Viedeň 17. apríla (TASR) - Blížiaci sa vstup Poľskej republiky do Európskej únie a obavy o poľskú kinematografiu boli v centre dnešného stretnutia jej svetoznámeho predstaviteľa Andreja Wajdu s rakúskymi novinármi vo Viedni.
Slávny filmový tvorca pricestoval do rakúskej metropoly pri príležitosti retrospektívnej prehliadky jeho diel, ktorú otvorila dnes projekcia skrátenej, prepracovanej verzie Zasľúbenej zeme. Do 16. mája premietnu vo viedenskom kine Imperial 24 Wajdových diel, z toho 15 v rakúskej premiére.
Poľsko by sa čo najskôr malo stať plnoprávnou členskou krajinou EÚ, povedal Andrzej Wajda a dodal, že najhoršie by bolo, ak by jeho krajina zostala mimo proces rozširovania únie. Potom by sa v budúcnosti ocitla v spoločnosti Bieloruska, dodal.
"Musíme zvýšiť produktivitu a efektivitu našej práce, potrebujeme viac vlastnej iniciatívy a civilizácie," vyhlásil režisér, ktorý však netajil presvedčenie, že Poľsko súčasné problémy zvládne. Boj medzi trhovou ekonomikou a štátom regulovaným hospodárstvom nie je špecifickým poľským problémom, ale problémom celoeurópskym. "A keď niekto, tak ako ja, prežil vojnu v Európe, vie, že treba urobiť všetko preto, aby sa niečo podobné nikdy neopakovalo a že niekedy sa treba čohosi aj vzdať v prospech niečoho spoločného," formulovala popredná osobnosť nielen poľskej kinematografie.
Téza "menej štátu" platí pre filmovú oblasť iba sčasti. V Poľsku chýba adekvátna legislatíva, ktorá by nútila napríklad televízne spoločnosti k podpore filmovej produkcie, kinematografia nemá lobby v parlamente. Existencia poľskej filmovej tvorby je akútne ohrozená, vyhlásil znalec pomerov. "Je to o to prekvapujúcejšie a poľutovaniahodnejšie, že 40 percent poľských divákov uprednostňuje filmy domácej proveniencie, z čoho by sa dalo usudzovať, že nakrúcať filmy v Poľsku sa vypláca," dodal Wajda.
Podľa jeho názoru skúsenosti naznačujú, že v Európe nemôže fungovať film bez štátnej podpory, čo platí aj o poľskom filmovom priemysle.
Andrzej Wajda, ktorý vlani oslávil 75. narodeniny, debutoval režisérsky v roku 1954. Filmársky sa presadil a sériu ocenení na medzinárodných filmových festivaloch, ako aj nominácií na Oscara Americkej filmovej akadémie získal dávno pred tým, než sa politicky a spoločensky angažoval vo svojej vlasti. Wajdove filmy ako Človek z mramoru a Človek zo železa nesporne urýchlili spoločenské zmeny v Poľsku a v ďalších krajinách východnej Európy.
Za film Danton ocenili Andrzeja Wajdu francúzskym Cézarom, za celoživotné dielo nielen Oscarom, ale aj osobitnými cenami festivalových podujatí v Berlíne a v Benátkach.
Jeho najnovšie dielo Pomsta podľa predlohy Aleksandra Fredra je ďalším z radu filmových adaptácií poľskej literatúry, po Wyspianského Svadbe či Mickiewiczovom Pánovi Tadeášovi, pre ktoré sa v minulosti rozhodol tento uznávaný umelec.