Pôvodný agentúrny text sme o 16:15 nahradili článkom z tlačeného vydania SME.
WU-CHAN, BRATISLAVA. Novučičká železničná stanica, tisícka prominentných pasažierov a čakanie na vlak, ktorý skoro tisíc kilometrov prejde za tri, maximálne štyri hodiny.
Tak vyzerala slávnostná premiéra novej čínskej železničnej rýchlodráhy, ktorá je pravdepodobne najrýchlejšia na svete. V skutočnosti síce ešte nie je dokončená, no už teraz sa môžete z Wu-chanu, hlavného mesta provincie Chu-pej, dostať do viac ako tisíc kilometrov vzdialeného Kantonu, hlavného mesta provincie Kuang-tung za asi tri hodiny.
Čakať vás bude štrnásť vlakových staníc a priemerná rýchlosť vyše tristo kilometrov za hodinu.
Najrýchlejší vlak Novú železnicu z Pekingu do Wu-chanu začali Číňania stavať v lete v roku 2005. Dnes je dokončený prvý úsek, no celá trať môže byť hotová do troch rokov.
Dvetisíckilometrové vlakové spojenie Peking – Wu-chan je súčasťou nových čínskych plánov, ako naštartovať ekonomiku počas hospodárskej krízy. Ich súčasťou je budovanie rozsiahlej železničnej siete, ktorá má konkurovať neekologickej a drahej leteckej doprave. Čína chce teda vybudovať ďalších 40-tisíc kilometrov koľají.
Aj preto sa komunistická krajina rozhodla pre megalomanský projekt najrýchlejšieho vlaku. „Dokáže ísť rýchlosťou 394 kilometrov za hodinu, a v súčasnosti je to najrýchlejší vlak, ktorý na Zemi funguje,“ povedal agentúre Nová Čína Čang Šuguang, šéf dopravného úradu na ministerstve železníc.
FOTO - TASR/AP
Vlak totiž prejde trať so zatiaľ štrnástimi zastávkami priemernou rýchlosťou viac ako tristo kilometrov za hodinu - čím prevyšuje japonské i francúzske rýchlovlaky. A tak cesta, ktorá predtým cestujúcim trvala viac ako desať hodín, trvá dnes čínskym pasažierom okolo troch hodín. To je asi ako rýchlikom z Bratislavy do Vrútok.
Druhý v poradí Nový rýchlovlak nie je prvým podobným čínskym projektom. Ešte pred minuloročnými olympijskými hrami otvorili v krajine rýchlodráhu, ktorá spájala Peking s viac ako sto kilometrov vzdialeným mestom Tchien-ťin.