RÍM. Vyplýva to zo slov kalábrijského prokurátora Bruna Giordana, ktorý dnes pre nemeckú tlačovú agentúru DPA ďalej konštatoval, že v Stredomorí pravdepodobne leží podstatne viac než 32 vrakov plavidiel s jedovatým nákladom.
Giordano prevzal vlani vyšetrovanie prípadov mafiou potopených nákladov odpadov. Po náleze stôp po ťažkých kovoch a umelej rádioaktivite v okolí rieky Oliva sa regionálna ekologická inštitúcia ARPACAL po niekoľkých mesiacoch dopátrala až k podozrivým tieňom na dne Stredozemného mora pred Cetrarom. Prokurátor následne oslovil morských biológov a splnomocnenca pre ochranu životného prostredia regiónu Silvia Greca, ktorý zabezpečil špeciálneho robota.
Prokuratúra z uvedeného juhotalianskeho regiónu predpokladá, že i v danom prípade ide o loď zámerne potopenú mafiou. Z iniciatívy kompetentných úradov vrak ležiaci v hĺbke asi 500 metrov, vo vzdialenosti okolo 20 námorných míľ od Cetrara, už v sobotu po prvý raz preskúmal spomínaný robot.
Jeho fotografie, na ktorých je evidentná veľká diera v trupe plavidla, umožnili identifikovať vnútri množstvo sudov, ktorých obsah však ešte čaká na preskúmanie.
Zo spôsobu zapečatenia dvoch sudov v popredí však prokurátor usudzuje na jedovatý alebo jadrový odpad. Súčasne však pripomína, že obsah potvrdí definitívne až jeho preskúmanie.
Prvé poznatky hovoria o tom, že loď by mohla pochádzať zo 60. alebo 70. rokov minulého storočia.
Jeden "kajúcnik" z radov kalábrijskej mafie 'Ndrangheta informoval v rámci vyšetrovania ilegálnej likvidácie odpadkov o lodi Cunsky, ktorú mali potopiť explóziou na prove, teda práve v časti plavidla, kde možno vidieť dieru aj v prípade lode objavenej pri brehoch Kalábrie. Názov plavidla sa však doteraz nepodarilo prečítať, takže jeho identita zostáva predbežne nepotvrdená.
Podľa znalcov pomerov však nie je vylúčené, že organizovaný zločin zinkasoval peniaze za likvidáciu nebezpečného odpadu a loď následne jednoducho zničil.
Loď Cunsky patrila k štvorici plavidiel, ktoré vláda koncom 80. rokov nasadila, aby okrem iného vyviezla rádioaktívny odpad z kresťanmi obývaných oblastí Libanonu. Podľa oficiálnych zdrojov toto plavidlo zošrotovali v januári 1992. Rozmery potopenej lode sa však podľa informácií periodika Il Manifesto zhodujú s rozmermi údajne zošrotovaného plavidla.
O ďalšom postupe v prípade musí rozhodnúť vládny kabinet v Ríme. Malá prokuratúra v regióne nedisponuje totiž podľa Giordanových slov prostriedkami na preskúmanie podozrivých sudov alebo dokonca vytiahnutie vraku z hlbočiny. To by si vyžadovalo špeciálne zariadenie a nasadenie odborníkov. Vláda však prisľúbila, že sa prípadom bude zaoberať.
Informovala agentúra DPA.