Hamburg 21. januára (TASR) - Nemecký časopis Aero International uverejnil štatistiku bezpečnosti leteckých spoločností. Potvrdila, že lietanie je čoraz bezpečnejšie, ale tvrdenie neplatí plošne.
Podľa štatistiky spoločnosti JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre), ktorá eviduje nešťastia lietadiel, je sedem aerolínií, ktoré sú staršie ako 30 rokov a v dokumentácii centra nemajú nijaký záznam o páde ich lietadla, kolízii stroja priamo na letisku, alebo o inej nehode, pri ktorej by došlo k usmrteniu cestujúceho alebo k jeho ťažkému úrazu. Štatistiku, vzhľadom na mnohoročnú bezpečnú prevádzku vedie austrálska spoločnosť Qantas.
Do najbezpečnejšej skupiny patria ešte spoločnosti fínsky Finnair, portugalská TAP, hongkonské Cathay Pacific Airways, izraelská El Al, japonská Al Nippon Airways (ANA) a nemecký Air Berlin.
Lufthansa je na 19. mieste s koeficientom 0,005. V septembri 1993 malo jej lietadlo problémy na letisku vo Varšave. Pri nehode prišli dvaja ľudia o život. Aeroflot je na 34. mieste a v porovnaní s predchádzajúcou štatistikou si polepšil o 16 miest. Koeficient jeho bezpečnosti je 0,094. Poslednú veľkú haváriu mal v roku 1993. Pád lietadla vtedy neprežilo 84 cestujúcich.
Posledné miesta patria spoločnosti Saudi Arabian Airlines. Pred 13 rokmi pri páde ich lietadla zahynulo 310 cestujúcich. Za nimi nasledujú taiwanské China Airlines. V roku 1994 im padlo lietadlo, v ktorom zahynulo 362 cestujúcich.
Zoznam JACDEC uzatvárajú brazílske spoločnosti GOL Transporteos Aéros a TAM Linheas Aéreas. Ich koeficient bezpečnosti je 1,488, respektíve 1,670.
Najvyšším stupňom bezpečnosti leteckej spoločnosti je koeficient 0,0000.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.