Po výsledkoch pitvy tiel sa vyšetrovatelia nehody lietadla Air France pozerajú na dno oceánu.
RECIFE, BRATISLAVA. Sú to dve zariadenia, vážia šesť kilogramov a majú, prekvapujúco, oranžovú farbu. Čierne skrinky z havarovaného lietadla Air France zostávajú kľúčové na rozlúštenie tajomstva pádu Airbusu s 228 ľuďmi do Atlantického oceánu.
Pátranie po nich sa prehuplo do tretieho týždňa. Všetky zraky sa upierajú na zariadenia, ktoré by si mali pamätať dôležité dáta, po tom, čo brazílske úrady zverejnili prvé výsledky pitiev niekoľkých tiel obetí. Tie našli plávať, často nahé, asi 1100 kilometrov od východného pobrežia Brazílie.
Telá vypovedali
Podľa lekárov nemali obete stopy po popáleninách ani vodu v pľúcach. To spochybňuje teóriu výbuchu na palube lietadla a naznačuje, že stroj sa rozlomil už počas letu a cestujúci upadli do bezvedomia. O tom sa špekulovalo aj skôr. Prelomenie trupu mohli zapríčiniť nepresné údaje z rýchlomerov. Posádka mohla preto v zlom počasí letieť prirýchlo alebo príliš pomaly.
Oficiálne miesta však varujú pred predčasnými závermi.
„V takejto nehode, nebýva iba jedna príčina,“ povedal podľa Daily Telegraph Louis Gallois, šéf leteckej a vesmírnej spoločnosti EADS.
Fakty o lete AF 447
Pred nehodou lietadlo vletelo do búrky. Nasledovalo zlyhanie viacerých zariadení. V pľúcach obetí sa nenašla voda, neniesli ani stopy popálenín. To naznačuje, že lietadlo sa rozpadlo vo vzduchu a pasažieri upadli do bezvedomia či zomreli pred dopadom do mora.
Napriek tomu Air France oznámila, že už vymenila všetky rýchlomery na modeloch Airbus 330 a 340.
Presné príčiny tak určia až čierne skrinky, po ktorých v súčasnosti pátra francúzska jadrová ponorka a dve lode vybavené citlivými senzormi. Jedno zo zariadení, záznamník letových dát, zaznamenáva údaje ako rýchlosť, výšku či množstvo paliva.
Ako povedal pre CNN letový expert Chris Benich, údaje, ktoré sa náhle môžu zmeniť, ako napríklad poloha klapiek, zaznamená každých osem sekúnd osem krát za sekundu. Čierna skrinka je vyrobená tak, aby vydržala vysoké teploty, náraz, ale aj tlak, akým pôsobí masa vody v hĺbke 3500 metrov.
Tak hlboko sa údajne nachádza čierna skrinka z Airbusu.
Ešte dva týždne
Druhé zariadenie, zvukový záznamník, si pamätá rozhovory v pilotnej kabíne. Zachytil by aj prípadný výbuch na palube.
Vyšetrovatelia majú na nájdenie prístrojov ešte asi dva týždne. Keď uplynú, prestane čierna skrinka vysielať signál o svojej polohe. Bez neho je jej nájdenie prakticky nemožné.
A hoci zariadenia hľadajú najmodernejšie prístroje (ponorku jej posádka prezýva zlaté uši), ešte nikdy sa nenašla čierna skrinka tak hlboko. „Dno oceána je hrboľovité a bude to veľmi ťažké, budeme potrebovať trochu šťastia,“ povedal pre Times hovorca francúzskej armády.