SME

Pred 30 rokmi havaroval záchranársky vrtuľník vo Vysokých Tatrách

Pred 30 rokmi vo Vysokých Tatrách havaroval pri záchrannej akcii vrtuľník ministerstva vnútra. Tatranci, príbuzní, priatelia a známi si 25. júna pripomenú najväčšiu tragédiu v histórii leteckého záchranárstva v tejto vysokohorskej oblasti ...

Poprad/Bratislava 24. júna (TASR) Pred 30 rokmi vo Vysokých Tatrách havaroval pri záchrannej akcii vrtuľník ministerstva vnútra. Tatranci, príbuzní, priatelia a známi si 25. júna pripomenú najväčšiu tragédiu v histórii leteckého záchranárstva v tejto vysokohorskej oblasti, ktorá si vyžiadala sedem ľudských životov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V pondelok 25. júna 1979 popoludní dispečing Horskej záchrannej služby (HZS) dostal výzvu na záchranársky zásah v oblasti Bystrého sedla v Mlynickej doline, kde nemecká turistka spadla na snehovom poli a poranila si nohu. Záchranári na vrtuľníku ministerstva vnútra Mi-8 (B-8021) po prílete však zranenú na ohlásenom mieste nenašli. Pilot sa preto rozhodol vysadiť skupinu záchranárov, ktorí mali turistku nájsť a ošetriť. Na konci Mlynickej doliny však vrtuľník narazil spodnou časťou do skál, nasledoval pád a výbuch. Priamo na mieste prišli o život prvý pilot Vladimír Bačák, palubný mechanik Václav Dvořák a záchranári Bernard Jamnický, Štefan Estočko, Martin Hudák a Pavol Húska. V popradskej nemocnici o niekoľko dní neskôr, 2. júla 1979, zomrel na následky zranení aj záchranár Milan Kriššák. S ťažkými zraneniami prežili druhý pilot Svätopluk Nič a záchranca HS Ladislav Janiga. Nehoda na dlhú dobu prerušila leteckú záchrannú činnosť vo vysokohorskom prostredí.

SkryťVypnúť reklamu

Nehoda z júna 1979 nebola v histórii leteckej záchrannej služby v oblasti Vysokých Tatier prvou tragédiou. Desať rokov predtým, ráno 7. mája 1969, pracovníci Horskej služby (HS) mali ukázať novej letke pristávacie plochy v Malej a Veľkej Studenej doline. Do vrtuľníka nastúpil Bernard Jamnický a Eugen Šándory. Let šesťtonového kolosu, ktorý nebol vhodný na záchranu v horách, bol pokojný. Vrtuľník obletel záver Veľkej Studenej doliny. Jamnický ukazoval posádke miesta, kde by mohla pristáť v prípade núdze, a kde by mohli obaja záchranári vyskočiť z vrtuľníka, aby potom zišli pešo na Zbojnícku chatu. Pri spúšťaní sa vrtuľník náhle stratil výšku a ocitol sa pod úrovňou kopca. Pilot v snahe vyhnúť sa nárazu, strhol riadenie. Vtedy vrtuľník zachytil smerovou vrtuľou o terén. Tá sa zlomila a stroj sa zrútil. Dvere na vrtuľníku boli otvorené. Eugen Šándory z nich vyskočil. Na balvanoch sa však odtrhlo koleso, zlomila sa zadná časť trupu a valila sa priamo na unikajúceho záchranára. Nehodu neprežil. Privalil ho roztrhaný trup vrtuľníka. Traja členovia posádky a Bernard Jamnický vyviazli z nehody so zraneniami. Táto prvá nehoda vrtuľníka vo Vysokých Tatrách sa stala približne 400 metrov od Zbojníckej chaty.

SkryťVypnúť reklamu

Tretia nehoda je zaznamenaná 5. mája 1997, keď v Doline Zeleného plesa vo Vysokých Tatrách po vysadení motora vrtuľníka SA 316B Alouette III popradskej spoločnosti ATE pilot núdzovo pristál v teréne. Vrtuľník bol na obchodnom lete, z Brnčalovej chaty zabezpečoval odvoz troch pasažierov, ktorými boli filmári - dvaja muži a žena. Išlo o výber exteriérov pre pripravovaný šesťdielny televízny film o práci Tatranskej horskej služby. Haváriu prežili všetci účastníci letu s ťažšími či ľahšími zraneniami.

Horská služba sa otázkami leteckej záchrany zaoberá už od 60 rokov minulého storočia. Prvé vrtuľníky sa v Tatrách objavili v roku 1956. Pravidelná letecká záchrana na Slovensku odštartovala v Banskej Bystrici a Poprade, kde sa skúšobná prevádzka rozbehla v decembri 1987. Impulzom prípravy koncepcie leteckej záchrannej služby v bývalom Československu bola účasť delegácie na II. medzinárodnom kongrese leteckých záchranných služieb AIRMED 85 vo švajčiarskom Zürichu a prvé stredisko začalo pôsobiť v Prahe v apríli 1987.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1991 bola do registra zapísaná popradská letecká spoločnosť Air Transport Europe, spol. s r.o. Pri jej zrode stáli bývalí profesionálni pracovníci Horskej služby TANAP. Ujala sa úlohy rozvinúť základné služby leteckej záchrany a dnes pôsobí na celom Slovensku. Od svojho vzniku sa usiluje systematicky o modernizáciu leteckej záchrany, zvlášť po vstupe Slovenska do Európskej únie, keďže vrtuľníky musia spĺňať najnáročnejšie európske technické normy. V roku 2006 boli vybavené najmodernejšími zdravotníckymi prístrojmi a prístrojmi na vyslobodenie z terénov, kde vrtuľník nemôže pristáť. Piloti majú okrem iného aj špeciálne okuliare na nočné videnie, ktoré ich v tme včas upozornia na prekážku. Zdroje: 20, www.airrescue.sk, www.lzs.sk/historia, www.vrtulniky.sk, ate 113, Pavol Svetoň, hovorca LZZS Air Transport Europe (ATE)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 213
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 227
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 547
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 268
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 136
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 524
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 477
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 264
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Američan Joseph Tater, ktorého zadržala za útok na príslušníka polície, je na videozázname ruskej Federálnej väzenskej služby počas súdneho pojednávania na mestskom súde v Moskve.

Jeho právnička o ničom nevie.


TASR

Pôvodná definícia bola zameraná na násilie.


TASR 1
Baňa na meď v Paname vo vlastníctve kanadskej spoločnosti First Quantum Minerals.

Závislosť na Číne je nebezpečná.


1
Elon Musk a Donald Trump.

Trumpova administratíva už pracuje na ich mierovej dohode.


19

Sportnet

Team Visma Lease a Bike na podujatí v Katalánsku.

Chladoňová je v hre aj o biely dres.


Jannik Sinner - Carlos Alcaraz: ONLINE prenos zo semifinále Roland Garros 2025

Sledujte s nami online prenos zo semifinále mužov na Roland Garros 2025: Jannik Sinner - Novak Djokovič.


Kelvin Ofori je novou posilou ŠK Slovan Bratislava.

Do majstrovského tímu prišiel zadarmo.


Ange Postecoglou.

Tottenham vyhral Európsku ligu, v lige však skončil na 17. mieste.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu