
Zlá ekonomická situácia nebráni železniciam v tom, aby sa púšťali do rozsiahlej bytovej výstavby. Vďaka štátom garantovaným úverom sa k dvom manažérskym bytom železníc na Bazovej ulici v Bratislave pristavoval aj výťah (na obrázku v čase stavby, tesne pred kolaudáciou a po nej). Hovorilo sa, že v byte vpravo mal bývať brat premiéra Miroslav Dzurinda. Ten vraj spolu s Palackom „riadi“ ministerstvo dopravy namiesto Macejka. Pri výstavbe týchto bytov navyše existuje dôvodné podozrenie z netransparentnosti vynakladania prostriedkov. Dvom súkromným spoločnostiam, ktoré sa podľa správy NKÚ objavujú pri realizácii stavieb najčastejšie, boli totiž minulý rok poskytnuté finančné zálohy celkovo v hodnote 75 miliónov Sk. Tie ešte vo februári tohto roku neboli vyrovnané. Napriek tomu to železniciam nebránilo uhrádzať týmto firmám nové faktúry. FOTO SME – DAŠA MATEJČÍKOVÁ a ROMAN KRPELAN

Neštandardne aj na Šancovej ulici v Bratislave: Návrh na uzatvorenie nájomných zmlúv na trojizbové byty bol vypracovaný aj pre štyri bezdetné a slobodné žiadateľky. Jednou z nich bola aj generálna inšpektorka Správnej rady železníc, ktorá mala od ŽSR už jeden byt pridelený. Ten prepísala podľa správy NKÚ na synovca, ktorý však nebol v čase uzavretia nájomnej zmluvy na nový trojizbový byt uvedený ako člen domácnosti. FOTO SME – DAŠA MATEJČÍKOVÁ
Železnice Slovenskej republiky a ich riešenie bytovej otázky manažérov sa pred časom dostali do centra pozornosti širokej verejnosti. A to nielen vďaka tomu, že jeden z luxusných bytov na Bazovej ulici v širšom centre Bratislavy mal dostať brat predsedu vlády Miroslav Dzurinda. Slovenské železnice totiž nezarábajú a bez pôžičiek by neprežili. V roku 2001 si museli na svoj chod požičať viac ako desať miliárd korún. Všetky úvery železníc získali štátnu garanciu, čím sa tieto prostriedky stali verejnými financiami. Zlá ekonomická situácia však, paradoxne, železniciam nebránila, aby sa pustili do rozsiahlej bytovej výstavby hradenej do značnej miery práve zo štátom garantovaných úverov. Šéf NKÚ Jozef Stahl prirovnal bytovú politiku železníc k práci „realitnej kancelárie“. Podľa utajenej správy NKÚ, ktorú má denník SME k dispozícii, prišlo v roku 2001 k viac ako stopäťdesiatpercentnému prekročeniu plánovaných investícií na výstavbu. Celkovo stála stavba bytov železníc v minulom roku takmer dvesto miliónov korún.
Luxusné byty na Bazovej
Už samotná súťaž na prípravu, realizáciu a financovanie stavby na Bazovej ulici v Bratislave bola podľa správy NKÚ v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní. Vtedajší hovorca ŽSR Miloš Čikovský pritom nazval túto aktivitu „sociálnym programom“. V lukratívnej lokalite širšieho centra hlavného mesta dostal na základe takého programu garsónku napríklad prednosta Divízie dopravnej cesty – no jeho žiadosť o pridelenie bola zaevidovaná až tri mesiace potom, ako mu kompetentní garsónku priklepli.
Asistent generálneho riaditeľa pre ľudské zdroje zase dostal trojizbový byt. Zároveň si však ponechal aj družstevný vo Zvolene, prepísaný na dcéru.
O najväčšom byte s rozlohou takmer dvesto metrov štvorcových, s presklenou stenou, krbom a pristavaným výťahom, sa hovorilo v súvislosti s bratom premiéra Mikuláša Dzurindu, v správe sa spomína aj vysokopostavený zamestnanec ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií. Malo ísť o získanie bytu na riaditeľskú výnimku.
Po vykonaní kontroly NKÚ sa tam však nenasťahoval nik a železnice začali v januári meniť štatút týchto priestorov, z ktorých sa majú stať nebytové. Podotýkame, že sa tak stalo po negatívnej medializácii bytovej politiky železníc verejnosťou aj kompetentnými úradmi. Bratovi premiéra Miroslavovi Dzurindovi ako riaditeľovi Divízie železničných a koľajových vozidiel bol na dobu neurčitú pridelený iný byt v tom istom objekte, s rozlohou viac ako sto metrov štvorcových.
V jeho žiadosti pritom chýbali v čase konania kontroly NKÚ doklady o trvalom bydlisku aj čestné prehlásenie, že žiadateľ, respektíve jeho manželka, nie je nájomcom a ani vlastníkom bytu alebo rodinného domu. Takéto vyhlásenie totiž Dzurinda dať nemohol – je nájomcom iného, družstevného bytu. Generálny riaditeľ železníc mu preto udelil výnimku, aby si vyrovnal vlastnícke vzťahy.
Potenciálni nájomníci si neplatili ani plyn
Okrem čudného kľúča pri prideľovaní bytov zistila kontrola NKÚ aj to, že niektorí manažéri alebo potenciálni nájomcovia boli pred prevzatím bytov zvýhodňovaní. Napríklad na Bazovej ulici v Bratislave si iba jeden uchádzač hradil vykurovanie sám, ostatným tieto platby hradil do konca minulého roka zhotoviteľ stavby.
Niektoré z týchto bytov získali okrem štandardného aj vysoko nadštandardné vybavenie. Nechýbajú tu chladničky, v dvoch bytoch umývačka riadu, v jednom dokonca práčka. Cena takto vybavených kuchynských liniek sa pohybovala až do 200-tisíc slovenských korún.
Správa kontrolného úradu konštatuje, že takýto postup nie je pri vynakladaní verejných prostriedkov obvyklý. Zvlášť, keď k dvom z luxusných bytov na Bazovej bol postavený aj osobitný výťah.
Neštandardne aj v prípade hovorcu
Porušovanie interných smerniíc o prideľovaní železničiarskych bytov sa však neuskutočňovalo len na neslávne medializovanej bratislavskej ulici. Malo sa tak diať aj v prípade hovorcu železníc Miloša Čikovského. Neďaleko Spišskej Novej Vsi mu bol odpredaný dom, ktorý slúžil podľa správy NKÚ na rekreačné účely ŽSR. Čikovský dnes tvrdí, že išlo o: „Doslova ruinu. Naozaj ten dom nemal ani zárubne, bol úplne zničený.“
V roku 1996 mu však bol potom železnicami pridelený aj byt v Bratislave, pričom si už v roku 1995 kúpil od mesta Košice iný, trojizbový byt.
Samotný Čikovský tvrdí, že v byte v Košiciach ostali bývať jeho deti, ktoré nemohol nútiť presťahovať sa do Bratislavy. Podľa správy bola ale jeho dcére, zamestnankyni ŽSR, pridelená v Košiciach železničiarska garsónka.
Prečo minister nekoná?
Správu NKÚ odovzdal šéf úradu Stahl všetkým kompetentným už v januári, k žiadnemu vyvodeniu zodpovednosti zatiaľ nedošlo. Podľa našich informácií sa o to Macejko viacnásobne pokúšal, mal však narážať na odpor Miroslava Dzurindu a Gabriela Palacku. A to napriek tomu, že správa kontrolného úradu upozorňuje na obchádzanie interných smerníc železníc a viacnásobné porušenia zákona.
Vybavenie „sociálneho“ bytu ŽSR na Bazovej ulici:samostatné etážové kúrenie
chladnička
umývačka riadu
práčka
odsávač pár
elektrická rúra
varná doska
kuchynská linka
samostatný výťah
Autor: MARTIN SEDLÁK