RECIFE, BRATISLAVA. Majú trosky lietadla a 41 tiel obetí. No stále nemajú odpoveď, prečo. Desať dní po páde lietadla spoločnosti Air France do južného Atlantiku, na ktorého palube zahynulo 228 ľudí, vrátane troch Slovákov, zostáva veľa neznámych.
„O strate lietadla letu AF 447 toho vieme relatívne veľa. Správy o počasí, technické špecifikácie či odporúčania spoločnosti sú však iba vedľajšími dôkazmi. Dohromady nevieme nič,“ napísal pre CNN Kieran Daly, editor stránky Air Transport Intelligence.
Isté sú podľa expertov zatiaľ iba dve veci: že lietadlo vletelo do búrky a zlyhali viaceré systémy. Neistota, ktorá sa nad prípadom spadnutého lietadla vznáša, tak dáva priestor špekuláciám.
Čo ak... teroristi?
Mnohí na to pomysleli už pri prvých správach o havárii. Odkedy 11. septembra 2001 uniesli ľudia z alKáidy štyri lietadlá v Spojených štátoch, sú časté obavy, že to teroristi zopakujú.
Francúzske úrady už na začiatku násilný čin označili za nepravdepodobný. Novú vlnu teroristických špekulácií naštartoval v stredu článok francúzskeho týždenníka L'Express. Ten tvrdil, že na palube mali byť dvaja muži, ktorých mená sa zhodujú s menami teroristov.
Francúzski, ale aj americkí vyšetrovatelia však rýchlo upokojovali. Ako pre americký magazín Newsweek povedal jeden z vyšetrovateľov, zhoda mien nič neznamená. Boli to vraj bežné blízkovýchodné mená, podobné ako anglický John Smith, či slovenský Ján Kováč. Podľa nich stále neexistuje dôkaz, dokonca ani významná informácia, ktorá by túto teóriu podporovala.
Nie je ňou ani správa, že spoločnosti Air France sa štyri dni pre letom vyhrážali bombovým útokom. Ako hovoria vyšetrovatelia, hrozby smerovali na let z Argentíny a nie z Brazílie. Navyše, v letectve sú podobné telefonáty časté, a v drvivej väčšine prípadov ide o falošný poplach.
Teóriu útoku na prvý pohľad popiera fakt, že sa k nemu nikto neprihlásil. To však môže byť mylná predstava. „Nie je nezvyčajné, že krátko po útoku sa nikto nehlási,“ povedal pre Christian Science Monitor Andrew Thomas, bezpečnostný expert v letectve. Al-Káida sa k útoku z 11. septembra prihlásila po týždňoch, ticho bolo aj po útoku na lietadlo Lockerbie v Škótsku v roku 1989.
Pitvy a čierna skrinka
A hoci teroristický útok oficiálne nevylúčili, pravdepodobný je scenár, že išlo o chybu techniky, prípadne pilotov. Najčastejšie sa hovorí o tom, že po zlyhaní rýchlomerov piloti neodhadli rýchlosť, na základe čoho sa lietadlo rozpadlo. Rozpad stroja vo vzduchu naznačuje aj fakt, že trosky sú roztrúsené 85 kilometrov od seba.
„Stále však nie som presvedčený, že rýchlomery môžu za haváriu,“ povedal včera novinárom šéf Airbusu Pierre-Henri Gourgeon. Naznačil, že do týždňa by mohli byť múdrejší.
Okrem pitvy nájdených tiel, ktoré môžu prezradiť či obete zhoreli po výbuchu bomby, alebo upadli do kómy, keď sa lietadlo rozpadlo, sa čaká najmä na čiernu skrinku. Tá by mala ležať v hĺbke 3000 metrov pod hladinou oceánu. Nájsť ju má francúzska atómová ponorka.
Ak sa ju podarí vyloviť, mohla by rozlúštiť záhadu. A jej tajomstvo môže všetkých prekvapiť. „História lietania je plná nehôd, ktoré spôsobili príčiny úplne odlišné, ako sa na začiatku predpokladalo,“ dodáva Kieran Daly.