivo vyriešila a ministerstvo chcelo vlani začať stavať. Medzitým však v Pécsi prebehli voľby primátora a priblížili sa aj parlamentné voľby. Radar na Tubesi sa v oboch prípadoch stal témou volebnej kampane opozičného Fideszu a jemu blízkych aktivistov.
Vyvrcholilo to v polovici decembra minulého roka. Spolu s aktivistami vtedy strávil studenú noc v stane na Tubesi aj nový primátor Pécsu Zsolt Páva z Fideszu, aby zabránili začatiu stavebných prác. Postavili sa tým rozhodnutiu budapeštianskeho súdu, ktorý v novembri odmietol žalobu radnice a aktivistov na zrušenie stavebného povolenia pre radar.
Tento týždeň však najvyšší súd vykonanie stavebného povolenia pozastavil.
Otázku radaru tak bude musieť vyriešiť budúca, podľa všetkého Orbánova vláda. Odborníci sa zhodujú, že Maďarsko pre záväzky v NATO radar niekde postaviť musí.
Hľadanie nového miesta by bolo zdĺhavé a vyvolá ďalšie spory. Aliancia stráca trpezlivosť a Orbánova vláda sa najskôr bude musieť rozhodnúť, či si znepriatelí NATO, alebo svojich voličov.