Agentúrnu správu sme o 19:10 nahradili autorským článkom SME.
Na bratislavskom letisku bude o dopravcu viac. Poľský LOT chce na letoch za oceán súperiť aj s ČSA.
BRATISLAVA. Vstupom poľského dopravcu na slovenský trh od mája tohto roku sa rozšíri ponuka aerolínií, s ktorými sa dá z Bratislavy letieť na väčšie vzdialenosti s jediným prestupom. Poľský LOT bude lietať do svojej najsilnejšej základne - Varšavy - 46-miestnym lietadlom každý deň okrem soboty.
„V regióne sme mali veľké nárasty cestujúcich. V Českej republike a na Slovensku stúpli naše predaje približne o 15 percent, napriek všeobecnému prepadu trhu," odôvodňuje návrat poľského dopravcu do Bratislavy po šiestich rokoch Jolanta Grala-Bednárčik, riaditeľka LOT pre Slovensko a ďalšie krajiny.
Návrat poľského dopravcu na bratislavské letisko podporil aj zvýšený záujem Slovákov o jeho lety z Viedne, Krakova či z Prahy. Podľa výpočtov LOT-u sa minulý rok ich záujem zvýšil o 40 percent oproti roku 2008.
Poľské aerolínie zo Slovenska do Varšavy lietali už v minulosti, no linku zavreli.
Problémom bola silná konkurencia spoločnosti SkyEurope, ktorá však vlani skrachovala. „Varšava nie je destinácia pre dvoch dopravcov," vraví Bednárčik.
Podľa leteckého analytika Víta Doležáleka by sa linka LOTu z Bratislavy do Varšavy mohla udržať, ak by aspoň 20 ľudí letelo s nadväzným spojením do Ameriky.
Klientov chcú lákať najmä cenami
Podľa odhadov firmy LOT až 60 percent z celkového počtu prepravených pasažierov tvoria transatlantickí klienti. Minulý rok pritom poľský dopravca prepravil takmer 4 milióny cestujúcich, takže do Ameriky či do Kanady smerovalo asi 2,4 milióna cestujúcich.
Poľská metropola je základňou, z ktorej môžu klienti lietať na obe letiská v New Yorku, do Chicaga alebo do kanadského Toronta. Podľa spoločnosti by nemali na nadväzný spoj vo Varšave čakať viac ako dve hodiny. „V týchto destináciách žije značná časť slovenskej komunity, čo je veľká výhoda," povedal Lukáš Švaro z Pelikán.sk.
Za spiatočnú letenku na trase Bratislava - Varšava klient zaplatí minimálne 142 eur vrátane letiskových poplatkov, čo je určite zaujímavé najmä pre biznis klientelu, vraví Švaro. „Ceny leteniek za Atlantik sú približne rovnaké ako u iných prepravcov, takže bude záležať najmä na marketingových aktivitách poľského dopravcu, či nimi klientov osloví," povedal Švaro.
LOT hovorí, že cena za spiatočnú letenku do USA by sa mala začínať na 456 eurách a do Kanady na 497 eurách. Internetový rezervačný systém LOTu na linke cez Varšavu však hovorí o cene za spiatočnú letenku 1500 eur.
Poľský LOT: V Bratislave zľavu nemáme, nechceli sme ju - čítajte rozhovor
Má to byť konkurencia hlavne pre ČSA
Pre LOT budú konkurenciou České aerolínie (ČSA), ktoré lietajú z Bratislavy, Žiliny a Košíc do Prahy. Vlani prepravili medzi Slovenskom a Českom asi 200-tisíc ľudí, LOT by uspokojilo 20tisíc klientov ročne.
Vlastnú linku z Prahy do New Yorku ČSA zavreli vlani v októbri. Dnes ju lietajú v spolupráci s Delta Airlines v rámci aliancie SkyTeam. Spiatočná letenka do New Yorku cez Prahu na koniec júna vyjde na 1500 eur.
Švaro si myslí, že to, aký podiel na slovenskom trhu napokon získa LOT, bude závisieť od jeho marketingových aktivít. V súčasnosti patrí poľskému dopravcovi pätnásta priečka v počte predaných leteniek na stránke Pelikán.sk. České aerolínie sú v prvej päťke.