Ekologickejší, efektívnejší, ľahší a lacnejší na údržbu. Taký má byť nový Boeing 787 Dreamliner. Zatiaľ však vyvolal skôr pochybnosti.
EVERETT, BRATISLAVA. Pätnásťročné čakanie na nový model Boeingu sa končí. V utorok večer nášho času sa pri Seattli uskutočnil prvý skúšobný let Boeingu 787 Dreamliner.
Projekt sa od začiatku javil ako veľmi ambiciózny. Boeing chcel reagovať na meniaci sa trh, v ktorom už letecké spoločnosti nežiadali stále vyššiu rýchlosť strojov, ale išlo im skôr o efektívnosť a znižovanie prevádzkových nákladov. Presne tieto podmienky mal Dreamliner naplniť.
Dvojročné meškanie
Na rozdiel od predošlých komerčných lietadiel totiž nebol vyrobený z hliníka, ale z uhlíkových vlákien ako vôbec prvý na svete. Vďaka tomu je výrazne ľahší a odolnejší ako doterajšie lietadlá, čo znamená, že má nižšiu spotrebu a väčší dolet.
Ambiciózne plány Boeingu narušili viaceré oneskorenia. Podľa prvých plánov mal Dreamliner prvýkrát skúšobne vzlietnuť už v roku 2007, séria problémov s dodávateľmi, či štrajk zamestnancov však spôsobili viac ako dvojročné meškanie.
Prvý let sa mal nakoniec uskutočniť včera z mesta Everett, kde ho skonštruovali. Dreamliner mal štyri hodiny lietať nad štátom Washington. Počas letu mali dvaja piloti, jediní ľudia na palube, vykonať niekoľko testov a kontrol systému. „Ubezpečia sa, že lietadlo za bežných okolností letí tak, ako má," povedal podľa AP hovorca Boeingu Jim Proulx.
V najbližších mesiacoch budú testy pokračovať. Prvé Dreamlinery by mali zákazníci dostať v štvrtom kvartáli budúceho roku.
Odborníci však varujú, že Boeing možno nedodrží ani tento termín. Využitie uhlíkových vlákien v komerčných lietadlách je totiž novinkou a môže to vyvolať ďalšie problémy. „Tak ako Boeing narazil na prekážky pred prvým letom, narazí na ne aj pri snahe o úradné povolenie," povedal pre Reuters letecký analytik Richard Aboulafia.
Analytici zatiaľ nevedia povedať, koľko by na novom stroji mohol Boeing zarobiť. Podľa Reutersu firma do výroby modelu 787 už investovala asi desať miliárd dolárov. Navyše, bude musieť svojich zákazníkov nejakým spôsobom odškodniť za meškanie dodávok.
Cena Dreamlinera je údajne od 150 do 200 miliónov dolárov, Boeing už prijal 840 objednávok.
V Európe vzniká konkurencia
Konkurencia nespí ani v tomto prípade. Najväčší rival Boeingu európsky Airbus zháňa kupcov na svoj nový model A350, ktorý bude rovnako ako Dreamliner vyrobený z uhlíkových vlákien. Na trh by sa mal dostať v roku 2013. Samozrejme, iba ak jeho vývoj nezasiahnu podobné problémy ako Dreamliner.