SANÁ. Ani jedna zo správ nebola potvrdená z nezávislých zdrojov.
Imigračná úradníčka Rachida Abdulláhová pôvodne uviedla, že záchranári našli vo vodách Indického oceánu malého chlapca. Podľa jej slov to však teraz vyzerá tak, že ide o tínedžerku.
Hovorca komorskej vlády pre agentúru DPA uviedol, že dievča by malo byť vyčerpané, ale nezranené. Údajne je v miestnej nemocnici. Po páde lietadla sa mala celé hodiny zúfalo pridŕžať trosiek.
Na lietadle Jemenských aerolínií, ktoré sa ráno zrútilo do Indického oceánu, boli pri inšpekcii v roku 2007 zistené nedostatky.
Francúzsky minister dopravy Dominique Bussereau potvrdil, že pri prehliadke A310 v roku 2007 vo Francúzsku bol zaznamenaný "rad nedostatkov". Lietadlo sa však odvtedy nevrátilo do Francúzska. Predtým minister povedal, že stroj nemal v čase havárie poruchu.
ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK
Ako ďalej povedal Bussereau, letecká spoločnosť nebola na čiernej listine, ale bola na francúzskej strane "subjektom prísnejších kontrol". Čoskoro mala odpovedať na otázky výboru EÚ pre bezpečnosť.
Základné fakty o Airbuse Prvý Airbus A310-300 vyrobili v roku 1983 a prvé lietadlo tohto typu vzlietlo o dva roky neskôr. Ide o stroj so širokým trupom, dvoma motormi a zmestí sa doňho 220 pasažierov. Dosahuje maximálnu rýchlosť 913 km/h. Je určené na stredné vzdialenosti v maximálnej dĺžke 9600 kilometrov. V súčasnosti toto lietadlo používa 41 leteckých spoločností a celkovo ich po svete lieta 214. Väčšinu súčiastok vyrábajú vo Francúzsku, Nemecku, Veľkej Británii a v Španielsku. Montáž prebieha predovšetkým v meste Toulouse na juhu Francúzska. SITA
Francúzsky minister zahraničných vecí Bernard Kouchner informoval, že na palube bolo 66 Francúzov. Francúzske letectvo a námorníctvo sa zapojí do záchranných operácií.
Lietadlo sa pokúsilo pristáť
Podľa svedkov havárie airbusu leteckej spoločnosti Yemenia, ktorý sa v utorok nadránom zrútil so 153 osobami na palube do Indického oceánu, sa lietadlo pokúsilo pristáť na letisku v Moroni predtým, ako havarovalo. Svedkov vrátane bývalého ministra obrany a niekdajšieho šéfa civilného letectva na Komorách prekvapilo, keď videli, ako sa airbus priblížil k letisku a následne zmizol.
"Videl som, ako sa lietadlo priblížilo a potom opäť odletelo," povedal bývalý minister obrany Humíd Msaidí, ktorý prišiel na letisko Hahája vyzdvihnúť svoju matku. "Zdalo sa mi, ako keby malo lietadlo ťažkosti pri pristávaní," povedal Muhammad Jahjá, bývalý riaditeľ oddelenia civilnej dopravy na Komorách.
Na vine môže byť počasie
Pri havárii lietadla typu Airbus, ktoré sa zrútilo do Indického oceánu v utorok nadránom, mohlo asistovať zlé počasie. Reportérom v Paríži to povedal francúzsky minister dopravy Dominique Bussereau. "Áno, hovorí sa o tom, ale v súčasnosti je to stále nepotvrdené," vyhlásil.
"Hovorí sa aj, že lietadlo sa chystalo na pristávací manéver, že od tohto manévru upustilo a pri ďalšom pokuse niečo zlyhalo," myslí si Bussereau. Lietadlo smerovalo z Paríža na súostrovie Komory. Britská televízna stanica BBC medzitým informovala, že Airbus A 310 pravdepodobne pristával za nepriaznivých poveternostných podmienok. Nad Indickým oceánom vtedy zúrila víchrica a na hladine mora boli "vysoké vlny".
Jemenské letecké úrady v utorok potvrdili, že v Indickom oceáne sa im už podarilo odhaliť niekoľko tiel, ktoré pravdepodobne patria pasažierom zrúteného airbusu. "Telá plávali na hladine a asi 16 až 17 námorných míľ od Moroni sme zaznamenali aj palivovú škvrnu," povedal reportérom zástupca úradov Muhammad Abdul Kadír.
Stroj nečakane zmizol z radarov
Stroj typu Airbus 310-300 patriaci spoločnosti Yemenia vyštartoval z jemenskej metropoly Saná a pristáť mal v Moroni, hlavnom meste ostrovného štátu Komory nachádzajúcom sa približne 300 kilometrov severozápadne od Madagaskaru. K tragédii došlo iba krátko pred tým, ako malo lietadlo dosadnúť v Moroni. Ide o podobný typ stroja, aký sa pred viac ako mesiacom zrútil do Atlantického oceánu.
Lietadlo letelo z Paríža s medzipristátím v jemenskej metropole Saná a pristáť malo na Komorách. Stroj však v momente, keď sa nachádzal nad oceánom, zmizol z radarov. "Yemenia s ľútosťou oznamuje, že jej lietadlo z letu číslo No IY626 na ceste zo Saná do Moroni so 142 pasažiermi a 11 členmi posádky Airbusu 310-300 je nezvestné," uvádza spoločnosť na svojej internetovej stránke. Podľa agentúry AFP boli medzi pasažiermi väčšinou Francúzi a Komorania.
Záchranárske lode okamžite vyrazili na miesto nešťastia a momentálne pátrajú po osobách, ktoré incident mohli prežiť. Zatiaľ nie je jasné, čo mohlo stáť za nešťastím. "Na záchrannej akcii sa zúčastňujú lode z Madagaskaru a súostrovia Komory," uviedol nemenovaný zástupca úradov pre agentúru AFP.
Druhá havária airbusu v krátkom čase
Ide už o druhú haváriu Airbusu za posledný mesiac. Lietadlo francúzskej spoločnosti Air France s 228 osobami na palube sa v noci z 31. mája na 1. júna počas silnej búrky zrútilo do Atlantického oceánu. Úrady zatiaľ dokázali odhaliť identitu 11 z 50 objavených tiel, pátracie tímy z Brazílie, Francúzska, USA, Holandska a ďalších krajín však po obetiach a troskách lietadla už pátrať prestali. Pokračuje už len pátranie po čiernych skrinkách. Príčiny tragédie zostávajú stále nevyjasnené.
Komorské ostrovy sú súostrovím v Mozambickom prielive v Indickom oceáne. Najľudnatejší ostrov Mayotte je zámorskou správnou korporáciou Francúzska a zvyšok súostrovia tvorí štát Komory. Komorské ostrovy boli do jej vzniku (6. júla 1975) súčasťou Francúzska.
Nikdy nebolo bezpečnejšie cestovať lietadlom
Bezpečnosť lietania sa za posledné roky zlepšila. Napriek nárastu cestujúcich je menej nehôd aj obetí.
BRATISLAVA. Pád lietadla v Amsterdame, záhadná havária nad Atlantikom či nevydarené pristátie na Komorských ostrovoch. Letecké nešťastia sú v poslednom období v médiách často. Napriek tomu štatistika aj experti hovoria, že nikdy nebola letecká doprava taká bezpečná, ako v súčasnosti.
Potvrdzujú to čísla. Podľa portálu AirDisaster.com v roku 1989 zahynulo v priemere 154 ľudí na milión cestujúcich. V roku 2004 to bolo iba 24 osôb.
Menej mŕtvych „Bezpečnosť leteckej dopravy vzrástla geometricky,“ hovorí pilot Jozef Pivarči. Podľa neho za tým treba hľadať všeobecné zlepšenie bezpečnosti a techniky lietadiel, ako aj pozemných staníc.
Aj keď počet cestujúcich každoročne stúpa, absolútny počet nehôd aj obetí klesá. Minulý rok bol v tomto smere druhý najlepší v modernej histórii lietania, keď zomrelo necelých 900 ľudí. Najchybovejším faktorom pritom stále zostáva človek. Podľa prieskumov viac ako polovicu nehôd zavinia piloti.
Pri každej leteckej havárii sa dlho diskutuje o bezpečnosti lietania v porovnaní s ostatnými druhmi dopravy. Všeobecne je zaužívaná predstava, že letecká doprava je najbezpečnejšia.
Na počet prejdených kilometrov sa lietadlám naozaj nič nevyrovná. „Za rok vo svete zomrie toľko obetí leteckých nehôd ako v Spojených štátoch na cestách za štyri dni,“ hovorí pilot Ľubomír Matúška, expert na bezpečnosť leteckej dopravy.
Najistejší autobus? Priznáva, že porovnávať podľa pomeru všetkých cestujúcich na počet obetí, je zložité. Podľa americkej vládnej štúdie je však cestovanie lietadlom bezpečnejšie ako autom. Iné štúdie naznačujú, že ešte bezpečnejší by mohol byť autobus či vlak.
Tomáš Vasilko
Zasa Airbus? Náhoda
Pád druhého lietadla typu Airbus v priebehu jedného mesiaca je podľa experta iba zhoda okolností.
1. Opäť Airbus
Pred mesiacom padol Airbus do Atlantického oceána, teraz pre zmenu do Indického. Dve havárie krátko po sebe môžu poškodiť imidž spoločnosti. Podľa experta je to však náhoda. „Určite. Vo veľkom lietajú iba dva základné typy lietadiel, a to sú Boeing a Airbus,“ povedal pilot Jozef Pivarči, bývalý tajomník ministerstva obrany. Navyše tento havarovaný Airbus je úplne iný typ ako ten, ktorý spadol do Atlantického oceána. Od roku 2005 pri nehodách, pri ktorých zahynulo viac ako 100 ľudí, išlo o Boeing v ôsmich prípadoch, kým o Airbus iba v piatich.
2. Znovu do mora
Podobne ako pred mesiacom padlo lietadlo do mora. Tentoraz sa však nehoda stala pri pristávaní. Práve pristávacie manévre a vzlietania sú z hľadiska počtu nehôd najnebezpečnejšie, keď až 80 percent nehôd sa stáva počas nich. Na otázku, či je „lepšie“ havarovať do vody, alebo na pevninu, sa Pivarči skôr prikláňa k vode. „Ťažko povedať, no pri páde do vody nevzniká požiar, čiže obete majú viac času na záchranu,“ hovorí. Samozrejme, ak lietadlo padne neďaleko pobrežia a nie v strede Atlantiku. Bez rýchlej pomoci môžu zomrieť na podchladenie.
3. Staré lietadlo?
Na rozdiel od predchádzajúceho štvorročného Airbusu išlo teraz o stroj vyrobený v roku 1990. Podľa Pivarčiho sa ani náhodou nedá povedať, že by 19-ročné lietadlo bolo staré. „Lietadlá majú životnosť nad 40 rokov,“ hovorí. „Podliehajú pravidelným kontrolám a opravám. Keď si zoberiete Boeingy 747, tie lietajú od 60. rokov.“
Tomáš Vasilko
Najväčšie letecké katastrofy tohto roka
30. júna. Lietadlo jemenskej leteckej spoločnosti sa zrútilo nad Indickým oceánom neďaleko súostrovia Komory so 150 ľuďmi na palube.
1. júna. Francúzsky Airbus na trase z Ria de Janeiro do Paríža zmizol z radarov nad Atlantickým oceánom. Všetkých 228 ľudí na palube prišlo o svoje životy, medzi nimi aj traja Slováci.
20. mája. Indonézske armádne dopravné lietadlo C-130 Hercules sa zrútilo na dedinu na východe ostrova Jáva. Pri incidente zahynulo 97 ľudí.
6. apríla. Indonézske armádne lietadlo typu Fokker-27 sa zrútilo pri pristávaní neďaleko mesta Bandung v západnej Jáve. Nešťastie neprežilo 24 ľudí.
25. februára. Lietadlo smerujúce z Istanbulu sa zrútilo pri pristávacom manévri na letisku v Amsterdame. Deväť zo 135 ľudí na palube zahynulo a ďalších najmenej 50 utrpelo zranenia.
12. februára. Dopravné lietadlo sa zrútilo na dom v meste Buffalo v americkom štáte New York. O život prišlo všetkých 49 ľudí na palube a jeden človek na zemi.
8. februára. Dopravné lietadlo sa zrútilo do rieky v brazílskom štáte Amazonas. Pri incidente prišlo o život 24 ľudí, pričom väčšina z nich patrila k jednej rodine.
sita