Štokholm 14. mája (TASR) Jednotky rýchleho nasadenia Európskej únie (EÚ), ktoré mali byť akcieschopné od roku 2003, nebude mať dostatok lietadiel a lodí. Pravdepodobne nebude pripravená na výkon úloh do roku 2010, píše dnešná švédska tlač.
Hovorkyňa švédskeho ministerstva obrany pre tlačovú agentúru Reuters povedala, že publikované informácie sú presné. Ministerstvo musí počas švédskeho predsedníctva EÚ urobiť súpis celkového majetku a nedostatkov armád členských štátov.
Európske jednotky rýchleho nasadenia by mali napr. byť schopné evakuovať ohrozených Európanov z ich bydliska až do vzdialenosti 10.000 kilometrov od Bruselu a vojensky intervenovať do vzdialenosti 4000 kilometrov. Tieto jednotky sú však nedostatočne vybavené, takže svoje úlohy pravdepodobne budú schopné realizovať najskôr v roku 2010, píšu noviny Svenska Dagbladet.
"Rok 2003 je nereálny. Realistickejší je dátum okolo 2010," povedal pre noviny Michael Clarke, profesor v Centre pre obranné štúdie na Kings College v Londýne.
"Vôbec to nie je také nemožné," citovali noviny švédskeho ministra obrany Björna von Sydow. Vo vyhlásení vydanom po dnešnom stretnutí ministrov obrany členských krajín EÚ v Bruseli von Sydow oznámil, že doterajší pokrok "naznačuje, že únia sa bude môcť v určitých prípadoch zúčastňovať na vojenských operáciách ešte pred summitom Laekene".
Summit v Laekene, okrajovej štvrti Bruselu, sa má konať v decembri 2001 na konci belgického predsedníctva EÚ. Belgicko prevezme rotujúce predsedníctvo únie v júli tohto roku od Švédska.
Denník Svenska Dagbladet porovnal potrebné materiálové zabezpečenie jednotiek EÚ s tým, čo môžu členské štáty únie ponúknuť v súčasnosti. Podľa ich zistenia európskym jednotkám rýchleho nasadenia zatiaľ chýba 90 percent potrebných strategických dopravných lodí, 60 percent lietadiel s možnosťou dopĺňania pohonných hmôt počas letu, viac ako polovica bojových stíhačiek používaných na boj proti protileteckej obrane nepriateľa, vyše polovica špionážnych lietadiel, ako aj tretina strategických dopravných lietadiel.
Ako noviny na záver konštatovali, ešte aj počet dopravných lietadiel (ako je European Airbus 400M) bude spĺňať požadované normy až na konci tohto desaťročia.