ĽUDIA A UDALOSTI

Porsche prišlo až po tankoch

Vraj jablko nepadá ďaleko od stromu. Platí to aj pre rodinu Porscheovcov. Kým Ferdinand Porsche celú dynastiu založil, jeho syn Ferdinand Anton Ernst, prezývaný Ferry, stál za vznikom prvého „poršiaka“. Narodil sa pred 100 rokmi, 19. septembra 1909.

Ferry so svojím otcom.(Zdroj: WIKIMEDIA, MOTORSPORT.SE)

Vraj jablko nepadá ďaleko od stromu. Platí to aj pre rodinu Porscheovcov. Kým Ferdinand Porsche celú dynastiu založil a určil jej osud na sto rokov dopredu, jeho syn Ferdinand Anton Ernst, prezývaný Ferry, stál za vznikom prvého „poršiaka“. Narodil sa pred 100 rokmi, 19. septembra 1909.

Ferdinand Anton Ernst Porsche

Narodil sa 19. septembra 1909.
Firmu Porsche založil v roku 1930 jeho otec, stál pri jej zrode.
Začal s výrobou modelu 356.
Zomrel 27. marca 1998.
Volkswagen Chrobák a Porsche 356 sú vlastne strýkom a synovcom. Prvý z nich je dieťaťom Ferdinanda Porscheho, zatiaľ čo pod vývoj 356-ky sa podpísal mladší člen rodiny. Ale tomuto príbuzenskému vzťahu predchádzala celá história rodiny, ktorá je zároveň dôležitým príbehom v dejinách európskeho automobilizmu.

Od tankov po ľudové autá

Český rodák Ferdinand Porsche urobil začiatkom dvadsiateho storočia kariéru v automobilovom priemysle. Neskôr, v roku 1930 založil firmu majúcu v mene vlastné priezvisko. Jeho syn Ferry v nej bol jedným z prvých zamestnancov. Napriek pomerne nízkemu veku získaval čoraz viac zodpovednosti zároveň s otcovou rastúcou slávou.

Ten bol nemeckým nacistickým režimom poverený založiť vo Wolfsburgu závod na výrobu ľudových vozidiel Volkswagen. Tak vznikol aj dnes už legendárny Volkswagen Beetle, pričom jedným z návrhárov bol aj Ferry, dušou celého projektu bol však jeho otec. Keď pred vojnou Porsche slávnostne otváral najväčší závod na výrobu áut v krajine, asistoval mu práve Hitler.

Kooperácia s nacistami sa prejavila aj počas samotnej druhej svetovej vojny. Rodina Porscheovcov sa venovala výrobe obrnených vozidiel pre nemeckú armádu, predovšetkým tankov. Aby sa vyhli hrozbe bombardovania priestorov rodinnej firmy v Stuttgarte, Ferry presunul výrobu do Rakúska.

Po vojne sa on aj jeho otec dostali do zajatia, no už v roku 1946 sa Ferry pokúsil vrátiť do Nemecka a pokračovať v práci. To mu však spojenci neumožnili, preto v júli 1946 previedol celú firmu do rakúskeho mestečka Gmünd.

Práve tu začal s výrobou jedného z najslávnejších áut histórie, Porsche 356. Hovorieval pritom, že sa preň rozhodol preto, lebo nikde na cestách nevidel iné auto, ktoré by dostatočne vyhovovalo jeho vkusu. V Gmünde vyrobili ručne približne 50 kusov, pričom namiesto klasických plechov použili hliníkovú konštrukciu.
Späť do Nemecka, konkrétne do Zuffenhausenu, sa výroba presunula až v roku 1950 a pokračovala do apríla 1965. 356-ky postupne nahradil ešte ďalší slávny model 911.

Slávne 356

Porsche 356 sa umiestnilo v prvej desiatke rebríčka najlepších športových áut všetkých čias podľa prestížneho magazínu Sports Car International.

I keď boli zo začiatku populárne predovšetkým v Rakúsku a Nemecku, 356-ky postupne prerazili a stali sa hitom na oboch stranách Atlantiku. Vďačili za to kvalite a najmä aerodynamickému, pretekárskemu tvaru. Majitelia na nich mohli rovnako dobre pretekať a zároveň sa voziť po uliciach, najlepšie vo verzii kabriolet. Počas celej výroby sa ich vyrobilo približne 76­tisíc kusov. To už bol pri Ferrym aj jeho otec, ktorého dostal z väzenia na kauciu v auguste 1947. Na synove projekty starostlivo dozeral a tvrdil, že každý detail by navrhol presne tak, ako syn. Po otcovej smrti pokračoval Ferry ako najvyšší predstaviteľ firmy až do roku 1989.

Ferry Porsche zomrel 74 dní pred 50. výročím založenia slávnej spoločnosti, 27. marca 1998 vo veku 88 rokov na rodinnej farme v rakúskom Zell am See.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  8. Zábavný aj sebavedomý
  9. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  1. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  2. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  3. OBNOVA KAŠTIELA V MALINOVE
  4. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  5. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  6. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  7. Nové bývanie bez murovania
  8. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  9. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  10. Cestou - necestou
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 20 850
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 9 399
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 8 499
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 4 441
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 782
  6. Zábavný aj sebavedomý 3 774
  7. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 2 871
  8. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 2 655
  9. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 441
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 333

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchody počas sviatkov zatvoria. Dotkne sa to aj tržníc a kín? (10 otázok)

Poslanci v utorok schválili, že sa rozšíri zákaz predaja aj na ďalších 12 sviatkov.

DOMOV

Serbin: Za zavlečenie Kováča mladšieho nikoho neodsúdia

Prokurátor pokladá zrušenie amnestíí za nevyhnutné.

DOMOV

Zmeny v ústave prerokujú poslanci zrýchlene

Poslanecké grémium k téme Mečiarových amnestií zasadne v stredu.

KOMENTÁRE

Ako prispeli k brexitu ľudia z východnej Európy?

K odchodu prispel aj odpor k prisťahovalcom z Poľska či Rumunska.

Neprehliadnite tiež

Nemecký minister vnútra bude vysvetľovať ako mohol Amri zabíjať, keď ho sledovali tajní

Nemeckí tajní sledovali Tunisana už niekoľko mesiacov pred útokom.

Maďarský týždenník: Minister zahraničia si na Filipínach podal ruku s vrahom

Filipínsky prezident Duterte vyhlásil, že vraždenie mu nie je cudzie.

Namiesto modrín kravata, Keňania na sebe pracujú

Slováci pomohli zmeniť životy tisícom Keňanov.

Írska sestra v slume: Kto neštuduje, skončí na ulici alebo u pedofilov

Asi 60 percent ľudí sa zo slumu v Nairobi dostane, najmä ak má vzdelanie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop