BRATISLAVA 21. októbra (SITA) - Košické letisko zdôvodňuje zvýšenie tarifných poplatkov od nasledujúceho zimného letového poriadku 2009/2010 normami schválenými Európskou úniou. Pre agentúru SITA letisko v stredu poukázalo ako na protiopatrenie na možnosť využitia svojho podporného programu. "Nové destinácie sú podporované 50-percentnou zľavou a zvýšený počet letov na existujúcich trasách 25-percentnou zľavou z aplikovaných letiskových poplatkov a poplatkov za pasažierov po splnení určitých podmienok," uviedli ďalej v spoločnom stanovisku zástupkyňa výkonného riaditeľa pre prevádzku a bezpečnosť v spoločnosti Letisko Košice - Airport Košice, a.s. Marta Horváthová a zástupca výkonného riaditeľa pre financie a technický rozvoj Juraj Mičko.
Zástupcovia košického letiska tak reagovali na informácie leteckej spoločnosti Danube Wings. Tá v utorok oznámila, že letisko v Košiciach zvyšuje od zimného letového poriadku letiskové poplatky pre cestujúcich, ako aj pristávacie poplatky pre lietadlá na vnútroštátnych linkách. Poplatky pre cestujúcich sa zvýšili z 6,97 eura na 10,455 eura a poplatky za lietadlá z 7,302 eura na 10,953 eura za jednu tonu maximálnej vzletovej hmotnosti. "Ako regionálny dopravca si uvedomujeme spoločenskú zodpovednosť za zachovanie leteckého spojenia na úseku Bratislava - Košice - Bratislava. Priemerné ceny však musia reflektovať extrémne zvýšenie nákladov," uviedol pre agentúru SITA obchodný riaditeľ Danube Wings Arpád Agócs. Podľa neho aj napriek tomu, že únia nariaďuje zjednotenie poplatkov, sú známe viaceré výnimky, kedy sa niektoré linky, spojenia, destinácie zvýhodňujú, nakoľko ide o všeobecný záujem zachovania leteckého spojenia.
Veľmi tvrdý konkurenčný boj a extrémny tlak na náklady podľa letiska v Košiciach vyostrujú negatívny vývoj. "Oblasť civilného letectva prežíva v súčasnosti jednu so svojich najväčších kríz. V medzinárodnom porovnaní je letecká preprava zo, resp. na Slovensko obzvlášť silno postihnutá. Noví hráči na trhu sa stretávajú v dôsledku veľkosti slovenského trhu s veľmi ťažkými rámcovými podmienkami pre svoje podnikanie," dodávajú zástupcovia košického letiska. Trhové prostredie sa vyznačuje najmä veľmi tvrdým konkurenčným bojom v dôsledku dumpingových cien nízkonákladových spoločností.
"Pre letisko Košice niet pochýb o tom, že nastal čas prijať cielené opatrenia tak na národnej ako aj na európskej úrovni, a oživiť tak a podporiť leteckú prepravu zo, resp. na Slovensko. Uvedené si vyžaduje realizáciu nových, na budúcnosť zameraných konceptov za súčasnej spolupráce všetkých zúčastnených: leteckých spoločností, letísk, Slovenskej republiky a Európskej únie," uviedli Horváthová a Mičko. Cieľom musí byť, aby Slovensko nestratilo napojenie na celoeurópsky vývoj, ale aby sa letecká preprava na Slovensko trvale podporovala a rozvíjala v rámci možností daných Európskou úniou.