Budapeštiansky dopravný podnik sa stal symbolom zlého hospodárenia a rozkrádania.
BUDAPEŠŤ. BRATISLAVA. Časovo neobmedzený štrajk pracovníkov mestskej hromadnej dopravy (BKV) na svoj prvý deň síce v utorok Budapešť neochromil, obyvateľom a návštevníkom maďarského hlavného mesta však veľmi znepríjemnil život.
Pravidelne chodili len metro a trolejbusy a s výpadkami tiež električky. Z autobusov, ktoré mestská doprava v Budapešti využíva najviac, však jazdila podľa odhadu internetového serveru index.hu len asi šestina. V niektorých školách radšej zrušili vyučovanie.
Odborári sľubujú, že v stredu bude situácia ešte horšia, autobusov do mesta vyrazí ešte menej. Budapešťania si štrajk v obmedzenej forme vyskúšali už minulý týždeň, kedy mnohí šoféri BKV odmietali s autobusmi vyraziť do ulíc. Odvolávali sa na biedny technický stav vozidiel, pravým dôvodom však bol ich nesúhlas s novou kolektívnou zmluvou. Návrh predložený vedením firmy a mesta s odvolaním sa na krízu a zadlženie firmy ruší viaceré výhody zakotvené v prechádzajúcej zmluve.
„Nemôžeme pokračovať po ceste, na ktorej od roku 2003 BKV nahromadilo bankové dlhy vo výške 262 miliónov eur,“ tvrdí súčasný generálny riaditeľ firmy István Kocsis. Radoví pracovníci však na to hovoria, že za dlhy môžu práve oni najmenej.
Symbol korupcie
BKV je v Maďarsku prakticky od zmeny režimu symbolom zle riadeného podniku a čiernej diery na financie. Posledný rok sa obraz firmy zhoršil ešte viac, skoro na každý týždeň pripadlo nejaké škandálne odhalenie o jej hospodárení. Pred týždňom polícia predviedla v putách bývalú personálnu riaditeľku BKV, ktorá si pre odchod do penzie dala vyplatiť odstupné 320-tisíc eur, a vzápätí sa vo firme znovu zamestnala.
V cele od decembra sedí bývalý legislatívny riaditeľ BKV. Jeho kolegu, exriaditeľa pre informatiku, stíhajú na úteku.
Zatiaľ poslednou obvinenou je exhovorkyňa bývalého socialistického viceprimátora Budapešti, ktorá mala rok a pol - vedľa práce na radnici - poberať plat aj od dopravného podniku, pre ktorý však žiadnu prácu nevykonávala.
Liberál a socialisti
Budapešť riadi od roku 1990 bez prestávky liberálny primátor Gábor Demszky, väčšinu tohto obdobia v koalícii so socialistami. Stredoľavá mestská koalícia sa rozpadla vlani na jeseň práve pre škandály okolo BKV – obe strany sa nedokázali zhodnúť na tom, kto za ne nesie väčšiu zodpovednosť a ako situáciu podniku riešiť.
Škandály typu BKV pre väčšinu Maďarov len doplňujú obraz skorumpovanej a neschopnej vlády socialistov a liberálov na celoštátnej úrovni. Pre voličov sú hlavným argumentom v prospech opozičného Fideszu, ktorý je favoritom aprílových parlamentných volieb.