SME

Akrobat Slota je rarita

Šéf SNS musí byť vo výbornom zdravotnom stave. Lieta na stroji, ktorý používajú najčastejšie bývalí stíhači.

Šéf SNS musí byť vo výbornom zdravotnom stave. Lieta na stroji, ktorý používajú najčastejšie bývalí stíhači.

BRATISLAVA. Lieta na stíhačke L­29 Delfín akrobaciu, má 56 rokov, nadváhu, netají sa, že si pred verejným vystúpením vypije. Ján Slota, predseda SNS, sa podľa obyvateľov jeho rodnej Lietavskej Lúčky so svojimi leteckými kúskami predvádzal dvakrát aj minulý týždeň.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S podobnými strojmi lietajú väčšinou bývalí vojenskí piloti, ktorí letectvo študovali na vysokej škole, prešli náročnými testmi a majú odlietané tisíce hodín.

SkryťVypnúť reklamu

Lekárske kontroly

Vidieť 56-ročného amatérskeho pilota pri akrobacii na lietadle určenom pre armádu, ktoré zvládne rýchlosť viac ako 800 kilometrov za hodinu, je veľmi zriedkavým javom nielen na Slovensku. Slota je predsedom koaličnej strany, ktorá sa pasuje so škandálmi. To znamená stresový život.

Na to, aby mohol lietať, musel prejsť prísnymi zdravotnými testmi. Zdravotnú spôsobilosť pilotov na Slovensku posudzuje jediné zariadenie – Letecká vojenská nemocnica v Košiciach. Pilot, ktorý lieta akrobaciu na takomto stroji, musí mať podľa nemocnice potvrdenie, že má 2. triedu zdravotnej spôsobilosti. Nesmie mať žiadne srdcovo-cievne ani iné vážnejšie ochorenie. Na dôkladnú prehliadku musí chodiť raz ročne.

Video zverejnené na mojevideo.sk v ktorom autor tvrdí, že ide o prelet Jána Slotu.

SkryťVypnúť reklamu

„Nikdy som nespravil dopravnú nehodu, že by som mal niečo vypité. Lietam na stíhačke L­29 Delfín, akrobaciu. A stále mi tu niekto predhadzuje, ako pijem alebo nepijem,“ sťažoval sa vlani v týždenníku Život Slota. Akrobatické kúsky Slotu pokračujú druhý rok.

To, že by nad Lietavskou Lúčkou letel zamávať krídlami iný pilot na ľahko rozpoznateľnom červenom lietadle, nie je veľmi pravdepodobné. Ide o jediné prúdové lietadlo na Slovensku, ktoré sa používa na súkromné lety.

Let za pol platu

Opakované lety Jána Slotu museli stáť tisíce eur. Hoci majiteľ lietadla Alexander Moskalina tvrdí, že lietadlo požičiava zadarmo, šéf SNS zrejme utratil veľa peňazí na pohonné látky.

„Je pravda, že Jano na ňom lieta. Zalietať si na ňom môže, keď si naleje benzín. Sme kamoši, to je normálne, aj autá sa požičiavajú,“ tvrdil podnikateľ Moskalina.

SkryťVypnúť reklamu

Kliknite pre zväčšenia infografu.

Podľa prepočtov SME by Slota za jediný hodinový let mal minúť len na benzíne 700 až 1000 eur, čo je tretina až polovica mesačného platu poslanca. Za minútu stroj pri akrobacii spotrebuje aj 25 litrov.

Lety nad Lietavskou Lúčkou paradoxne zmenšujú šance, že ho parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií potrestá odňatím ročného platu. Poslanec totiž nesmie v súvislosti s funkciou prijímať dary, za čo by mu mohli odňať ročný plat. Pokiaľ preukáže, že platí aspoň benzín, hodnota daru sa tým znižuje.

Za celý minulý rok Slota oficiálne zarobil 28 355 eur, ale v majetkovom priznaní mu pribudlo lietadlo DA-42 Twinstar, ktoré sa ako nové predáva za sumy vyššie než 300-tisíc eur. Šéf SNS tvrdí, že ho kúpil za necelý milión korún (menej ako 33-tisíc eur).

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2008 si navyše k luxusnému Bentley kúpil aj ďalšie auto.

Pilot: Na Delfína treba byť fit

Bývalý štátny tajomník ministerstva obrany JOZEF PIVARČI na prúdových lietadlách nalietal vyše tritisíc hodín. L­29 Delfín pilotoval približne 800 hodín. Riadil aj stroj, s ktorým lieta Ján Slota. Teraz je komerčným pilotom Boeingu 737.

Je Delfín náročný na pilotáž?

„Lietadlo je veľmi príjemné a jednoduché na riadenie. Je určené na základný výcvik a má veľmi dobré autostabilné vlastnosti. Jedinou nevýhodou je, že má slabý motor, s čím treba počítať pri akrobacii v malých výškach.“

Je fyzicky náročné robiť akrobaciu s týmto strojom?

„Pri akrobacii je možné dosiahnuť aj preťaženie 7G. To už je hodnota, pri ktorej sa vyžaduje značná fyzická i psychická odolnosť pilota, pretože už pri 5G dochádza k čiastočnej strate videnia. Vtedy sa odkrvuje hlava a prekrvujú dolné končatiny. Pri ďalšom zvyšovaní preťaženia človek stráca vizuálnu kontrolu a preto sa od pilota vyžaduje dobrá fyzická odolnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo má len štvorbodové pásy a tak človek občas doslova vypadáva zo sedačky. V lietadle pána Moskalinu nie je vystreľovacie sedadlo, takže by malo mať dosť výrazné obmedzenia nielen povoleného preťaženia, ale aj vyššiu minimálnu výšku, asi tisíc metrov na akrobaciu. Z neho sa totiž nekatapultuje, ale pilot musí z lietadla vyskočiť.“

Čo musí človek absolvovať, aby mohol samostatne lietať s L­29?

„Na zvládnutie jednoduchej pilotáže, štartov a pristátí veľa netreba. Najskôr treba byť preškolený a preskúšaný z ovládania systémov lietadla. Potom sa absolvujú lety. Priemerne nadanému človeku stačí 15 až 25 štartov a pristátí, aby lietadlo bezpečne ovládal pri jednoduchej pilotáži.“

Akrobacia si určite vyžaduje viac.

„Áno, je potrebné ďalej precvičovať a dokonale zvládnuť jednoduchú pilotáž a potom vykonať lety s prvkami vyššej pilotáže.“

SkryťVypnúť reklamu

Koľko hodín treba na licenciu na akrobaciu?

„Na zvládnutie základných akrobatických prvkov stačí päť až desať hodín. Nie je to však dostatočné na predvádzanie lietadla na verejnosti, na leteckých dňoch.“

Čo to stojí?

„Tona paliva stojí okolo 700 eur. O ostatných nákladoch sa musíte porozprávať s majiteľom lietadla.“

Delfín spotrebuje okolo 800 kilogramov za hodinu.

„Pri akrobacii spotrebuje približne 25 litrov za minútu, teda za hodinu aj okolo 1500 litrov. A to je len palivo.“

Ako na tom musí byť človek zdravotne, aby mohol lietať akrobaciu s Delfínom?

„Zdravý človek by to mal zvládnuť. Ale pri preťažení 8G krv váži rovnako ako ortuť. S tým všetkým musia lekári, keď niekomu dávajú posudok, počítať. Pri zápornom preťažení zasa človek nevidí farebne, ale iba červeno. Pri menej odolných jedincoch môže dôjsť k prasknutiu cievky a výronu krvi do očí či do mozgu.“

SkryťVypnúť reklamu

Človek, ktorý má problémy s tlakom a so srdcom, môže pri akrobacii skolabovať?

„Samozrejme. Preto sa za pilotov vyberali ľudia po veľkom množstve rôznych testov. Teraz je to oveľa benevolentnejšie. Podľa tvrdých noriem sa vyberajú už iba vojenskí piloti. U civilných pilotov sú zdravotné kritériá veľmi slabé.“

Na Slovensku je imatrikulovaný jeden Delfín, v Česku dva. Kto s nimi lieta?

„Sú to väčšinou len bývalí vojenskí piloti, ktorí však lietajú pre tých, ktorí si to môžu dovoliť zaplatiť, pretože oni sami na to nemajú prostriedky. Tých, ktorí na to majú, je veľmi málo.“

knm

Z lietadla do politiky a naopak

BRATISLAVA. Ján Slota sa najprv presadil v politike a potom si mohol dopriať svoju vášeň, lietať na lietadlách. Pilotovanie lietadiel politikmi poznajú aj v Spojených štátoch. Tam je postup často opačný. Z vojakov nasadených v lietadlách do bojových akcií sa stávajú špičkoví politici, ktorí majú vďaka kariére v armáde vysoký kredit.

SkryťVypnúť reklamu

Leteckou hviezdou politiky je porazený republikánsky kandidát na prezidenta John McCain, ktorého počas vojny vo Vietname pri bombardovaní Hanoja zostrelili a on sa dostal na päť rokov do zajatia, kde ho aj mučili. Arizonský senátor bol pilotom námorných síl, denník Los Angeles Times však vlani upozornil, že často chybujúcim.

George W. Bush v kokpite ako letec gardy. FOTO – ARCHÍV ČTK/AP

Počas leteckej kariéry mal tri nehody, v roku 1961 sa vraj zabával s lietadlom Skyraider nad južným Španielskom a vletel do elektrického vedenia, čím spôsobil výpadok v oblasti. Správa dodáva, že v roku 1965 sa McCain vo Virgínii zrútil s cvičným strojom T-2.

Bývalý prezident George Bush starší (v rokoch 1989 až 1993) je ďalším príkladom pilota úspešného aj v politike. Tento rok oslávil svoje 85. narodeniny zoskokom s padákom.

SkryťVypnúť reklamu

Oslavy okrúhlych narodenín si takto zopakoval už niekoľkokrát, pripomína si tak aj jeden z najdramatickejších chvíľ života, keď počas druhej svetovej vojny musel v roku 1944 s padákom vyskočiť z horiaceho bombardéra po zásahu japonskej protilietadlovej paľby.

Dvaja členovia posádky zahynuli, Busha zachránila ponorka. Dovedna absolvoval 58 bojových letov. Pilotom vojenských lietadiel F-102 v texaskej Národnej leteckej garde bol aj jeho syn a ďalší prezident George W. Bush. Službou v garde sa vyhol vojne vo Vietname, čo mu pred prezidentskými voľbami v roku 2004 vyčítali.

mch, tasr

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 510
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 875
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 706
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 646
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 596
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 204
  7. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 3 433
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 2 451
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jachtu Madleen s dvanásťčlennou posádkou zadržalo izraelské námorníctvo.

Na palube bolo 12 ľudí vrátane aktivistky Grety Thunbergovej.


TASR
Generálny tajomník OSN Guterres, prezident Kostariky Rodrigo Chaves Robles, francúzsky prezident Macron.

S príhovormi na začiatku vystúpili francúzsky prezident Macron a šéf OSN Guterres.


TASR 1
Eva Decroix.

Pavel vymenuje Decroix v utorok.


TASR
Centrum jadrovej technológie v Isfaháne.

Teherán považuje návrh Washingtonu za neprijateľný.


TASR

Sportnet

Peter Babnič v súboji proti Anglicku na ME 2000 hráčov do 21 rokov.

História účastí Slovenska na ME vo futbale do 21 rokov.


Marek Košút hrával za Nitru.

Marek Košút odohral v najvyššej súťaži šestnásť zápasov.


Deviata časť románu Švajdochlík z prostredia dedinského futbalu.


Martin Petro
Na snímke vpravo hráč Slovenska Sebastián Kóša a hráč Francúzska Mathys Tel.

Najhodnotnejší tím na ME vo futbale do 21 rokov na Slovensku majú Angličania.


SkryťZatvoriť reklamu