BERLÍN. Nakrájaná klobáska zaliata kečupom a dochutená kari korením. Pre cudzinca lepší hot-dog, ktorý stačí ochutnať raz, pretože Berlín má pre gurmánov lepšie lákadlá. Pre Nemca kultové jedlo, o ktorom sa nepatrí žartovať.
Ročne sa tu skonzumuje 800 miliónov currywurstov, len v Berlíne je to 70 miliónov kusov. „Currywurst sa stal pevnou súčasťou kultúrnej identity. Žiadne iné nemecké národné jedlo neinšpirovalo toľko príbehov a nezískalo si toľko známych osobností,“ hovorí s nadšením Katja Rümenapfová z marketingovej agentúry unic.
Klobáskové múzeum
To už sedíme na gauči v tvare legendárnej kari klobásky v Nemeckom currywurst múzeu na Schützenstrasse neďaleko Checkpoint Charlie, ktoré v Berlíne otvorili v polovici augusta. Nad hlavami nám visia obrovské kvapky kečupu, za chrbtom sa zo zeme týčia maxihranolčeky, ktoré sa ku klobáske podávajú, a neďaleko nás sa ozýva výskot stredoškolákov.
Časť z nich už okupuje typický stánok na kolesách, v ktorom sa currywurst predáva desaťročia. Druhá skupinka súťaží na interaktívnych pultíkoch ako rýchlo klobásu pripraví. Musí ju pokrájať, zaliať kečupom, okoreniť a pridať prílohu. Všetko na čas. „To má najväčší ohlas, či sú to študenti, seniori, či turisti. Môžu si pootvárať všetky šuflíky, stláčať gombíky, ovoňať koreniny, ktoré sa pri currywurste používajú,“ hovorí Katja. Kari klobáska oslávila tento rok 60. narodeniny. Odvtedy si už zahrala obľúbené jedlo komisára Schimanského v seriáli Miesto činu a stala sa súčasťou predvolebných kampaní. Bývalý kancelár Gerhard Schröder sa s ňou rád ukazoval medzi voličmi.
V berlínskych uliciach už vládne menšia idylka. Miestne noviny píšu o vojne medzi predavačmi currywurstov v stánkoch rýchleho občerstvenia a tzv. grillwalkermi, predavačmi s mobilnými grilom zaveseným na krku. Prví majú vyššia náklady a vyššie ceny, druhí predávajú lacnejšie a pre turistov sú pomaly rovnakou atrakciou ako iné pamätihodnosti v triapolmiliónovej metropole.
„Ja s konkurenciou problém nemám, hoci nás tu pracuje už dvanásť a často stojíme jeden vedľa druhého,“ hovorí pre Berliner Zeitung 25-ročný Christopher Janes, ktorý na známom Alexanderplatz pracuje ako grillwalker štyri roky. Keď príde večer a ľudia sa vyroja z metra, má každý dosť zákazníkov. On predáva currywurst s kečupom a žemľou za 1,20 eur, v stánku rýchleho občerstvenia na Adenauer Platz stojí rovnaká porcia dve eurá. „Nechápem, ako to ľudia môžu jesť, veď je to nehygienické,“ šomre si predavačka Brigitte.
Pochúťka v čase krízy
Ani jedni, ani druhí sa však o prácu nemusia báť. Jedlo, ktoré pred 60 rokmi vymyslela v berlínskom stánku Herta Heuwerová, ide stále na dračku. V povojnovom Nemecku to bola lahôdka, dnes v čase hospodárskej krízy obľúbený fast food, ktorý cenovo tromfne turecké kebaby i ázijské pokrmy. A pritom originálny recept na omáčku, ktorou sa klobása zalieva, Herta Heuwerová nikdy neprezradila.
V šou Haralda Schmidta si za to svojho času vyslúžila titul tajnostkárka číslo jeden. Desať rokov po jej smrti ju dnes v berlínskom Charlottenburg pripomína spomienková tabuľa, ale aj tisíce stánkov s občersvením, grillwalkeri a vôňa currywurstu.