Ekovoda z Fidži fičí na falošnom imidži

Čo spája Baracka Obamu a Paris Hiltonovú? Blackberry. A pitie predraženej vody zo súostrovia Fidži.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA/AP)



BRATISLAVA. Chcete byť in? Buďte green! Nejako takto by mohol znieť slogan moderného príslušníka západnej kultúry.

Trendy je šetriť energiu, recyklovať, kupovať si fair trade výrobky či prispievať na zvieratá v africkej rezervácii. Najnovšie je však v móde piť aj absolútne environmentálnu vodu.

A keď „ekovoda“, tak v Spojených štátoch jednoznačne balená a z Fidži. Len tam je totiž H2O „bez kontaminácie a bez kompromisov“.

Pokrytectvo firmy

Plastové fľašky s vodou z Fidži sa stali vôbec najdovážanejšou vodou v Amerike. Predbehla dokonca aj francúzsku vodu Evian, ktorá sa s obľubou pije na svetových tenisových šampionátoch.

Fidži pritom dostanete už aj v podniku na bratislavskom Hlavnom námestí. Ale poriadne za ňu zaplatíte. Problémom súčasného zeleného symbolu však nie je jeho cena.

Na Fidži vládne vojenský režim. Oficiálne je síce krajina republikou, no verejnosť sa na jej riadení prakticky nepodieľa. Moc má v rukách junta, ktorú predajom balenej vody z Fidži svet podporuje. Slávna voda z údolia Yaqara predstavuje až 20 percent exportu krajiny a zisky z predaja tvoria zhruba tri percentá hrubého domáceho produktu. Ani to však nie je hlavný problém.

Z veľa vody málo

Tovar, ktorý obľubujú napríklad Christina Aguilera, Harrison Ford, Elton John či Brad Pitt, je fľaškovaný v továrni, ktorá pracuje na naftu - a na výrobu jedného litra vody je potrebných zhruba šesť litrov tej „klasickej“.

Mýtus o ekologickej vode tak stráca opodstatnenie. Nápoj je navyše balený do plastových fliaš, ktoré na súostrovie dovážajú z Číny. Nehovoriac o doprave vody zo súostrovia niekde medzi Austráliou a Južnou Amerikou - i keď firma tvrdí, že na prepravu využíva lode, ktoré už vezú iný tovar.

Ťažba ako ťažba

Napriek všetkému sa vode z Fidži podarilo vytvoriť imidž niečoho, čo je v súlade s ochranou životného prostredia. Firmu, ktorá na svetových fórach hovorí o zodpovednosti k Zemi, však zakladal David Gilmour, ktorý zbohatol na obchode s realitami a najmä na neekologickej ťažbe nerastných surovín.

Otázna je aj zodpovednosť voči samotným obyvateľom ostrovov. Továreň na balenú vodu dáva miestnym prácu. Zároveň však z krajiny vyváža značné množstvo kvalitnej vody, pričom samotné Fidži - ktoré pozostáva z viac ako 320 ostrovov - trpí práve jej nedostatkom.

Vytvára sa tak začarovaný kruh. Na jednej strane zisk a práca pre domácich, na druhej postupné vysychanie vlastných zdrojov.

Zelenší ako zelení

Kultový status mala v minulosti aj francúzska minerálna voda Evian. Minerálka, ktorá sa plní neďaleko Ženevského jazera, sa stala symbolom vyšších vrstiev a luxusu. Za týmto mýtom stál dobrý marketing aj záujem o aspoň zdanlivú kvalitu.

Republika Fidžijských ostrovov

Hlavné mesto: Suva
Rozloha: 18 270 štvorcových kilometrov
Počet obyvateľov: asi 853-tisíc
Mena: fidžijský dolár
Krajina bola britskou kolóniou, v súčasnosti v nej vládne vojenská junta.

Dnes však na označenie „in“ nestačí, že nejaký produkt je drahší ako jeho konkurencia. Produkt musí mať posolstvo. Najlepšie, ak je ekologické a šíri ho nejaká dôležitá osobnosť. Napríklad americký prezident Barack Obama či herec Woody Harrelson.

Fľaša z kukurice

Podobnú stratégiu zvolila aj britská firma, ktorá vyrába k „životnému prostrediu priateľskú“ balenú vodu Belu. Firma údajne venuje celý zisk z predaja na ochranu či záchranu vodných zdrojov predovšetkým v treťom svete.
Navyše, nápoj sa predáva s obalom z kukuričného škrobu, ktorý sa dokáže rozložiť do troch mesiacov. Vďaka tomu zvýšila firma príjem z 13-tisíc dolárov v roku 2004 na štyri milióny v minulom roku.

Spojiť produkt so zeleným hnutím je trendy. Najlepšie, ak sa pritom tvárite dostatočne presvedčivo a hovoríte o zodpovednosti.

Najekologickejším správaním je pritom obyčajné využívanie lokálnych zdrojov. Stačí, ak si do pohára naplníte vodu z vodovodného kohútika či za minerálnou vodou sa vyberiete peši k jej prameňu.

Problémy s balenou vodou

Aféry s vodou majú aj ďalšie firmy. Niektoré sa nezaujímajú o prostredie vodných zdrojov, iné zápasia s chemikáliami vo fľašiach.

BRATISLAVA. Voda z Fidži nie je jediná, ktorá má problémy obhájiť svoje marketingové tvrdenia. Aj niektoré iné značky nedodržiavajú zdravotné či morálne zásady. Americký magazín Mother Jones napríklad pripomína prípad lasvegaskej balenej vody Sam's Choice zo siete Wal-Mart, ktorá obsahovala karcinogény a chemikálie poškodzujúce DNA.

Firma Nestlé zase údajne čerpá vodu z oblasti Colorada pre svoju vodu Arrowhead. Keď sa obyvatelia ohradili proti možným dosahom na prostredie, aj vzhľadom na vplyvy globálneho otepľovania, podľa Mother Jones im firma odkázala, že je nelogické robiť rozhodnutia na základe zmien, ktoré sa odohrajú v budúcnosti.

Japonsko zase zabránilo spoločnosti Danone dodať na trh 570-tisíc fliaš minerálnej vody Volvic, pretože v jej fľašiach našli toxické látky.

(tp)
Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  3. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  4. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  5. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  6. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  7. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  8. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  9. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  10. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  3. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  4. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  5. Functional spaces for creative dwellers
  6. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  7. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  8. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  9. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  10. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 20 540
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 15 794
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 945
  4. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 12 564
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 8 807
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 7 736
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 6 266
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu? 6 219
  9. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 4 218
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 2 469

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Zabije trikrát viac Slovákov ako autonehody

Ako funguje očkovanie a prečo sú antivakcinačné hnutia.

Komentár Zuzany Kepplovej

Prečo si Tóth myslí, že nepochybil

Podľa Kočnerovho informátora žiadny verejný záujem neexistuje.

Neprehliadnite tiež

Iránsky prezident kritizoval súdnictvo za cenzúru internetu

Iránske súdnictvo zablokovalo niekoľko sociálnych sietí vrátane Facebooku a Twitteru.

Talibanskí povstalci rokovali s americkými činiteľmi o Afganistane

Spojené štáty oficiálne stretnutie nekomentovali.

Lajčák: Mayová povedala len to, čo ohľadom brexitu nechce

Riešenie bude hľadať v súvislosti s tzv. írskou poistkou.