WASHINGTON, BRATISLAVA. Britská televízia BBC to nazvala hrou mačky s myšou. Teroristi prídu s novým spôsobom, ako na palubu lietadla dostať bombu, a až potom letecké spoločnosti a letiská zavedú prísnejšie pravidlá, aby sa to už viac nepodarilo.
Tak zareagovali aj niektoré svetové letiská a aerolinky na vianočný pokus o útok na let z Amsterdamu do Detroitu. Mladý Nigérijčan Umar Farouk Abdulmutallab sa 20 minút pred pristátim v Amerike snažil zapáliť výbušninu v nohaviciach. Zásahom cestujúcich sa mu to nepodarilo, inak by let s 289 ľuďmi na palube skončil tragicky.
Prísnejšie kontroly Čo sa zmenilo Po pokuse o teroristický útok na let 253 niektoré spoločnosti zakazujú hodinu pred príletom v USA cestujúcim vstávať, ísť na záchod či držať deku. Na iných miestach nemôžu mať pasažieri na kolenách notebook či vankúš. Niektoré aerolinky obmedzili prezeranie trasy letu. Americký dopravný úrad vydal len všeobecné požiadavky. Konkrétne obmedzenia sa líšia v závislosti od spoločnosti a letiska.
Mnohé spoločnosti a letiská teraz sprísňujú bezpečnostné procedúry. Na niektorých letoch do Ameriky nebudete môcť hodinu pred pristátím odchádzať na záchod, zakazujú sa aj vankúše či deka na kolenách.
Nigérijskému útočníkovi sa podarilo prejsť cez röntgenovú kontrolu príručnej batožiny aj kovový skener. Výbušnú látku previezol pod šatami v bielizni. Mnohé letiská hneď začali podrobne prehľadávať cestujúcich.
Ako informovala AFP, dcére jedného pasažiera dokonca zdvihli dlhé čierne vlasy, aby sa uistili, že nič pod nimi neskrýva.
Po útoku na dvojičky v roku 2001 sa letecká doprava stala jedným z hlavným cieľom teroristov. „Jedenásty september zrodil samovražedných atentánikov v lietadlách,“ povedal Norman Shanks, bývalý britský šéf bezpečnosti spoločnosti BAA pre denník Times.
Krátko po útoku na Ameriku sa bezpečnostné procedúry zameriavali na to, aby si potenciálni teroristi do lietadla nepriniesli zbraň, ako je nôž. Teraz cestujúci pred nástupom na palubu prídu o kozmetické nožničky či pilník.
Keď v roku 2006 skupina Britov plánovala útok pomocou tekutej chemikálie, obmedzilo sa množstvo tekutín, ktoré si môžete na palubu priniesť.
Napriek sprísneným bezpečnostným predpisom sa však teroristi stále dokážu dostať s bombou na palubu. A len šťastím sa ešte útok v Amerike či v západnej Európe neopakoval. „My musíme mať šťastie vždy, im stačí uspieť raz,“ napísal pre New York Post republikán Peter King.
Pomôže nový skener? Podľa mnohých expertov by podobnému útoku zabránil röntgenový skener, ktorý cestujúceho „vyzlečie“. Pri procedúre vidí všetko pod šatami. Odhalil by podľa expertov aj Nigérijčanovu bombu či rovnakú výbušninu, ktorú v konečníku nedávno prepašoval neúspešný útočník na saudskoarabského princa.
Zariadenia momentálne skúšajú viaceré letiská, zhodou okolností ich má aj amsterdamské. Okrem svojej ceny – jeden prístroj stojí podľa BBC zhruba 100–tisíc eur – však jeho masovému využívaniu bráni ešte jedna vec. Mnohým cestujúcim prekáža, že ich skener vyzlečie. Iní ho však bránia s tým, že snímky sa nebudú ukladať a nemajú pornografický charakter.
Spôsobom, ako predísť možným teroristickým útokom, je aj mimoriadne zvýšená aktivita bezpečnostných agentov, ako to robí Izrael. V blízkovýchodnej krajine sa na letiskách viac ako na veci zameriavajú na ľudí, vrátane neverbálnych prejavov. Židovský štát poučený palestínskym terorizmom aj preto už 40 rokov nezažil útok na lietadlo.
Nevýhodou je však niekedy až potupná niekoľkohodinová procedúra plná otázok a fyzických kontrol.
Na skener, čo vás vyzlečie, nemáme
Slovenské letiská po vianočnom útoku teroristu bezpečnostné opatrenia nesprísnili.
BRATISLAVA. Žiadne fyzické prehliadky ani zákaz hodinu pred pristátím opustiť svoje miesto. Bezpečnosť lietadiel štartujúcich zo slovenských letísk nebudeme ani po poslednom nevydarenom teroristickom útoku na linke Amsterdam Detroit strážiť prísnejšie. Keďže sa kontrola osôb a batožiny nesprísňovala na úrovni Európskej únie, naše letiská ju samy iniciatívne posilňovať nebudú.
„Bratislavské letisko nemá priame spojenie s Amerikou. Kontrola u nás je v súlade s európskymi bezpečnostnými predpismi,“ povedala hovorkyňa bratislavského letiska Dana Madunická. Bezpečnosť neposilnili ani na medzinárodnom letisku v Poprade, podľa jeho riaditeľky Ivany Herkeľovej však budú o tejto možnosti hovoriť v januári na zasadnutí ich bezpečnostného výboru.
Fyzické kontroly cestujúcich, aké po piatkovom zmarenom útoku zaviedli americké aerolinky aj medzinárodné letiská v Európe, u nás naďalej zostávajú zriedkavým opatrením. Naše letiská nedisponujú ani skenermi schopnými odhaliť nebezpečné nekovové látky, ako sú plastické výbušniny.
„Momentálne je našou prioritou zabezpečenie prevádzky,“ reagovala Herkeľová na otázku, či letisko neuvažuje o zakúpení prístroja, ktorý elektronicky „vyzlečie“ cestujúceho donaha. Ani letisko v hlavnom meste neplánuje kúpu drahého prístroja.
V priebehu budúceho roka ním však možno predsa len prejdete. Od otvárania nového terminálu v júni ho bude mať bratislavské letisko na tri mesiace zapožičaný.
Ak sa chystáte letieť do Ameriky zo susednej Viedne, mali by ste sa na letisko vybrať aspoň o polhodinu skôr ako zvyčajne. Okrem detektora kovov vás čaká dôkladná fyzická prehliadka.
Hovorca viedenského letiska Peter Kleemann však tvrdí, že pre navýšenie zamestnancov veľké zdržanie nehrozí. Podobné kontroly čakajú cestujúcich aj na pražskom letisku Ruzyně.
Martina Kováčová