MORONI, BRATISLAVA. Volá sa Baja Bakariová a má štrnásť rokov. Zlomila si kľúčnu kosť, má pár modrín, no žije.
Záchranu mladého dievča, ktoré ako jediné prežilo pád Airbusu jemenskej spoločnosti do Indického oceánu pri Komorských ostrovoch neďaleko afrického pobrežia, mnohí považujú za zázrak. Ani jej otec nechápal, ako sa mohla zachrániť. „Je veľmi plachá a bojí sa,“ povedal podľa britského Guardianu.
Mladá pasažierka sa včera v nemocnici na Komorských ostrovoch zotavovala zo zranení. Jej otec zatiaľ pre médiá opisoval okolnosti, ako sa zachránila.
Nič necítila „Hovorila, že ju to vyhodilo z lietadla. Nič necítila, len sa zrazu ocitla vo vode,“ citovalo otca Le Figaro. „Počula, ako sa okolo nej rozprávajú ľudia, no nikoho v tme nevidela,“ dodal s tým, že jeho dcéra vie sotva plávať. Ani sama nevedela, čoho sa držala vo vode.
Letecké havárie v číslach
Havária lietadla hrozí raz za päť miliónov letov. 56 percent ľudí prežije pád lietadla. Toto číslo rastie, ak ide o veľké dopravné lietadlá. Od roku 1970 bolo iba dvanásť nehôd prúdových a trubovrtuľových lietadiel, pri ktorých prežil iba jeden človek. Štrnásťročná Komorčanka je trinástym prípadom. Lietali aj bez pásov
Záchranári ju našli podľa Le Figaro až po 12 hodinách. „Keď sme jej hodili koleso, nevedela sa ho chytiť. Musel som skočiť za ňou do vody a vytiahnuť ju,“ hovorí jeden zo záchranárov pre Europe 1.
Pôvodom Komorčanka žije vo francúzskom Marseille a spolu s matkou cestovala na prázdniny domov. „Pýtala sa, kde je matka. Neviem, kto jej povie pravdu,“ citovalo otca Le Figaro.
Aj keď sa to môže zdať ako zázrak, nie je úplne nezvyčajné, aby haváriu dopravného lietadla prežil jediný človek. Podľa stránky airSafe.com existuje od roku 1970 iba 12 ľudí, ktorí sa ako jediní zachránili po nehode prúdového či turbovrtuľového lietadla.
Americký portál však nespomína slovenského nadporučíka Martina Farkaša, ktorý jediný prežil pád lietadla s vojakmi na palube pri maďarskej obci Hejce v januári 2006.
Zaujímavé je, že v tejto skupine je veľký počet malých detí či tínedžerov. Naposledy pred šiestimi rokmi prežilo v Sudáne zrútenie lietadla krátko po štarte trojročné dieťa. Záchranári ho našli na spadnutom strome. Malo početné zranenia, ale žilo.
Fakt, že deti často prežijú haváriu ako jediné, si odborníci na lietanie nevedia príliš dobre vysvetliť.
Podľa Eda Gala, britského experta z University of Greenwich, môže deťom pomáhať, že sú menšie. „Dospelému trčí hlava nad sedadlom, takže je šanca, že ho trafia trosky,“ povedal pre BBC. Dodáva však, že batoľatá, ktoré rodičia držia na kolenách, sú vo väčšom riziku, pretože môžu ľahko vyletieť.
Okrem nich sa častejšie zachraňujú aj členovia posádky. Na to však už odborníci majú vysvetlenie. Je to tréning či pevný kokpit.
Ako sa zachrániť? Recept, ako prežiť prípadnú haváriu, podľa odborníkov neexistuje. „Nie je nijaký vzorec prežitia. Ide o šťastie a záleží na tom, ako lietadlo ide,“ povedal pre CNN americký expert John Eakin.
Podľa niektorých sa dá ísť šťastiu naproti výberom miesta. Štúdia Davida Nolanda hovorí, že je mierne pravdepodobnejšie, že prežijete, ak sa nachádzate vzadu.
Cestujúci sediaci za krídlami, mali v skúmaných prípadoch 69-percentnú šancu na záchranu, kým pasažieri prvej triedy, sediaci vpredu, iba 49 percent. „Pre mňa je to vcelku zjavné. Do niečoho rýchlo vrazíte a predok sa zničí viac ako zadná časť. Lietadlo ide vždy dopredu,“ povedal pre CNN Noland.
Portál airSafe pripája ešte niekoľko tipov, ako zvýšiť šancu záchrany v prípade pádu lietadla. Sú medzi nimi rady, ako „mať stále zapnuté pásy“ až po „nepiť príliš veľa alkoholu počas letu“.
Lietali aj bez pásov
SANÁ, BRATISLAVA. Najprv plač, potom hnev. Komorčania, ktorí ešte v utorok oplakávali obete havárie Airbusu A310, včera vinili jemenské aerolínie za smrť viac než 150 cestujúcich. Na hlavnom parížskom letisku mladí Komorčania bránili odletu linky na rovnakej trase.
Lietadlo odletelo so 40minútovým meškaním. Šesťdesiat pasažierov sa pre protestujúcich nedostalo na palubu. „Možno mi zachránili život,“ citovala agentúra AFP pasažiera Ahmeda Hamidoua. Komorčania sú pobúrení tým, že spoločnosť Yemenia viezla z Paríža do mesta Saná cestujúcich Airbusom A330. Na zvyšok trasy do Moroni použila stroj A310, ktorý mal podľa Francúzov závažné nedostatky a v Európe mal zakázané lietať.
„Správajú sa k ľuďom ako k dobytku, napakujú ich dovnútra, nedodržiavajú časové plány, vždy sú technické problémy,“ povedal Faríd Soilihi z organizácie SOS Voyages pre AFP. Viacerí cestujúci potvrdili, že na tejto linke je často lietadlo preplnené a niektorým pasažierom chýbajú bezpečnostné pásy.
Jemenské úrady tvrdia, že za nešťastie mohlo zlé počasie. Yemenia oznámila, že rodinám obetí zaplatí odškodné 20tisíc eur.
Tomáš Hudák