Na oslavy 60. výročia Čínskej ľudovej republiky chystá režim predstavenie, aké krajina ešte nevidela. Nacvičuje sa po nociach a tajní striehnu na zvedavých novinárov.
PEKING, BRATISLAVA. Najväčšia a najdrahšia. Taká má byť veľkolepá šou osláv šesťdesiatin Čínskej ľudovej republiky. Na otvárací ceremoniál vlaňajšej olympiády si po 1. októbri Číňania vraj ani nespomenú.
Peking chce do ulíc poslať to najlepšie, čo má. Desiatky moderných tankov, jadrové rakety, schopné doletieť až k brehom Ameriky či bojové stíhačky „made in China".
Všetko za sprievodu veľkolepých ohňostrojov a precízne nacvičených choreografií, ktoré od začiatku roka nacvičuje asi 200-tisíc ľudí.
Všetci museli byť členmi komunistickej strany a boli starostlivo vybraní. Posledné dva mesiace dolaďujú program po nociach cez víkendy na uzavretom pekinskom námestí Tien-an-men.
Tam, kde sa v prvý októbrový deň celá paráda uskutoční. Námestie uzavrela polícia, obyvatelia z okolitých ulíc dostali pokyny, podľa ktorých si nemajú otvárať okná ani pozývať k sebe cudzích ľudí.
Nácviky sú prísne tajné
Polícia kontroluje autá prichádzajúce do centra Pekingu a dokonca zakázala predaj nožov či predaj nafty do kanistrov. Najala asi osemstotisíc ľudí, čo majú hliadkovať svoje okolie a hlásiť podozrivé aktivity.
Úrady filmovanie nácvikov nezakázali. „Redakciám však volala tajná polícia a varovala ich, že sa vojenská prehliadka nahrávať nesmie," povedal v relácii 168 hodín reportér ČT v Pekingu Tomáš Etzler.
Japonských novinárov, ktorí si zábery nakrútili zo strechy hotela, zbili neznámi muži v civile a zničili im materiál.
Čínska vláda chce, aby boli oslavy perfektné a nič ich nepokazilo. Aj preto ich väčšina ľudí uvidí len v televízii. Miesto na námestí sa ujde zväčša straníckym pohlavárom.
Na ošiali okolo megaosláv však chce v Číne zarobiť každý. Sieť McDonald's v Šanghaji v súvislosti s okrúhlym výročím ponúka k veľkému menu zadarmo špeciálny sklenený pohár. Stravné poukážky s obrázkom štadióna Vtáčie hniezdo a nápisom Mocná Čína išli na dračku.
„Vypredali sa. Obľúbené su aj poháre, každú minútu sa predá aspoň jeden," povedal denníku Telegraph jeden zo zamestnancov.
Nezaháľa ani firma Pepsi. V televízii sa objavila reklama, v ktorej mladí Číňania do plechoviek Pepsi ako do mikrofónu spievajú: Si stále v mojom srdci, žehnám ti, Čína.
Najväčší úspech však má medzi Číňanmi výpravný veľkofilm v hollywoodskom štýle s názvom Ťien-kuo Taje (Založenie republiky).
Jackie Chan v propagande
Projekt za 4,4 milióna amerických dolárov, ktorý sa premieta v 1700 kinách po celej Číne, nakrútil na objednávku režimu kráľ čínskeho filmu Chan San-pching.
Čínske médiá tvrdia, že veľdielo z dielne šéfa spoločnosti China Film, v ktorom si zahrali hviezdy ako Jackie Chan či Jet Li, vykresľuje Maa Ce-tunga či generála Čankajšeka oveľa realistickejšie a ľudskejšie.
V jednej zo scén filmu je napríklad Mao po dôležitom víťazstve v boji úplne opitý.
Umelec Aj Wej-wej agentúre AFP povedal, že ide o klasický propagandistický film. Chan je podľa neho vplyvným mužom filmu a hviezdy k účinkovaniu donútil. Inak by prišli o budúce kšefty.