
Zo škandálu s pridelením nadštandardných bytov s nadštandardným vybavením pre manažérov Železníc na Bazovej ulici v Bratislave sa zrejme kompetentní nepoučili. Momentálne sa na tej istej ulici dokončujú ďalšie štyri byty a minimálne jeden z nich je opäť nadštandardný – okrem krbu a lodžie má už kompletne vybavenú aj kúpeľňu. FOTO SME – DAŠA MATEJČÍKOVÁ
Šéf Najvyššieho kontrolného úradu Jozef Stahl už v januári zverejnil, že kontrola na železniciach preukázala sporné body v ich bytovej politike. Správu následne poskytol premiérovi Mikulášovi Dzurindovi aj ministrovi dopravy Jozefovi Macejkovi. Dodnes ju však nik nezverejnil a podľa našich informácií zatiaľ nedošlo ani k rozsiahlejšiemu vyvodeniu zodpovednosti.
Železnice, naopak, stavajú ďalej, pričom pri niektorých nových bytoch možno pokojne skonštatovať, že ide o nadštandardnú výstavbu. Napríklad len na Bazovej ulici v Bratislave sa v týchto dňoch dokončuje výstavba ďalších štyroch bytov, z ktorých trojizbový má vo veľkej obývačke zabudovaný krb a v kachličkami vybavenej kúpeľni sprchovací kút aj rohovú vaňu. Nechýbajú tu veľké lodžie ani plastové okná.
Predpoklad, že sa to financuje zo štátom garantovaných úverov, je možný, ba pravdepodobný. ŽSR si na svoj chod v roku 2001 požičali viac než desať miliárd, v tom istom roku došlo k viac než stopäťdesiatpercentnému prekročeniu plánovaných investícií na výstavbu.
Správa NKÚ, ktorú denník SME získal, pritom hovorí jasne – v bytovej politike železníc došlo k porušeniu zákona o verejnom obstarávaní, k nejasnému použitiu verejných financií, k nevyrovnaniu finančných preddavkov, k prideleniu bytov bez predloženia potrebných údajov, k prideleniu bytov aj nezamestnancom železníc, k preplácaniu vykurovania bytov pre potenciálnych nájomníkov, k luxusnému zariaďovaniu „sociálnych“ bytov na úkor ŽSR, k nepreverovaniu údajov, k porušovaniu interných smerníc, k nejasnostiam okolo mandátnych zmlúv, k veľkému počtu riaditeľských výnimiek a k zvýšeniu investícií o štyridsaťdva miliónov korún.
Autor: ms, dam