Londýn 13. novembra (TASR) - Britská letecká spoločnosť British Airways (BA) a španielska Iberia podpísali predbežnú dohodu o fúzii, ktorá by vytvorila tretie najväčšie aerolínie na svete.
Spoločnosti veria, že celú fúziu sa podarí dokončiť do konca roka 2010. Správu pritom oznámili len týždeň potom, ako BA uviedla, že prepustí ďalších 1200 ľudí, keď za 1. polrok hospodárskeho roka 2009/2010 (skončí sa 31. marca) zaznamenala prvýkrát hrubú stratu 292 miliónov libier (323,73 milióna eur). Iberia zasa dnes oznámila stratu za 3. štvrťrok 2009 vo výške 16,4 milióna eur (494,07 milióna Sk). Navyše, British Airways budú musieť vyriešiť deficit vo svojom dôchodkovom systéme, inak španielska spoločnosť z fúzie odstúpi. Obe ešte budú musieť nájsť riešenie sporov so zamestnancami protestujúcimi proti prepúšťaniu a znižovaniu platov. Najsilnejšia odborová organizácia BA Unite upozornila, že dohodu nepodporí, ak by mala zahŕňať ďalšie prepúšťanie.
Na základe predbežnej dohody prevezme Iberia v novej spoločnosti 45-% podiel a zvyšných 55 % British Airways. "Spojenie vytvorí silné európske aerolínie schopné konkurencie na svetovom leteckom trhu 21. storočia," povedal po dohode výkonný riaditeľ BA Willie Walsh s tým, že obe firmy si ponechajú svoje označenie.
Fúziou vznikne spoločnosť s celkovým leteckým parkom 419 lietadiel lietajúcich do 205 svetových destinácií, pričom ročne by malo spojenie obom firmám ušetriť na nákladoch 400 miliónov eur (12,05 miliardy Sk). Výkonným riaditeľom novej spoločnosti sa stane súčasný šéf BA Willie Walsh a predsedom jej správnej rady terajší predseda správnej rady Iberie Antonio Vazquez. Centrála bude v Londýne a firma bude kótovaná na Londýnskej burze cenných papierov.
Letecké spoločnosti uvažovali o fúzii už niekoľko rokov a o tejto záležitosti rokovali aj v júli 2009. BA už vlastní 13,5-% podiel v Iberii a obe firmy majú uzatvorenú dohodu o code-share spolupráci, čo znamená, že linku druhej spoločnosti môžu ponúkať pod vlastným označením.
Walsh dnes v rozhovore pre BBC odmietol diskusie o tom, že by fúziou klesla kvalita služieb britskej leteckej spoločnosti. "V žiadnom prípade k niečomu takému nedôjde," povedal. "Plánovaná fúzia BA a Iberie je skvelou správou ako pre British Airways tak aj pre jej cestujúcich a akcionárov," dodal Walsh.
Správa ale nepotešila najväčšieho konkurenta BA, ktorým je britská letecká spoločnosť Virgin Atlantic. Tá dala najavo obavy z ešte väčšej dominancie BA na britskom leteckom trhu. "Fúzia zvýši dominanciu BA na kľúčovom letisku Heathrow. Už počas tejto zimy bude mať na vzletových a pristávacích pozíciách 44-% podiel," oznámila Wirgin Atlantic. "Žiadna ďalšia letecká spoločnosť nie je schopná priblížiť sa k jej sile."
Napriek tomu analytici predpokladajú, že Európska komisia (EK) fúziu nakoniec schváli. Poukazujú pritom na jej súhlas s fúziou Air France a holandskej KLM v roku 2004.
Informovali o tom server BBC a agentúra Reuters.
(1 EUR = 30,1260 SKK, 1 EUR = 0,90200 GBP)