Jeho učenie vzniklo ako zmierenie medzi dvoma najväčšími náboženstvami na indickom subkontinente. Z hinduizmu prijal náuku o prevteľovaní, bol svätým guru, meditoval. Šiel však proti sociálnym priepastiam indického kastovníctva a inšpirovaný Mohamedovým učením hlásal zásadu absolútnej rovnosti ľudí a výlučnosť jediného a nespodobneného Boha.
Sikhskí guruovia boli najprv popravovaní predstaviteľmi indickej islamskej ríše Mughalov a počas britskej koloniálnej nadvlády stáli medzi dvoma znepriatelenými tábormi. Hinduisti ich priraďovali k moslimom a moslimovia k hinduistom. Ich domovom je pritom severoindický región Pandžáb, ležiaci na hranici dvoch svetov: pakistanského a indického.
Proti kastám
Guru Nának sa narodil 15. apríla 1469 v dedinke Talvandi, v blízkosti mesta Lahore v dnešnom Pakistane. Podľa lunárneho kalendára sa dátum jeho narodenia mení, ale zvyčajne ho sikhovia oslavujú v novembri. Pochádzal z hindskej rodiny kasty kšatrijov – bojovníkov.
Fakty z jeho života prezrádzajú série príbehov spísaných v „janam sakhis“, filozofickým a poetickým jazykom, takým, aký používal ich reálny hrdina ovplyvnený jedným z najväčších indických básnikov Kábirom. Podľa nich bol Nának už v útlom detstve ako rebel nespútaný logikou prísneho kastového systému a ako 13ročný na sklamanie rodiny odmietol prijať posvätenú niť od brahmanského kňaza.
Mal odpor k strnulej brahmanskej tradícii, podľa ktorej je najvyššia kasta v Indii jediná oprávnená zabezpečovať sebe a ostatným prostredníctvom zložitých rituálov pre bohov lepšie zrodenie. Bolo mu blízke hinduistické hnutie bhakti – láskyplná oddaná služba, ktoré odmieta nielen rituál, ale aj zložitú cestu askézy a pôstu jogínov k absolútnu a obracia sa k obyčajnému človeku.
Okázalé uctievanie, tak ako je známe v šivaizme alebo višnuizme, Nának neprevzal.
Ovplyvnený islamom, predovšetkým jeho mystickou odnožou, Boha kázal nestvárňovať, odklonil sa od vonkajších prejavov a dogiem. Hlásal duchovný postoj a hlbokú odovzdanosť Bohu.
Ako 27-ročný sa oženil a nasledujúcich tridsať rokov podnikal duchovné cesty naprieč Južnou Áziou, od Srí Lanky po Afganistan, bol v Tibete, rovnako na Arabskom polostrove, v Bagdade alebo bašte moslimov Mekke. „Nevidím žiadneho cudzinca, žiadneho nepriateľa, pozerám na všetko s Božou vôľou,” píše sa v sikhskej posvätnej knihe.
Ako ho pochovať?
Po Nánakovej smrti nastala dilema, podľa akej tradície gurua pochovať. Podľa legendy, si želal, aby bol jeho rubáš preťatý na dve polovice. Sikhovia z radu hinduistov svoju polovicu spálili a moslimská časť bola pochovaná.
Do 17. storočia sikhovia netušili o svojom budúcom osude. Najslávnejšia sikhská svätyňa v Amritsare bola darom od mughalského panovníka Akbara, sociálneho filozofa a duchovného hľadača, ktorý sikhizmus obdivoval pre jeho multikultúrny charakter. Jeho ďalší mughalskí nasledovníci však sikhov kruto prenasledovali a ich guruov stínali. Keď guru Gobind Singh svojou smrťou preťal reťaz desiatich guruov a nahradil ju posvätnou knihou nazývanou „Granth sahib“, sikhovia už mali svoju militantnú tvár a sociálnu myšlienku svätých bojovníkov.
V roku 1699 sa sformovalo vojenské bratstvo – chálsa, muži sa začali nazývať singh – lev a ženy kaur – levice. Získali výzor, podľa ktorého ich dnes spoznáme – nestrihané vlasy, hrebeň, kovový alebo oceľový náramok pre silu a sebakontrolu, dýku na sebaobranu a po kolená dlhý odev.
V devätnástom storočí začali prekážať Britom, ktorí pričlenili sikhský štát „Randžít Singh“ k svojmu impériu. Sikhovia sa dodnes myšlienky na jeho obnovenie nevzdali, známe je predovšetkým extrémistické hnutie za budúci štát Chálistan.
V roku 1984 za vlády Indiry Ghándiovej indické jednotky podnikli krvavý útok na Amritsaru, sikhský osobný strážca pomstil útok vraždou prezidentky. Sikhov dnes verejnosť nesprávne redukuje len na extrémistické odnože, ktoré nemajú nič spoločné s mierumilovnou náukou guru Nánaka. Sú obviňovaní z teroristických útokov.
Sú rozšírení v USA, Kanade a v Európe, predovšetkým vo Veľkej Británii. Ich kolískou a ústredným centrom, ktoré na diaľku podporuje veľký počet sikhov, je Pandžáb, jeden z najprosperujúcejších regiónov v Indii.
OPRAVA
V pôvodnom texte sme chybne uviedli, že na sikhskú svätyňu Amritsara zaútočili Briti. V skutočnosti to boli indické jednotky.
Autor: Katarína Tesárová