Praha 29. novembra (TASR) - Veliteľ airbusu ČSA priviedol do problémov dve lietadlá mieriace na pražské letisko Ruzyně. Nepočúvol totiž pokyn riadenia letovej prevádzky a naviedol stroj o 1000 stôp nižšie. Rozstup medzi Airbusom A319 a lietadlom ATR42 sa tak znížil na menej než polovicu bezpečnej hodnoty. Horúcu situáciu zažehnal úhybný manéver, informuje server iDNES.cz.
Incident, ktorý sa stal 11. júla, popisuje októbrová správa Ústavu pre odborné zisťovanie príčin leteckých nehôd, ktorú ústav zverejnil na svojom webe.
V ten deň okolo 9.30 h sa k ruzynskému letisku blížili dve dopravné lietadlá: väčší Airbus A319 a turbovrtuľový stroj ATR42, obe v službách aeroliniek ČSA. Riadenie letovej prevádzky rozhodlo, že ako prvý navedie na pristátie na dráhu 24 airbus.
Lietadlu, ktoré riadil 31-ročný druhý pilot, povolili zostúpiť na letovú hladinu FL 160, teda do výšky 16.000 stôp. 59-ročný veliteľ lietadla, omnoho skúsenejší - s vyše 15.000 nalietanými hodinami, však poveril svojho kolegu, aby nastavil klesanie na hladinu FL 150, teda o 1000 stôp nižšie. Ten síce chvíľku pochyboval, potom však poslúchol.
Protizrážkový systém ich čoskoro upozornil na hroziace nebezpečenstvo. Po 9.30 h dostala posádka otázku od riadenia letovej prevádzky, či udržujú FL 160. Veliteľ lietadla priznal, že klesajú do FL 150. Riadenie potom vydalo príkaz na okamžité stúpanie do letovej hladiny FL 160, lietadlu ATR naopak prikázalo klesať dole a "točiť doľava".
V kritickom okamihu bol vertikálny rozstup medzi lietadlami 61 metrov a horizontálny 2074 metrov. To sa zdá pomerne veľa, ale pre lietadlá platia iné merítka. Aj keď napríklad rýchlosť pred pristátím znižujú, stále sa pohybujú v stovkách km/h.
Stroje sa v tú chvíľu priblížili na menej než polovicu minimálne povolenej vzdialenosti. Piloti o sebe však vedeli. "Posádky oboch lietadiel mali vzájomný vizuálny kontakt," upozorňuje správa.
"Pretože zníženie rozstupov vyžadovalo manéver k vyhnutiu sa zrážke, je udalosť hodnotená ako vážny incident - Near collision, separation minima infringement (blízko zrážky, nedodržanie minimálneho odstupu, pozn. red.)," konštatujú vyšetrovatelia.
Nebezpečnú situáciu zavinil veliteľ lietadla. K zníženiu stanoveného minima rozstupov medzi lietadlami došlo nepozornosťou posádky a nedostatočnou asertivitou druhého pilota pri pochybnosti o pridelenej hladine," uzatvárajú vyšetrovatelia.
12 bar