Cestou do lodenice U Jezu len málo nasvedčuje, že česká multimiliónová predvolebná kampaň sa už začala. Asfaltku na konci Hodonína lemuje pred začiatkom ohlásenej akcie ODS len niekoľko miestnych. Pred lodenicou okrem kampaňovej dodávky s klaksónmi stojí zopár áut.
Hodonínska pohoda je ako upokojujúce sedatívum na šok z nezvyčajne ostrého politického štartu kampane. Nervózni sú obaja hlavní súperi. Šéf ODS Mirek Topolánek z toho, že detaily o luxuse a lobistoch na jeho dovolenke vyplávali vďaka špicľovaniu na povrch. Líder ČSSD Jiří Paroubek zase z klesajúcich preferencií.
Sily, ktoré nabrali na dovolenke, budú potrebovať obaja.
Dvojveslica a sandále
„Normálne to robia na námestí,“ hovorí Josef Baldrian, ktorý v hodonínskej lodenici čaká na Mirka Topolánka. „Ale majiteľ, čo tu má lode, je ódéesák,“ dodáva dojedajúc zvyšky zo svojej grátis porcie grilovaného prasaťa.
Baldrian má jasno: voliť bude ODS. Príliš mu neprekáža ani Topolánkova honosná toskánska dovolenka a ďalšie škandály. „Musím im veriť, lebo iná šanca nie je,“ hovorí skalný prívrženec pravice. „Zobral som si aj perá, sú modré,“ usmieva sa a v zamastenej dlani sa mu skvejú suveníry ODS. „Len to prasa bolo málo opečené,“ posťažuje sa nakoniec.
Ľuďom čakajúcim na expremiéra rozdávajú silní chlapci biele balóny a pôvabné dievčatá kupóny na občerstvenie. V zabávaní sa strieda miestna rocková kapela a Helena Vondráčková z CD. Takto si zrejme ODS predstavuje zlepšené marketingové metódy, ktoré sa zaviazala používať po ničivej porážke v jesenných krajských volbách.
Topolánek, ktorý chce v rámci kampane celú Moravu prejsť na bicykli, prichádza do 30-tisícového mesta načas. Nečudo – lídrom straníckej kandidátky je na južnej Morave on.
V sandáloch a s modrým dresom Hodonínu sa nenápadne postaví za mikrofón na mólo. Ľudia si ho najpv ani nevšimnú. Je viditeľne opálený aj uvoľnený. Nehovorí dlho. Spomenie len repelenty a hneď odchádza. „Ja idem na loď, vy sa dobre bavte.“ Irónii, že z jednej lode, drahej prenajatej jachty v Taliansku, sa práve vrátil, sa určite neubránili ani skalní.
V rozpakoch sa Topolánek ocitne len na dvojveslici. S pomocou šesťnásobnej majsterky sveta Svety Svitákovej sa do nej nakoniec dostane a vydáva sa na pokojné vody Moravy.
Mirek Topolánek stavil na šport. FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ
„Trochu som mal bobky,“ hovorí expremiér po návrate a na pripravené fotografie začne rozdávať podpisy. Na politiku sa ho ľudia príliš nepýtajú.
Keď odchádzame na Paroubka do blízkej Břeclavi, Hodonínčanom zostáva ešte 140 steakov pod zub a ODS niečo pod 140 miliónov korún na kampaň. Opálený dohneda je aj Jiří Paroubek. Hoci pripútal o čosi viac ľudí, tak spokojne ako Topolánek nevyzerá.
Kravaťáci z autobusu
Na břeclavskom námestí, kde dominuje modrosivá kocková budova Domu kultúry z čias komunizmu, stojí v rade nastúpený s ostatným straníkmi. V saku a s kravatou.
Hromží. Na ODS, ktorá „nemá žiadny program“ a „je odtrhnutá od ľudí“. Na radar a cirkevné reštitúcie, ktorým ľavica vraj zabránila. „Ale to všetko zase hrozí,“ buráca do mikrofónu na takmer zaplnenom námestí.
Nevynechá ani Topolánkovu dovolenku v Taliansku. On bol vraj na Slovensku.
Keď sebavedomý líder ľavice sľubuje 100-tisíc nových pracovných miest, kasínový jackpot na tabuli za ním sa blíži k sume 8800 českých korún.
Na námestí uprostred oranžových autobusov sedia najmä zamračení starší ľudia. Atmosféru kritiky obmäkčujú iba všadeprítomné oranžové ruže.
Blondýny v oranžových tričkách „Socdem is sexy“ už pôsobia trochu bizarne.
Na konci prejavu Paroubek zožne potlesk. Vyberá sa medzi ľudí a – ako inak – podpisuje sa.
„Hovoril pekne – ide o to, či to splnia, alebo nie,“ hovorí jeden z postarších Břeclavanov, Zdeněk Šefčík. Ružu drží aj on a voliť pôjde určite. Určite však nie ČSSD. „Aj za ich vlády rástol dlh,“ ukazuje smerom na tribúnu. „Ako vždy: jeden hádže špinu na druhého,“ dodáva.
To, že pôjde o vzrušujúcu kampaň, dáva tušiť aj najnovší prieskum. ČSSD nameral o osem percent menej ako ODS. Podpora začala socialistom klesať po marcovom zvrhnutí Topolánkovej vlády. Mladí ľudia potom naňho hádzali vajcia.
Rebelov, hoci bez vajec, sa Paroubek nestriasol ani v Břeclavi. „Úplne všetko,“ odpovedá Honza s tričkom Antiparoubek na otázku, čo mu na Paroubkovi prekáža. „Populizmus, sľuby.“
Ak sa chce ešte Paroubek dotiahnuť na pohodového Topolánka, bude musieť niečo zmeniť. A presvedčiť aj mládež. Má na to ešte 60 dní.
Topolánek: Určite vyhráme
Šéf ODS MIREK TOPOLÁNEK bol ochotný odpovedať na všetky otázky. Okrem svojej dovolenky v Toskánsku.
Ako sa cítite na začiatku tejto kampane?
„Odpočinutý po dovolenke, plný elánu, nádeje, pretože ľudia dôverujú mne a mojej strane, že voľby vyhráme a že budeme schopní pokračovať v tom, čo sme začali.“
Čo považujete za svoj najväčší tromf v tejto kampani?
„To, že sme dokázali eliminovať dosahy krízy aj riadiť Európsku úniu. Našou najväčšou prednosťou je kompetencia.“
Ako odhadujete svoje šance vo voľbách?
„Ja zásadne netipujem. Bude záležať dosť na spoločenskej atmosfére. Krajské voľby pre nás dopadli strašným fiaskom, voľby do europarlamentu dopadli naopak. Voľby do Poslaneckej snemovne vyhráme, ale bude veľmi záležať, o koľko. Neúspechom pre ODS bude, keď bude druhá.“
Čo vám počas vášho premiérovania najviac pomohlo a čo poškodilo?
„Ľudia si málokedy pamätajú konkrétne kroky ako otvorenie schengenského priestoru, ani že sme znížili dane a sociálne poistenie. Ale určite si budú pamätať naše pôsobenie v Európskej únii. To, čo nám najviac uškodilo, je naša malá schopnosť predať naše výsledky.“
Aké je ústredné heslo vašej kampane?
„Zásadne neprezrádzame heslo predtým, než ho zverejníme. Ale vyplýva z niekoľkých našich výhod. To je schopnosť riešiť problémy. Sme strana pre budúcnosť.“
Silvia Pňačková, Pavol Szalai
Paroubek: ODS je hanebná
Neúspech si nepripúšťa ani sebavedomý líder ČSSD JIŘÍ PAROUBEK. Po voľbách sľubuje lepšie zdravotníctvo aj vyššie dôchodky.
Ako vnímate začiatok kampane?
„Termín 4. august nie je obvyklý pre volebnú kampaň. Ľudia však prišli v hojnom počte, so záujmom počúvajú. Začiatok sa podaril. Dnes sme boli aj v úrazovej nemocnici v Brne. Rozdávali sme ruže. Malo to veľmi peknú atmosféru.“
Ľuďom ste sľúbili stotisíc nových pracovných miest. Ako to chcete dosiahnuť?
„Úspory v štátnom rozpočte v nadbytočných výdajoch vytvoria podmienky na tvorbu nových pracovných miest.“
Čo považujete za najväčší tromf vašej kampane.
„Program boja proti kríze, našu víziu pre zdravotníctvo, boj proti korupcii, progresívne zdanenie príjmov nad 100-tisíc. Dôchodok 2400 korún vyplácaný pred Vianocami z dividend (pološtátnej energetickej firmy) ČEZ.“
Čo najviac vyčítate Topolánkovej vláde?
„Jej vznik. Vznikla na nelegitímnom základe, kúpila dvoch poslancov opozície. Vláda, ktorá vznikla na hanebnom základe, nemôže konať dobro.“
Aký očakávate výsledok volieb?
„Jediný prijateľný výsledok pre nás je víťazstvo. Niekde medzi 35 a 40 percentami. Neúspech si nepripúšťam.“
Aké je vaše heslo v tejto kampani?
„Služba ľuďom.“
Čo považujete za svoj najväčší úspech v tomto volebnom období?
„Sociálna demokracia nikdy nebola tak silná, ako je dnes. Má také zastúpenie v krajoch a europarlamente, aké nikdy nemala.“
Kritizovali ste Topolánka za dovolenku v Toskánsku. Kde ste boli vy?
„Okrem iného aj na Slovensku.“
Silvia Pňačková, Pavol Szalai
FOTO: SME - PETER ŽÁKOVIČ.
Autor: Z južnej Moravy od nášho redaktora Pavla Szalaia