Frankfurt nad Mohanom 25. októbra (TASR) - V nasledujúcich 20 rokoch sa podľa odhadu amerického koncernu Boeing zošrotuje 6000 opotrebovaných lietadiel. Nie je to nevýnosné podnikanie. Trh s náhradnými súčiastkami z vyradených lietadiel má ročný potenciál asi 2 miliardy USD (1,33 miliardy eur). Z lietadiel sa na ďalšie použitie vyberajú všetky elektronické prístroje.
Medzinárodné združenie likvidátorov vyradených lietadiel sa nazýva Aircraft Fleet Recycling Association (Afra) a počet jej členov dosiahol už 40. Spolu ročne získajú z lietadiel 30.000 ton hliníka, 1800 ton špeciálne legovaných kovov a 600 ton náhradných súčiastok. Súčiastky sa však pred ďalším predajom musia certifikovať.
Zostatková hodnota Boeingu 747 dosahuje podľa veku lietadla milión eur (30,13 milióna Sk). Predseda správnej rady luxemburskej spoločnosti JMV Karl Rickard povedal, že ak dá za lietadlo 2 milióny eur (60,25 milióna SK), chce zarobiť na náhradných súčiastkach 3 milióny eur (90,38 milióna Sk). A darí sa mu to. Vlani kúpil a rozobral 30 lietadiel, na ktorých zarobil 30 miliónov eur (903,78 milióna Sk).
Z Boeingu DC-10 sa získava 75 ton hliníka. Ale predaj tony po 300 eur (9037,8 Sk) v súčasnosti nepokrýva náklady na jeho získanie. Mnohé trupy lietadiel sa teraz po prudkom znížení cien hliníka nerozoberajú. Sú odložené a technici sa k nim vrátia, keď hliník ako surovina bude znovu cenovo atraktívny.
Do roku 2016 sa má dosiahnuť šrotovanie 95 % vyradených Boeingov, v súčasnosti je tento podiel 60-%. Z lietadiel sa opäť využíva len 35 % jeho hmotnosti. Toxické alebo výbušné prvky z lietadiel sa uskladňujú na bezpečných miestach.
Airbus sa začal zaoberať šrotovaním vyradených lietadiel tento rok, keď dal vo francúzskom meste Torbes do prevádzky recyklačný závod. Boeing touto cestou nejde, ale likvidačné firmy informuje o možnostiach zužitkovania materiálu svojich lietadiel.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.
(1 EUR = 1,5020 USD; 1 EUR = 30,1260 SKK)