BELEHRAD.
V cieľom prilákať srbských turistov investovalo Chorvátske združenie pre cestovný ruch (HTZ) už pred niekoľkými mesiacmi asi 120.000 eur na rozmiestnenie 230 reklamných plagátov po Belehrade, Novom Sade a Subotici. Je na nich vidieť staré mesto historického Dubrovníka s nápisom "Chorvátsko - také krásne, tak blízko". Od stredy obnovila srbská štátna letecká spoločnosť JAT po 18 rokoch aj letecké spojenie medzi Belehradom a Dubrovníkom.
Odpoveď slovinského turistického priemyslu nenechala v Belehrade na seba dlho čakať. Vedľa chorvátskych plagátov totiž umiestnili bilbordy propagujúce slovinské letovisko Portorož. Za provokáciu však chorvátska strana považuje slovinský sprievodný text "pri najbližšom európskom mori". Očividne totiž ide o narážku na to, že Chorvátsko ešte do EÚ nepatrí. Prístupové rokovania blokuje kvôli pohraničnému sporu práve Ľubľana.
V texte na slovinskej upútavke sa okrem iného tiež hovorí, že v Portoroži sa človek cíti "ako medzi priateľmi". Záhreb si to vysvetľuje ako ďalšiu nepriamu narážku na Jadran, kde sa počas uplynulých rokov často vyskytli prípady poškodenia áut so srbskými poznávacími značkami.
Pre väčšinu Srbov, ktorí sa napriek ťažkej hospodárskej kríze rozhodnú pre dovolenku, však "najbližšie európske more" nie je ani v Chorvátsku, ani v Slovinsku. Podľa údajov srbských cestovných kancelárií je totiž v krajine tradične najväčší záujem o iný štát Európskej únie, a to Grécko. Tam chce stráviť dovolenku až 40 percent opýtaných Srbov. Na druhom mieste je Bulharsko a nasleduje Egypt.
V prieskumoch značne zaostávajú nielen Slovinsko a Chorvátsko, ale aj malý susedný štát Čierna Hora, ktorá od vystúpenia zo štátneho zväzku so Srbskom už nie je najobľúbenejšia dovolenková destinácia Srbov.