Praha 2. októbra (TASR) - Vláda ČR má pred sebou dosť náročné rozhodovanie. Predať "rodinné striebro", teda České aerolínie (ČSA) za bagateľ, alebo si ich ešte ponechať a pokúsiť sa ich oživiť?
Každý variant má teraz veľmi silných zástancov; a nech sa úradnícka vláda rozhodne, ako chce, určite ju za to čaká veľká kritika.
Súčasná vláda však zbiera len plody neschopnosti štátu správať sa ako zodpovedný vlastník.
Májový výrok prezidenta ČSA Radomíra Lašáka o hodnote aerolínií 8 miliárd Kč (314,71 milióna eur) s odstupom času ašpiruje čím ďalej tým viac na ekonomický vtip roka. Až výsledky tendra ukázali hodnotu ČSA v plnej nahote.
Strata aerolínií je niekoľkomiliardová, na trhu zúri najväčšia kríza v histórii letectva a ČSA počas nej lietajú poloprázdne. Väčšina liniek je v mínuse. Náklady na každý kilometer a sedadlo sú viacnásobne vyššie než u početných konkurenčných a porovnateľných dopravcov. Do toho prichádzajú ešte napäté vzťahy medzi odborármi a vedením, ktoré vyfarbilo svoje výsledky do ružova rozsiahlym výpredajom majetku, a tak sa získava veľmi výbušný koktail.
Česko-islandské konzorcium Travel Service/Unimex ponúklo za aerolínie, ktoré ich predtým chceli samotné pohltiť, 1 miliardu Kč. S podmienkou, že štát vyrovná vlastný majetok na nulu. Doteraz je totiž vlastný kapitál v dôsledku obrovských strát záporný v hodnote približne 1 miliardy Kč. Výslednou cenou je tak pre štát prakticky nula. Za to sa však zbaví zodpovednosti za firmu, ktorú svojimi manévrami doviedli politici až ku krachu. Čo by Travel Service a Unimex kúpou získali?
Po prvé, značku a imidž dlhodobého spoľahlivého dopravcu. V čase, keď šéfovia veľkých leteckých spoločností súčasne tvrdia, že v dôsledku množstva výhodných cenových ponúk sú klienti medzi aerolíniami mimoriadne promiskuitní, to však nemusí byť až taká vysoká hodnota. Druhým benefitom by bol polovičný podiel na trhu v Prahe, ktorý však v prípade pádu môže rýchlo prevziať niekto iný. Treťou kladnou položkou sú potom slušné ziskové časti firmy, medzi ktoré patrí odbavenie na letisku, údržba lietadiel alebo duty free obchody.
Ale okrem plusových hodnôt k ČSA patrí rad negatív. Napríklad 14 miliárd Kč záväzkov, najmä vyplývajúcich z lízingových zmlúv.
Samotný štát peniaze do ČSA v úsilí o ich záchranu naliať nemôže. Ihneď by sa ozvala Európska komisia (EK), ktorá by namietala proti nedovolenej podpore.
Vlastnenie aerolínií štátom však ešte nedáva záruku ich prežitia. Príkladom sú grécke Olympic Airlines, ktoré skrachovali pred rokom, alebo čerstvý pád srbského JAT. Pokiaľ sa Česko nechce pridať na zoznam hrobárov, musí sa v prípade, že si podnik ponechá, pustiť do jeho reštrukturalizácie.
Informoval o tom český denník MF Dnes.
(1 EUR = 25,420 CZK)