NEW YORK. Miliardár, vydavateľ a šéf mediálneho gigantu News Corp.
Ako však Murdoch uviedol vo svojom včerajšom komentári v denníku Wall Street Journal, budúcnosť žurnalizmu je sľubnejšia než kedykoľvek predtým.
Prosperita médií podľa Murdocha sa od ich počiatku odvíjala od dôvery jej čitateľov, od schopnosti odhaľovať korupciu vo vláde a v súkromných firmách, ako aj od odvahy útočiť na mocných a bohatých. A tieto funkcie môžu dnes médiá napĺňať ešte účinnejšie, práve vďaka novým technológiám.
Niektoré noviny a mediálne organizácie sa však tejto digitálnej realite neprispôsobia, a preto zaniknú. Za tieto zlyhania však nemôžeme viniť technológie, píše Murdoch.
Médiá musia po prvé ľuďom poskytnúť správy, ktoré oni chcú, konštatuje Murdoch a upozorňuje, že prestížne novinárske ceny vyvážené znižujúcou sa predajnosťou sa musia stať minulosťou. Okrem toho musia médiá sprístupniť svoj obsah cez mobilné zariadenia. V modernej dobe podľa neho nikto nebude čakať s čítaním správ až do momentu, kým dorazí do kancelárie alebo domov.
"Môj druhý bod vyplýva z prvého: kvalitný obsah nie je zadarmo. Povedzme si otvorene, že model založený na príjmoch výlučne z internetových reklám noviny v dlhodobom horizonte nemôžu udržať," upozorňuje v komentári Murdoch.
Príjmy z internetových reklám totiž nikdy nestačili na vykrytie strát z poklesu printovej reklamy v denníkoch. Aj preto však médiá musia čitateľom ponúknuť články, za ktoré budú ochotní zaplatiť. Neudržateľný podľa Murdocha je aj trend, keď médiá, ktoré len agregujú články z iných stránok, na takomto obsahu zarábajú, pričom náklady za vznik obsahu nesie len ich tvorca.
Veľkí slovenskí vydavatelia spoplatnenie stránok zvažujú. V blízkej budúcnosti ho neplánujú. Čítajte viac.
Ale tak ako sa novým podmienkam prispôsobuje podnikateľský sektor, tak sa musí prispôsobiť aj vláda, vyzýva v závere Murdoch, ktorý požaduje od vlády zrušenie obmedzenia súbežného vlastníctva televíznej stanice a tlačeného denníka na tom istom trhu. "Dáva to asi toľko zmyslu ako keby zakázali novinám mať vlastné internetové stránky," dodáva mediálny magnát.
Rovnako alarmujúci ako prílišná regulácia je aj tlak na vládnu pomoc pre noviny, upozorňuje Murdoch. Akákoľvek vládna pomoc médiám by totiž mohla skončiť podobne ako pomoc automobilovému priemyslu: Pomôže posilniť tých, ktorí vyrábajú veci, ktoré zákazníci nechcú.
Murdoch v komentári dodáva, že denníky sa nikdy nesmú vzdať práva na podporu politických kandidátov, k čomu by ich tranformácia na neziskové spoločnosti a prijatie štátnych dotácií donútili.