SME

Poschodový Airbus lieta aj pre Air France

Po dvoch rokoch začalo najväčšie prepravné lietadlo prvýkrát voziť aj Európanov do Ameriky.

Viac miesta na nohy, širšie uličky, možnosť poprechádzať sa. Ale napríklad aj bar pre pasažierov najluxusnejšej triedy. Taký je Airbus A380.Viac miesta na nohy, širšie uličky, možnosť poprechádzať sa. Ale napríklad aj bar pre pasažierov najluxusnejšej triedy. Taký je Airbus A380. (Zdroj: AIR FRANCE, WIKIMEDIA)



PARÍŽ, BRATISLAVA. Takéto lietadlo ešte európska aerolinka nemala. Zmestí sa do neho až 800 pasažierov, aj keď pre väčší luxus ich na trase z Paríža do New Yorku bude trochu menej.

Od tohto týždňa môžu zákazníci Air France cestovať Airbusom A380. Na pravidelnej linke Paríž – New York začal premávať v oboch smeroch raz denne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Premiéru mal Airbus A380 pred dvomi rokmi, začali ho využívať Singapurské aerolinky. Neskôr sa pridali aj spoločnosti zo Spojených arabských emirátov či Austrálie. Od tohto týždňa sa teda pripája aj prvý európsky prepravca.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý doubledecker

V čom je tento stroj iný ako bežné lietadlo? Prvú vec si všimne každý. Airbus A380 je dvojposchodové lietadlo. Ak by sa prevádzkovala len ekonomická trieda, mohlo by sa doň zmestiť až 800 ľudí. Air France však na svoje lety do Ameriky skresala maximálnu kapacitu na maximálne 555 ľudí, väčší priestor sa tak ujde pasažierom prvej či biznis triedy. O cestujúcich sa bude počas letu starať až 22 letušiek a stewardov.

Pasažieri by si mali užiť aj trochu viac komfortu, keďže sedadlá v ekonomickej triede budú o pár centimetrov väčšie ako u iných lietadiel na rovnakej linke. A na hornej palube bude aj digitálna galéria.

Reportér magazínu Time sa minulý týždeň zúčastnil na prvej inauguračnej ceste. Ako napísal, väčšina prítomných sa zhodla, že zhruba 35–sekundový vzlet bol veľmi príjemný. Nepotrebuje takú dlhú runway, no pre lietadlo ju museli trochu rozšíriť.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho je lietadlo o 50 percent tichšie. „A380 je také veľké, že je ťažké vôbec cítiť rýchlosť a horná paluba je priďaleko od motorov, aby vás hluk rozptyľoval,“ napísal Time.

Oneskorený príchod

Zapracovanie najväčšieho prepravného lietadla do európskej aerolinky sa oneskorilo. Air France si objednali tucet lietadiel už v roku 2000. Vtedy sa ešte predpovedal jasný hospodársky rast.

V čase krízy, keď počet pasažierov najmä drahších tried poklesol, sa však zavádzanie strojov spomalilo. Jedno lietadlo stojí 327 miliónov amerických dolárov.

Budúci rok francúzski prepravcovia chcú, aby tento typ lietadla pravidelne lietal aj na linke Paríž ­ Johannesburg. Neskôr by mal začať spájať s Európou aj Tokio. Lietadlo si objednalo aj 17 ďalších spoločností, vrátane nemeckej Lufthansy či britskej British Airways.

SkryťVypnúť reklamu

Otázkou tiež zostáva, či sa aerolinkám oplatí mať také veľké lietadlo na prepravu až vyše 500 osôb. Ako hovoria analytici podľa Time, aerolinky sú teraz slobodnejšie v tom, aby išli presne tam, kam chcú. Môžu sa tak vyhnúť veľkým centrám. Čiže lietadlá pre 800 ľudí sa môžu javiť ako nepotrebné. Predstavitelia francúzskej spoločnosti si však veria. Tvrdia, že jeden stroj im pomôže ušetriť na nákladoch až 15 miliónov eur ročne.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 103
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 771
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 110
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 214
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 095
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 049
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 993
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


27
Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


16
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci asi nepoznajú.


1
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


1

Neprehliadnite tiež

Záplavy v Austrálii.

Ľudí často evakuovali zo striech ich domov alebo z balkónov.


TASR
Záber z videa poskytnutý WJLA ukazuje policajné auto na mieste činu.

Podľa reportéra serveru Axios dvojicu niekto zastrelil.


ČTK

K zneškodneniu útočníka došlo v sobotu.


TASR 2
Francúzsky prezident Emmanuel Macron.

Moslimské bratstvo založili v Egypte v roku 1928.


TASR

Sportnet

Vizualizácia nového štadióna.

V Brezne má vzniknúť športový stánok kategórie UEFA 3.


Alexandros Kyziridis sa raduje z gólu.

V najvyššej slovenskej súťaži odohral 25 zápasov a strelil 15 gólov, čo je v histórii klubu najviac v jednej prvoligovej sezóne.


TASR
Monopost Charlesa Leclerca počas tréningu pred Veľkou cenou Monaka 2024.

Pozrite si štatistiky k Veľkej cene Monaka formuly 1.


Reuters
Klub Tomáša Suslova (na snímke) Hellas Verona ešte bojuje o záchranu.

Reprezentáciu do 21 rokov čaká vrchol roka.


SkryťZatvoriť reklamu