České aerolínie sa topia vo finančných problémoch, preto idú ozdravovať spoločnosť. Predseda dozornej rady tvrdí, že firme by sa hodil strategický partner.
BRATISLAVA, PRAHA. Viacero analytikov sa zhoduje, že České aerolínie (ČSA) sú vo finančných problémoch. Už dlhšie na ne poukazujú české média, no priznala si ich samotná firma. „Hlavnými dôvodmi je finančná kríza, ceny paliva, prehnaná expanzia v nákupoch lietadiel, neskoré výpredaje majetku," menuje dôvody Ján Procházka, analytik spoločnosti Cyrrus.
Spoločnosť preto navrhla už minulý rok Akční plán 2009, ktorého priebeh aktuálne zrýchlila. Plán znamená reštrukturalizáciu spoločnosti. „Opatrenia reagujú na stále zlú situáciu v odvetví leteckej dopravy a nutnosť prispôsobiť sa podmienkam čo najpružnejšie. Cieľom je zaistiť, aby spoločnosť prekonala krízový rok a aby sme mohli rásť v budúcich rokoch," hovorí Hana Hejsková, hovorkyňa ČSA.
Plán schválila ešte bývalá dozorná rada, ktorá bola odvolaná 14. septembra 2009 na mimoriadnom Valnom zhromaždení ČSA. Na tej istom zhromaždení zvolili akcionári novú dozornú radu, ktorej predsedá Václav Novák a jej členovia sú odborníci na krízový manažment.
„České aerolínie sú v zlej finančnej situácii a osobne netuším, kto teraz bude firme veliť, pretože špecialisti na reštrukturalizáciu sú v dozornej rade, ktorá len schvaľuje plány predstavenstva" pýta sa na margo dozornej rady analytik Procházka.
Prepúšťanie a rušenie liniek
V rámci reštrukturalizačného balíčka sa začalo aj s prepúšťaním. Minulý týždeň dostali výpovede desiatky zamestnancov. "V technickom úseku o výpovedi vie asi päťdesiat ľudí, niektorí ju už majú v ruke. Niektorí ju majú s platnosťou od októbra, iní od januára. Ale už o tom vedia," povedal pre iDnes.cz prezident odborového úseku leteckých technikov Petr Voldán. Hovorkyňa spoločnosti potvrdila desiatky výpovedí.
Reštrukturalizácia spoločnosti by mala vytvoriť prostredie, v ktorom aerolinky už budúci rok vytvoria zisk. O tom, ako zmeny zasiahnu do štruktúry liniek, sa verejnosť dozvie v pondelok. České aerolínie predstavia zimný letový poriadok.
Nový predseda dozornej rady Novák bližšie zmeny letového poriadku komentovať nechcel. „Áno, určite to bude znamenať rušenie liniek a to tých nevýnosných, asi najmä do krajín, kde je silná konkurencia low-cost aeroliniek, napríklad Británia či Írsko. Možno sa tiež pridajú krajiny, ktorých ekonomika je silne zasiahnutá finančnou krízou," hovorí analytik Procházka.
Procházka nepredpokladá, že by sa reštrukturalizácia mala dotknúť Slovenska. České aerolínie prevádzkujú podľa aktuálneho letového poriadku linky do Bratislavy, Žiliny a Košíc.
Firma súčasťou konsolidácie?
Nový šéf dozornej rady v krátkom rozhovore pre SME.sk potvrdil, že firma by sa mohla stať súčasťou konsolidácie leteckého trhu. Dúfa však, že to bude v pozitívnom zmysle a spoločnosť nájde silného partnera. "Konsolidácia je prebiehajúci proces," hovorí Martina Valenta, analytička leteckej dopravy rakúskej Erste banky.
Podľa nej menšie, ekonomicky slabšie letecké spoločnosti hľadajú partnerov pre väčší prospech z úspor a expanziu. "V Európe môžete vidieť napríklad Lufthansu, ktorá nedávno absolvovala akvizíciu so spoločnosťou Brussels Airlines a Austrian Airlines. Myslím si, že konsolidačný proces ešte neskončil a niekoľko leteckých spoločností stále hľadá partnera," hovorí Valenta.
Bol by som rád, keby sme našli strategického partnera
Dozorná rada je apolitická, nepodľahneme tlaku médií ani politikov. V akom stave sa spoločnosť nachádza budem vedieť detailne povedať o tri týždne, tvrdí nový predseda dozornej rady ČSA Václav Novák v krátkom rozhovore, ktorý poskytol SME.sk.
Čo považujete za vaše hlavné poslanie v úlohe predsedu dozornej rady?
„V situácii, v ktorej sa České aerolínie nachádzajú, je aktuálny cieľ práce dozornej rady možné zhrnúť do niekoľkých bodov. Musíme pripraviť predpoklady hospodárenia a hotovostných tokov na obdobie približne dvanástich mesiacov. Treba zhodnotiť opatrenia a kroky, ktoré povedú spoločnosť k schopnosti opätovného dosahovania a generovania hotovosti. Do tej doby musíme určiť potreby finančného krytia vznikajúcej straty a reštrukturalizačných nákladov.
Potrebné je pripraviť podklady pre vyhodnotenie ponuky a následné rozhodnutie vlády o výsledku privatizácie, čo je prirodzeným dôsledkom predchádzajúcich krokov. Reštrukturalizácia je úplne kľúčová pre úspešné vyvedenie firmy z aktuálnej situácie, a to bez ohľadu na jej vlastníka. Z tohto dôvodu bude reštrukturalizácia pokračovať, pri čom nevylučujem možné úpravy."
V akom stave sa nachádzali České aerolínie v čase vášho príchodu do firmy?
„Na túto otázku vám budeme môcť detailne odpovedať zhruba o tri týždne. Do Českých aerolínií prichádzam sám za seba. Nevystavujeme sa rôznym tlakom a záujmom, ktorým firma čelí v období rozvoja, kedy je potrebné zvážiť nové investície a v čase, keď firma expanduje. Tým sa my nezaoberáme. Sme krízoví manažéri.
Dozorná rada je apolitická, nenecháme sa nijak ovplyvniť ani mediálnym ani politickým tlakom. Budeme robiť to, čo je pre České aerolínie potrebné a nevyhnutné."
Bude v procese reštrukturalizácie potrebné rušiť niektoré linky? Dotknú sa tieto zmeny aj Slovenska?
„Tieto informácie České aerolínie zverejnia na tlačovej konferencii v pondelok, kde jednou z tém bude zimný letový poriadok."
Ako vnímate konsolidáciu leteckého trhu?
„Ako nevyhnutný proces, ku ktorému logicky dochádza i na iných trhoch a v iných odvetviach. Pozrite sa napríklad na automobilový priemysel alebo na trh spotrebnej elektroniky."
Môžete sa ČSA stať obeťou konsolidácie? Sú ponuky na prevzatie podniku a finančnú injekciu?
„Rozhodne by sa mali stáť súčasťou konsolidačného procesu, ideálne by samozrejme bolo získanie silného strategického partnera. Všeobecne pre firmy môžu byť dopady konsolidácie rôzne. Niektoré spoločnosti zaniknú, iné sa začlenia do väčšieho celku, čo ich posilní a môžu sa ďalej rozvíjať.
V prípade Českých aerolínií by som bol rád, keby došlo k ich posilneniu a rozvoju. Je to, samozrejme, ten lepší prípad."
A čo sa týka všeobecného pohľadu na konsolidáciu leteckého trhu?
„Pre vstup na letecký trh existujú len malé bariéry. V tomto sektore nie sú takmer žiadne zásahy štátov do hospodárskej činnosti leteckých prepravcov. Keď si tieto dva fakty spojíte, vyjde vám, že tento trh je extrémne konkurenčný. Zrejme teda uvidíme ešte mnohé prípady prevzatia či zániku niektorých spoločností."
Adam Valček