PARÍŽ, BRATISLAVA. Takéto lietadlo ešte európska aerolinka nemala. Zmestí sa do neho až 800 pasažierov, aj keď pre väčší luxus ich na trase z Paríža do New Yorku bude trochu menej.
Od tohto týždňa môžu zákazníci Air France cestovať Airbusom A380. Na pravidelnej linke Paríž – New York začal premávať v oboch smeroch raz denne.
Premiéru mal Airbus A380 pred dvomi rokmi, začali ho využívať Singapurské aerolinky. Neskôr sa pridali aj spoločnosti zo Spojených arabských emirátov či Austrálie. Od tohto týždňa sa teda pripája aj prvý európsky prepravca.
Prvý doubledecker
V čom je tento stroj iný ako bežné lietadlo? Prvú vec si všimne každý. Airbus A380 je dvojposchodové lietadlo. Ak by sa prevádzkovala len ekonomická trieda, mohlo by sa doň zmestiť až 800 ľudí. Air France však na svoje lety do Ameriky skresala maximálnu kapacitu na maximálne 555 ľudí, väčší priestor sa tak ujde pasažierom prvej či biznis triedy. O cestujúcich sa bude počas letu starať až 22 letušiek a stewardov.
Pasažieri by si mali užiť aj trochu viac komfortu, keďže sedadlá v ekonomickej triede budú o pár centimetrov väčšie ako u iných lietadiel na rovnakej linke. A na hornej palube bude aj digitálna galéria.
Reportér magazínu Time sa minulý týždeň zúčastnil na prvej inauguračnej ceste. Ako napísal, väčšina prítomných sa zhodla, že zhruba 35–sekundový vzlet bol veľmi príjemný. Nepotrebuje takú dlhú runway, no pre lietadlo ju museli trochu rozšíriť.
Okrem toho je lietadlo o 50 percent tichšie. „A380 je také veľké, že je ťažké vôbec cítiť rýchlosť a horná paluba je priďaleko od motorov, aby vás hluk rozptyľoval,“ napísal Time.
Oneskorený príchod
Zapracovanie najväčšieho prepravného lietadla do európskej aerolinky sa oneskorilo. Air France si objednali tucet lietadiel už v roku 2000. Vtedy sa ešte predpovedal jasný hospodársky rast.
V čase krízy, keď počet pasažierov najmä drahších tried poklesol, sa však zavádzanie strojov spomalilo. Jedno lietadlo stojí 327 miliónov amerických dolárov.
Budúci rok francúzski prepravcovia chcú, aby tento typ lietadla pravidelne lietal aj na linke Paríž Johannesburg. Neskôr by mal začať spájať s Európou aj Tokio. Lietadlo si objednalo aj 17 ďalších spoločností, vrátane nemeckej Lufthansy či britskej British Airways.
Otázkou tiež zostáva, či sa aerolinkám oplatí mať také veľké lietadlo na prepravu až vyše 500 osôb. Ako hovoria analytici podľa Time, aerolinky sú teraz slobodnejšie v tom, aby išli presne tam, kam chcú. Môžu sa tak vyhnúť veľkým centrám. Čiže lietadlá pre 800 ľudí sa môžu javiť ako nepotrebné. Predstavitelia francúzskej spoločnosti si však veria. Tvrdia, že jeden stroj im pomôže ušetriť na nákladoch až 15 miliónov eur ročne.