PRAHA. Boj s hospodárskou krízou, pomoc ľuďom, na ktorých kríza doľahla, a zlepšenie morálky vo svete politiky a biznisu v Česku sú piliere predvolebnej kampane českej sociálnej demokracie pred októbrovými predčasnými voľbami do Poslaneckej snemovne.
Formálne kampaň odštartuje predseda strany Jiří Paroubek v utorok v Brne, ale už dnes vedenie ČSSD predstavilo niektoré svoje zbrane a tromfy. Na rozdiel od minulých volieb socialisti venujú mimoriadnu pozornosť internetu. Na internetovej stránke ČSSD majú byť k dispozícii nielen informácie o programe strany a plánovaných mítingoch, ale aj aktuálne multimediálne spravodajstvo, ktoré bude viac ako dva mesiace zaisťovať až šesť straníckych spravodajských štábov.
Napriek tomu, že ČSSD ústami svojho volebného manažéra Jaroslava Tvrdíka vyhlasuje, že kampaň nemá byť konfrontačná, socialisti sa neustále porovnávajú s pravicovou ODS expremiéra Mirka Topolánka a tvrdia, že ich hlavný rival nemá pred voľbami žiaden volebný program.
"Sociálna demokracia, na rozdiel od Občianskej demokratickej strany, chce kandidovať s programom. My sa nemusíme hanbiť za to, čo ľuďom vravíme. Bude nás veľmi zaujímať, čo bude Mirek Topolánek hovoriť ľuďom počas svojej cesty po republike, keď ODS žiaden program nemá," zdôraznil Tvrdík v sídle ČSSD.
"Chceme byť pozitívni, sympatickí, ľuďom dávať nádej," uviedol Tvrdík ďalej. Neskôr spresnil, že svojim voličom a sympatizantom chce ČSSD poskytnúť aj relax a zábavu prostredníctvom DVD nosičov, na ktorých budú nielen stranícke materiály, ale aj filmy, rozprávky pre deti, cvičenie pre ženy a hudba pre karaoke.
ČSSD v kampani využije aj kauzu dovolenky šéfa ODS Mirka Topolánka v Taliansku, kde sa stretol s lobistami a riaditeľom pološtátnej energetickej firmy ČEZ. Predseda socialistov Jiří Paroubek vyhlásil boj korupcii a klientelizmu. Chce iniciovať vznik zákona o lobingu, zákaz existencie akciových spoločnosti s listinnými akciami na doručiteľa, a dovtedy, kým zákaz nezačne platiť, chce takýmto firmám zakázať uchádzať sa o verejné zákazky. Paroubek navrhuje aj vytvorenie tzv. čiernej listiny firiem, ktoré pri verejných súťažiach podvádzali. Tieto firmy by sa od zaradenia na zoznam nemohli o zákazky štátu, krajov a obcí uchádzať po dobu troch rokov.
Socialisti sa rozhodli zatiahnuť do kampane nepriamo aj úradnícku vládu Jana Fischera. Líder strany premiéra vyzval, aby si zo Švajčiarska, respektíve z Lichtenštajnska a od nemeckej vlády vyžiadal zoznam bankových kont českých subjektov, ktoré sú podozrivé z daňových únikov a prania špinavých peňazí.
Predvolebná kampaň ČSSD by podľa manažéra Jaroslava Tvrdíka nemala stáť viac než kampaň v roku 2006. Presnú sumu však Tvrdík odmietol spresniť. Podľa analytikov by sa náklady na kampaň ČSSD mohli vyšplhať až na 250 miliónov Kč (9,8 milióna eur).