TEL AVIV.
Kniha v hebrejčine, arabčine a angličtine chce prispieť k tolerancii a lepšiemu vzájomnému pochopeniu, čo je podľa Adwana v podmienkach pokračujúceho blízkovýchodného konfliktu "zložitý proces".
Do projektu sa už zapojilo 10.000-12.000 detí na oboch stranách. Podstatou cvičebnice je ponúknuť mladej generácii aj pohľad na verziu "tých druhých" pri interpretácii historických faktov a kľúčových momentov konfliktu, ktorý desaťročia sužuje Blízky východ. "S projektom sme začali v roku 2000," poznamenal palestínsky pedagóg pre TASR.
Národné hnutie alebo okupácia?
To, čo Izraelčania nazývajú "národným hnutím", je pre Palestínčanov okupáciou. Názory sa líšia i v pohľade na to, kto je hrdinom a kto teroristom. Obe strany sa nedohodnú ani na názve Jeruzalema, vysvetlil Adwan skupine európskych novinárov, ktorí v rámci programu Európskeho novinárskeho centra {EJC} navštívili v týchto dňoch Izrael.
Koncepcia trojjazyčnej dejepisnej cvičebnice je vytvorená na báze dvoch verzií - z palestínskeho a izraelského pohľadu -, ktoré sa však nachádzajú na jednej strane. Deti sa tak zoznámia s izraelským výkladom danej skutočnosti a zároveň s palestínskou verziou. Do prázdneho stĺpca môžu vpísať svoje poznámky.
Zámerom projektu, vytvoreného na pôde Mierového výskumného inštitútu na Blízkom východe {PRIME}, bolo "naviesť deti takým smerom, aby neignorovali a nepopierali tých druhých", vysvetlil Adwan, ktorý učebňu pomôcku vytvoril v spolupráci s izraelským pedagógom Danom Bar-Onom.
Nejde o "povinnú literatúru", učitelia sa snažia u detí vyvíjať vzájomné pochopenie, ale často ho nenašli ani u rodičov, priblížil palestínsky profesor zložitosť problematiky.
V Gaze projekt nemá šancu
Židovský a palestínsky spôsob interpretácie historických skutočností a vývoja konfliktu dáva deťom možnosť spoznať obe strany mince, neraz skresľované propagandou. Pritom musia učitelia riešiť neraz i zložité situácie priamo v triedach, keď sa treba vyrovnať s emóciami žiakov.
Texty vznikali na báze pracovných skupín učiteľov z oboch strán a schválilo ich izraelské i palestínske ministerstvo školstva. Projekt podporila aj Európska únia a ambíciou tvorcov je doň postupne zapojiť čoraz viac pedagógov.
V pásme Gazy však kniha nemá šancu - Hamas školy kontroluje, podotkol Adwan. Pritom je cvičebnica veľmi známa v zahraničí a považovaná za model pre iné konfliktne regióny vo svete.