TEHERÁN, BRATISLAVA. Desiatky príbuzných pasažierov letu 7908 iránskej spoločnosti Caspian Airlines včera v Jerevane márne čakali na pristátie 22-ročného Tupoleva.
Ruský stroj so 168 ľuďmi na palube sa zrútil len šestnásť minút po tom, ako vzlietol z letiska imáma Chomejního v Teheráne.
Pád lietadla Tupolev Tu-154 je už tretím veľkým leteckým nešťastím za posledných šesť týždňov, pri ktorom zomrelo viac než 150 ľudí.
Príbuzní obetí v Jerevane boli správou o nešťastí zdrvení. Tina Karapetian, 45-ročná Arménka, čakala na letisku na svoju sestru a jej dve deti. Jedno malo šesť a druhé jedenásť rokov. „Čo si bez nich počnem?" citovala ju agentúra AP.
V plameňoch zahynuli aj ôsmi členovia juniorskej reprezentácie Iránu v džude spolu so svojimi dvomi trénermi. V Jerevane sa mali zúčastniť na tréningovom sústredení s arménskou reprezentáciou pred odchodom na augustovú súťaž do Maďarska.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Po lietadle ostal kráter Lietadlo padlo pri dedinke Džanatábad v iránskej provincii Kazvín o 11.33 miestneho času. Pri páde sa rozpadlo na množstvo úlomkov, roztrúsených na ploche viac než 200 štvorcových metrov. Stroj vyhĺbil desaťmetrový kráter, všade bol dym a prach. Telá obetí boli obhorené.
„Je veľmi pravdepodobné, že všetci pasažieri zomreli," povedal iránskej agentúre IRNA veliteľ kazvínskej záchrannej služby. Väčšina cestujúcich boli Iránci, z ktorých 31 bolo podľa agentúry AFP arménskeho pôvodu. Na palube boli aj štyria Arméni a dvaja Gruzínci.
Presnú príčinu havárie zatiaľ aerolínie nepotvrdili. Provinčný úradník Sirus Saberi agentúre Fars povedal, že lietadlo hlásilo krátko po štarte technické problémy a pokúšalo sa núdzovo pristáť. Vznietilo sa však už vo vzduchu.
„Pokúšali sa vrátiť na letisko na núdzové pristátie. Bohužiaľ, stroj sa vznietil a spadol," povedal televízii CTV letecký analytik Mark Miller. Námestník organizácie Arménskeho civilného letectva Arsen Pogossian médiám povedal, že sa vznietil jeden z motorov, oficiálne však príčinu havárie potvrdia až po nájdení čiernej skrinky.
V Iráne už padlo niekoľko lietadiel typu Tupolev. Pre americké sankcie používajú iránske letecké spoločnosti väčšinou ruské stroje, z ktorých mnohé boli vyrobené pred viac než dvadsiatimi rokmi.
Sankcie nezohrali úlohu „Sú to starnúce ťažné kone zastaraného sovietskeho leteckého systému," povedal pre CNN expert na letectvo Kieran Daly. Stroje typu Tupolev Tu- 154 boli vyrobené ako konkurencia americkým Boeingom 727 a európskym modelom Trident.
Vyrobilo sa ich asi tisíc kusov. Aj keď boli pomerne populárne, od roku 1968 ich padlo okolo tridsiatky. Analytici však tvrdia, že americké sankcie sa vzťahujú len na dovoz náhradných dielcov na americké stroje, čo by nemalo ovplyvňovať kvalitu údržby ruských lietadiel.
Havarované lietadlo nemalo pred štartom podľa hovorcu Iránskej leteckej organizácie Rézu Džafarzadeha žiadne technické problémy. „Pravidlá Štátnej leteckej organizácie nedovoľujú lietadlám vzlietnuť, kým nie je stopercentne potvrdená bezpečnosť stroja," povedal Džafarzadeh pre BBC.
Najhoršou leteckou tragédiou v Iráne bol pád vojenského lietadla Iľjušin IL-76 v horách pri Šahdade vo februári 2003. Stroj prevážal členov Iránskych revolučných gárd. Pri nešťastí zomrelo 275 ľudí.
Iránci však najviac hovoria o tragédii z roku 1988, keď americký krížnik Vincennes dvomi raketami zostrelil Airbus 300 spoločnosti Iran Air. O život prišlo 290 ľudí.
Stroj bol v iránskom vzdušnom priestore, Američania si ho údajne splietli so stíhačkou. Spojené štáty sa za incident nikdy neospravedlnili.
Ruské stroje sú bezpečné
Tupolevy sú pri dobrej údržbe spoľahlivé aj po rokoch. Používa ich aj slovenský prezident.
BRATISLAVA. Zo zhoreného Tupoleva Tu-154 neostalo včera takmer nič. Jeho pád sa zapísal do dlhého zoznamu havárií strojov tohto typu v Iráne. Prvé správy hovorili, že pred pádom hlásil technickú poruchu. Ruský stroj s rokom výroby 1987 však ešte určite nepatril do šrotu.
Takzvané túčka, ruská odpoveď na americké boeingy, sú rovnako spoľahlivé ako západná konkurencia. „Nemôžem povedať, že by boli poruchovejšie," povedal SME pilot spoločnosti Seagle Air Ľubomír Matúška, ktorý nimi lietal v Slovenských aerolíniách.
Aj keď mnohé iránske aerolínie používajú stroje vyrobené v 70. rokoch, to ešte nemusí znižovať ich bezpečnosť. „Závisí to od ich technického stavu a od toho, ako sú udržiavané," hovorí Matúška. Americká spoločnosť Delta Airlines napríklad ešte v roku 2003 používala takmer 40-ročný Boeing 727.
Dva tupolevy používa aj Slovensko ako svoje štátne špeciály. Jeden z nich kúpilo vtedajšie Československo ešte pred pádom komunizmu v roku 1989. V roku 2002 ho poslalo do Ruska na kompletnú generálku a modernizáciu.
Špecialisti z európskej komisie pre dopravu urobili v Rusku medzi rokmi 2004 a 2006 dôkladné previerky. Nevyhovujúcim strojom zakázali lietať do Európy.
Tomáš Hudák