SME

V Iráne sa zrútilo lietadlo so 168 ľuďmi. Všetci zahynuli

V troskách ruského stroja Tupolev zhorelo v Iráne po jeho páde 168 pasažierov. Ide o tretie veľké letecké nešťastie od začiatku júna.

(Zdroj: HURRIYET DAILY)

TEHERÁN, BRATISLAVA. Desiatky príbuzných pasažierov letu 7908 iránskej spoločnosti Caspian Airlines včera v Jerevane márne čakali na pristátie 22-ročného Tupoleva.

Ruský stroj so 168 ľuďmi na palube sa zrútil len šestnásť minút po tom, ako vzlietol z letiska imáma Chomejního v Teheráne.

Pád lietadla Tupolev Tu­-154 je už tretím veľkým leteckým nešťastím za posledných šesť týždňov, pri ktorom zomrelo viac než 150 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Príbuzní obetí v Jerevane boli správou o nešťastí zdrvení. Tina Karapetian, 45-­ročná Arménka, čakala na letisku na svoju sestru a jej dve deti. Jedno malo šesť a druhé jedenásť rokov. „Čo si bez nich počnem?" citovala ju agentúra AP.

SkryťVypnúť reklamu

V plameňoch zahynuli aj ôsmi členovia juniorskej reprezentácie Iránu v džude spolu so svojimi dvomi trénermi. V Jerevane sa mali zúčastniť na tréningovom sústredení s arménskou reprezentáciou pred odchodom na augustovú súťaž do Maďarska.

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Po lietadle ostal kráter Lietadlo padlo pri dedinke Džanatábad v iránskej provincii Kazvín o 11.33 miestneho času. Pri páde sa rozpadlo na množstvo úlomkov, roztrúsených na ploche viac než 200 štvorcových metrov. Stroj vyhĺbil desaťmetrový kráter, všade bol dym a prach. Telá obetí boli obhorené.

„Je veľmi pravdepodobné, že všetci pasažieri zomreli," povedal iránskej agentúre IRNA veliteľ kazvínskej záchrannej služby. Väčšina cestujúcich boli Iránci, z ktorých 31 bolo podľa agentúry AFP arménskeho pôvodu. Na palube boli aj štyria Arméni a dvaja Gruzínci.

SkryťVypnúť reklamu

Presnú príčinu havárie zatiaľ aerolínie nepotvrdili. Provinčný úradník Sirus Saberi agentúre Fars povedal, že lietadlo hlásilo krátko po štarte technické problémy a pokúšalo sa núdzovo pristáť. Vznietilo sa však už vo vzduchu.

„Pokúšali sa vrátiť na letisko na núdzové pristátie. Bohužiaľ, stroj sa vznietil a spadol," povedal televízii CTV letecký analytik Mark Miller. Námestník organizácie Arménskeho civilného letectva Arsen Pogossian médiám povedal, že sa vznietil jeden z motorov, oficiálne však príčinu havárie potvrdia až po nájdení čiernej skrinky.

V Iráne už padlo niekoľko lietadiel typu Tupolev. Pre americké sankcie používajú iránske letecké spoločnosti väčšinou ruské stroje, z ktorých mnohé boli vyrobené pred viac než dvadsiatimi rokmi.

SkryťVypnúť reklamu

Sankcie nezohrali úlohu „Sú to starnúce ťažné kone zastaraného sovietskeho leteckého systému," povedal pre CNN expert na letectvo Kieran Daly. Stroje typu Tupolev Tu-­ 154 boli vyrobené ako konkurencia americkým Boeingom 727 a európskym modelom Trident.

Vyrobilo sa ich asi tisíc kusov. Aj keď boli pomerne populárne, od roku 1968 ich padlo okolo tridsiatky. Analytici však tvrdia, že americké sankcie sa vzťahujú len na dovoz náhradných dielcov na americké stroje, čo by nemalo ovplyvňovať kvalitu údržby ruských lietadiel.

Havarované lietadlo nemalo pred štartom podľa hovorcu Iránskej leteckej organizácie Rézu Džafarzadeha žiadne technické problémy. „Pravidlá Štátnej leteckej organizácie nedovoľujú lietadlám vzlietnuť, kým nie je stopercentne potvrdená bezpečnosť stroja," povedal Džafarzadeh pre BBC.

SkryťVypnúť reklamu

Najhoršou leteckou tragédiou v Iráne bol pád vojenského lietadla Iľjušin IL­-76 v horách pri Šahdade vo februári 2003. Stroj prevážal členov Iránskych revolučných gárd. Pri nešťastí zomrelo 275 ľudí.

Iránci však najviac hovoria o tragédii z roku 1988, keď americký krížnik Vincennes dvomi raketami zostrelil Airbus 300 spoločnosti Iran Air. O život prišlo 290 ľudí.

Stroj bol v iránskom vzdušnom priestore, Američania si ho údajne splietli so stíhačkou. Spojené štáty sa za incident nikdy neospravedlnili.

Ruské stroje sú bezpečné

Tupolevy sú pri dobrej údržbe spoľahlivé aj po rokoch. Používa ich aj slovenský prezident.

BRATISLAVA. Zo zhoreného Tupoleva Tu­-154 neostalo včera takmer nič. Jeho pád sa zapísal do dlhého zoznamu havárií strojov tohto typu v Iráne. Prvé správy hovorili, že pred pádom hlásil technickú poruchu. Ruský stroj s rokom výroby 1987 však ešte určite nepatril do šrotu.

SkryťVypnúť reklamu

Takzvané túčka, ruská odpoveď na americké boeingy, sú rovnako spoľahlivé ako západná konkurencia. „Nemôžem povedať, že by boli poruchovejšie," povedal SME pilot spoločnosti Seagle Air Ľubomír Matúška, ktorý nimi lietal v Slovenských aerolíniách.

Aj keď mnohé iránske aerolínie používajú stroje vyrobené v 70. rokoch, to ešte nemusí znižovať ich bezpečnosť. „Závisí to od ich technického stavu a od toho, ako sú udržiavané," hovorí Matúška. Americká spoločnosť Delta Airlines napríklad ešte v roku 2003 používala takmer 40-­ročný Boeing 727.

Dva tupolevy používa aj Slovensko ako svoje štátne špeciály. Jeden z nich kúpilo vtedajšie Československo ešte pred pádom komunizmu v roku 1989. V roku 2002 ho poslalo do Ruska na kompletnú generálku a modernizáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Špecialisti z európskej komisie pre dopravu urobili v Rusku medzi rokmi 2004 a 2006 dôkladné previerky. Nevyhovujúcim strojom zakázali lietať do Európy.

Tomáš Hudák

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 136
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 643
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 560
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 981
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 829
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 677
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

V roku 2021 skupina poslancov označila chov domácich zvierat za deštruktívny spoločenský problém.


TASR
Belgickí farmári protestujú v Bruseli

Telo matky a jej dcéry objavili hasiči v piatok ráno po požiari fary.


TASR

Kontaminované boli tri jednokilogramové balenia Haribo Happy Cola F!ZZ.


TASR

Vojnu na Ukrajine sledujeme minútu po minúte.


a 4 ďalší 19

Sportnet

Zľava Dávid Hancko (Slovensko) a Dimitris Giannoulis (Grécko) počas prípravného zápasu.

K téme hry na troch obrancov sa vyjadril aj Patrik Hrošovský.


TASR
Futbalový agent Martin Petráš.

BRATISLAVA.


TASR
Carlos Alcaraz a Jannik Sinner na Roland Garros 2025.

Obaja sú skvelí pre tenis.


Michaela Churavá
SkryťZatvoriť reklamu