SME

Motoristi na Samoe vymenili pravý pruh za ľavý

Po skoro štyridsiatich rokoch sa nejaký štát rozhodol vymeniť jazdné pruhy. V Samoe sa od pondelka jazdí naopak.

Vláda Samoy sa rozhodla, že pravej strany bolo dosť.Vláda Samoy sa rozhodla, že pravej strany bolo dosť. (Zdroj: SITA/AP)

Po skoro štyridsiatich rokoch sa nejaký štát rozhodol vymeniť jazdné pruhy. V Samoe sa odvčera jazdí naopak.

APIA, BRATISLAVA. Chaos na cestách, dopravné zápchy, nervózni vodiči. A ešte predtým najväčšie demonštrácie v krajine.

Tak vyzerá Samoa, štát rozprestierajúci sa na viacerých ostrovoch v južnom Tichomorí. Vláda totiž rozhodla, že v krajine sa bude od pondelka jazdiť vľavo. Po vyše sto rokoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lacnejšie autá? Ani nie dvestotisícová Samoa je po tridsiatich piatich rokoch prvou krajinou, ktorá sa odhodlala k takejto razantnej zmene v organizácii dopravy. Naposledy sa totiž strany menili v Ghane, v roku 1974. Aj to zľava doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Samoa sa tak pripojila k menšine krajín, v ktorých automobily jazdia po ľavej strane. Nápad vymeniť jazdné pruhy sa pritom podľa agentúry Reuters zrodil v hlave premiéra Tuilaepa Saileleho Malielegaoia.

Tvrdí, že to bude mať na Samou pozitívny ekonomický vplyv a do štátu sa budú môcť dovážať relatívne lacné autá zo susednej Austrálie, Nového Zélandu či Japonska. Dosiaľ krajina dovážala autá najmä zo vzdialenejších Spojených štátov.

Vláda však nepočítala s demonštráciami, ktoré toto rozhodnutie vyvolalo. Aj po niekoľko mesiacov trvajúcej štátnej kampani vyšli do ulíc tisícky ľudí a ničili dopravné značenie, ktoré jazdu vľavo prikazovalo.

Ľudia na zemi premaľovávali aj nové cestné pruhy, niektorí vodiči jazdili vpravo, jeden z majiteľov autobusov podpálil svoje vozidlo. K účasti paradoxne dopomohli aj dvojdňové prázdniny, ktoré Samoa prikázala na lepšie prispôsobenie sa novým cestným pravidlám.

SkryťVypnúť reklamu

Proti zmene Petíciu proti jazdeniu vľavo údajne podpísala pätina obyvateľstva. Protestujú najmä taxikári a dopravné spoločnosti, nariadenie prakticky znamená, že musia vymeniť vozidlový park.

Autobusové spoločnosti však zdôrazňujú, že keďže peniaze na výmenu vozidiel nemajú, ich pasažieri budú vystupovať do stredu cesty.

„A to radšej zaparkujem autobusy pred parlamentom a podpálim ich, nech vidia, čo robia," povedal podľa Daily Telegraph Nanai Tawan, majiteľ jednej z autobusových spoločností.

Podľa odhadov dnes v Samoe jazdí asi 18-tisíc automobilov, z toho 14-tisíc má volant vľavo. Tieto autá by mali z ciest zmiznúť. Dovtedy chce krajina sprísniť postihovanie nedisciplinovaných vodičov a na cestách vybudovať množstvo spomaľovačov.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdu vpravo vymyslel Napoleon

Naľavo šoférujú najmä štáty bývalého britského impéria.

BRATISLAVA. India a Pakistan, štáty južnej a východnej Afriky, Austrália či Nový Zéland. Väčšina krajín, ktoré jazdia vľavo, kedysi patrili Britom, a tí ich naučili jazdiť v tomto smere. Okrem toho sa tak šoféruje aj Japonsku a juhovýchodnej Ázii.

Vľavo sa však kedysi jazdilo aj vo väčšinách krajín kontinentálnej Európy vrátane slovenských stredovekých ciest. Ľavá strana na prechod cestou sa vyberala, pretože bola bezpečnejšia.

Jazdec na koni sa na tejto časti cesty mohol silnejšou pravou rukou brániť mečom pred prípadným útokom nepriateľa.

Francúzsky cisár Napoleon bol však ľavák a jeho silnejšia ruka, v ktorej držal meč, bola ľavačka. Preto celý systém otočil, jeho kavaléria chodila po pravej strane cesty, aby sa cisár mohol lepšie brániť. Podobný systém nariadil aj v dobytých krajinách západnej a strednej Európy.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku sa vľavo jazdilo do roku 1939. Vtedy, urýchlené Hitlerovou okupácie českých Sudet, sa presadila európska pravá strana.

(vas)

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 517
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 977
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 706
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 663
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 599
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 209
  7. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 3 978
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 2 558
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Referendum v Taliansku.

Referendum sa koná z iniciatívy odborov.


TASR
Český premiér Petr Fiala.

Fiala verí, že budúca ministerka spravodlivosti Decroix objasní všetky okolnosti kauzy.


TASR 1
Jachtu Madleen s dvanásťčlennou posádkou zadržalo izraelské námorníctvo.

Na palube bolo 12 ľudí vrátane aktivistky Grety Thunbergovej.


TASR
Generálny tajomník OSN Guterres, prezident Kostariky Rodrigo Chaves Robles, francúzsky prezident Macron.

S príhovormi na začiatku vystúpili francúzsky prezident Macron a šéf OSN Guterres.


TASR 2
SkryťZatvoriť reklamu