Washington 2. decembra (TASR) Námorní vojenskí výskumníci uskutočnili zatiaľ najdlhší let bezpilotného lietadla poháňaného elektrinou, ktorá sa vyrába vo vodíkovom palivovom článku. Pohonný systém má nižšiu hmotnosť a je efektívnejší ako spaľovací motor, alebo elektromotor, čerpajúci energiu z akumulátora.
Oznámil to tím Karen Swiderovej-Lyonsovej z Námorného výskumného laboratória Vojenského námorníctva USA vo Washingtone.
Pokusné bezpilotné lietadlo nazvané Ion Tiger (Iónový tiger) s hmotnosťou takmer 15 kilogramov sa 16.-17. novembra 2009 udržalo vo vzduchu 26 hodín a jendu minútu, čo stanovuje nový neoficiálny rekord. Nieslo pri tom zhruba dvojkilogramový náklad. Poháňal ho palivový článok, ktorý vyrába elektrinu premenou vodíka a kyslíka na vodu a teplo. Palivový článok dodával 550 Wattow, čiže 0,75 konskej sily.
Ion Tiger sa pohybuje podobne ticho ako bezpilotné lietadlá poháňané elektrinou z akumulátorov. Palivový článok však dodáva sedemkrát viac energie, ako by sa pri rovnakej hmotnosti dalo získať z akumulátorov.
Palivový článok je tiež štyrikrát efektívnejší ako porovnateľný motor s vnútorným spaľovaním. Ion Tiger je voči bezpilotným lietadlám s takým pohonom nenápadnejší nielen zvukovo, ale aj slabšou "tepelnou stopou".
Predchádzajúci rekordný let s vodíkovým palivovým článkom trval 23 hodín a 17 minút a Ion Tiger ho uskutočnil 9.-10. októbra 2009.
Karen Swiderová-Lyonsová s kolegami plánujú zvýšenie výkonu použitého vodíkového palivového článku na 1,5 kilowattu čiže 2 konské sily. To by malo umožniť až trojdenné letové misie s dostatkom elektriny aj pre špecializovaný taktický náklad.
Viaceré armády čoraz častejšie využívajú na diaľku riadené bezpilotné lietadlá ako pomerne lacné prostriedky, pri ktorých nehrozí riziko straty ľudskej posádky v akcii.
Slúžia na pozorovacie účely, kde im menšie rozmery prepožičiavajú väčšiu nenápadnosť, i na priame bojové účely ako nosiče rakiet či bômb, kde zasa umožňujú prekvapujúcejší útok. Zbraňové systémy majú pomerne vysokú hmotnosť, čo sa zatiaľ rieši pohonom bezpilotných lietadiel výkonnými spaľovacími motormi. Tie však na druhej strane generujú oveľa viac hluku a sú aj ľahšie rozpoznateľné detektormi používanými protivzdušnou obranou.
Hlavný zdroj: Komuniké Naval Research Laboratory z 30. novembra 2009.
(Spolupracovník TASR Zdeněk Urban) bar