SAO PAULO. Brazílski záchranári vytiahli v utorok z Atlantického oceánu ďalších 17 tiel. Doposiaľ sa im podarilo objaviť 41 tiel z havarovaného letu 447, ďalších 187 sa stále nenašlo.
Video Reuters: Priviezli telá na identifikáciu
Prvé nájdené pozostatky prevezú vrtuľníkom na pevninu, kde sa dnes začne s identifikáciou. Polícia v Riu de Janeiro už navštívila rodiny pasažierov z paluby havarovaného Airbusu 330, aby zozbierala genetický materiál, ktorý by mohol pomôcť pri identifikácii telesných pozostatkov.
Na základe identifikácie by mohli informácie o tom, kde obete sedeli a aké zranenia nadobudli, dopomôcť k vysvetleniu, čo bolo príčinou pádu lietadla spoločnosti Air France do Atlantiku 31. mája po tom, čo sa dostalo do búrkovej oblasti.
Air France urýchli výmenu rýchlostných senzorov na lietadlách
Predstavitelia Air France cez víkend oznámili, že urýchlia proces výmeny rýchlostných senzorov, známych aj pod označením Pitotova trubica alebo rúrka. Výmena by mala postupne prebehnúť vo všetkých Airbusoch lietajúcich na diaľkových linkách.
Vyšetrovatelia zaznamenali určité nezrovnalosti týkajúce sa činnosti rýchlomerov pred haváriou, čo vyvolalo špekulácie o možnom zamrznutí Pitotových trubíc. Meracie zariadenia tak mohli dodať chybné údaje, čo mohlo zmiasť pilotov práve v čase, keď sa stroj dostal do búrkovej oblasti.
Keďže čiernu skrinku stále nenašli, vyšetrovanie sa sústredí na 24 automatických správ, ktoré lietadlo vyslalo počas posledných minút letu. Signály preukázali, že v lietadle nebol zapnutý autopilot, informovali brazílski predstavitelia. Nie je však jasné, či ho vypli piloti, alebo prestal fungovať v dôsledku chybných údajov rýchlomerov.
Francúzsko, Brazília a americký Pentagón uviedli, že neexistujú žiadne znaky teroristického útoku na lietadlo, ktorý by podľa niektorých špekulácií mohol byť príčinou havárie.
Francúzska ponorka už hľadá čierne skrinky Francúzska jadrová ponorka Emeraude, vybavená citlivým sonárnym zariadením, dnes začala pátranie po čiernej skrinke z Airbusu 330, ktorý sa minulý týždeň s 228 ľuďmi na palube zrútil do Atlantiku. Informovala o tom francúzska armáda.
Záznamníky, nachádzajúce sa zrejme na dne oceánu, by mohli pomôcť objasniť príčinu havárie lietadla spoločnosti Air France.
Ako povedal pre televíziu LCI hovorca francúzskych ozbrojených síl Christophe Prazuck, vyšetrovateľov čaká náročná úloha a vypátranie čiernych skriniek bude otázkou týždňov alebo mesiacov.
Ako poznamenal Prazuck, trvalo dva týždne, kým sa podarilo lokalizovať čiernu skrinku po havárii Boeingu 737 pri Šarm aš-Šajchu v roku 2004, pričom podmienky na pátranie po záznamníkoch boli vtedy priaznivejšie než je to v prípade Airbusu v Atlantickom oceáne.
"Tamto lietadlo havarovalo veľmi blízko pobrežia, nebolo pochýb o tom, kde k nehode došlo, a (napriek tomu) objavenie čiernej skrinky trvalo 15 dní. Tu sa nehoda odohrala 1000 kilometrov od pobrežia. Situácia je veľmi zložitá," uviedol Prazuck.
Ako ďalej informoval, ponorka Emeraude prehľadáva plochu v rozlohe 36 kilometrov štvorcových, pričom prehľadávaná zóna sa bude každý deň meniť. Ak budú lokalizované záznamníky, na ich vyzdvihnutie by mohli byť použité miniponorky z francúzskej prieskumnej lode Pourquoi Pas, ktorú tiež vyslali do oblasti.
Pre poisťovne bude havária asi najdrahšia
Havária lietadla spoločnosti Air France, ktoré sa 1. júna zatiaľ z neznámych príčin zrútilo do Atlantického oceána, by mohla byť finančne najnáročnejšou haváriou za ostatných takmer osem rokov.
Ako povedal Patrick de La Morinerie, ktorý má na starosti sektor letectva vo francúzskej poisťovacej spoločnosti Axa, rodiny obetí majú nárok na sumu minimálne 150.000 USD (106.367,89 eura) za každého cestujúceho, pričom Axa je pripravená začať rokovania o prípadných dodatočných platbách. Poisťovňa tento týždeň už začala oznamovať príbuzným obetí, že môžu získať počiatočnú platbu vo výške 24.000 USD za každú obeť nešťastia.
Náklady poisťovní, v ktorých je poistená letecká spoločnosť Air France-KLM, budú závisieť od odhadu výšky (už nezrealizovateľných) celoživotných príjmov obetí a prípadných pochybení zo strany aerolínií. Medzi poisťovne Air France-KLM okrem Axa patria ešte nemecký poisťovací gigant Allianz a americká spoločnosť AIG. Na výsledky vyšetrovania netrpezlivo čakajú aj poisťovne spoločnosti Airbus, ktorá lietadlo vyrobila, ako aj servisných kontraktačných firiem, ktoré v prípade technických porúch alebo pochybenia pri údržbe budú tiež musieť zaplatiť nemalú sumu.
V lietadle Air France smerujúcom 1. júna z brazílskeho Rio de Janeira do Paríža bolo 228 ľudí z viac než 30 štátov, medzi nimi aj traja Slováci.
"Toto bude poriadne drahá záležitosť," povedal Stephen Riley, výkonný riaditeľ spoločnosti Global Aerospace Underwriting Managers. "Pre poistný trh to bude najväčšia položka z leteckého nešťastia od katastrofy v roku 2001, keď sa v newyorskej štvrti Queens zrútilo lietadlo spoločnosti American Airlines," dodal. Havária lietadla American Airlines zabila 265 ľudí na palube a poisťovne stála okolo 600 miliónov USD.
Letecké spoločnosti sú povinné v prípade tragédie odškodniť manželov/manželky obetí, ďalej deti a v niektorých prípadoch rodičov. Časť nákladov si potom aerolínie môžu vymáhať od ďalších potenciálne zodpovedných strán ako je napríklad výrobca lietadla.
"V tejto chvíli nemáme dosť dôkazov, aby sme mohli povedať, kto je za haváriu zodpovedný," povedal Justin Dubon, hovorca spoločnosti Airbus, ktorá lietadlo vyrobila a v súčasnosti spolupracuje s vyšetrovateľmi na zistení príčin havárie.
Podľa Patricka de La Morinerieho sa pri väčšine leteckých katastrof "veľkú časť" žiadostí o kompenzácie podarí doriešiť do dvoch až troch rokov. Ako však potvrdili právnici z USA aj Brazílie, v niektorých prípadoch sa vyplácanie odškodného ťahá aj viac než 10 rokov, ak sa pozostalí obrátia na súd. Ako povedala Flavia Fornaciariová z právnickej firmy Clito Fornaciari Jr. Advocacia, niektorí jej klienti, ktorí prišli o príbuzných pri leteckých nešťastiach v Brazílii v roku 2007 a roku 1996, ešte stále čakajú na kompenzácie.
"V Brazílii však tieto veci trvajú dlhšie," dodala Fornaciariová. Brazílske aerolínie Tam, ktorých lietadlo havarovalo v roku 2007, ponúkli pozostalým odškodné za každú obeť v prepočte 118.380 USD, po podaní žaloby však mnohí pozostalí vysúdili dvakrát viac.
V USA sú kompenzácie často až 10-krát vyššie, povedal Justin Green z právnickej firmy Kreindler & Kreindler v New Yorku. Výška odškodného pre jednotlivých pozostalých sa často mení, závisí najmä od príjmov obete a dostupného sociálneho zabezpečenia pre rodinných príslušníkov. Green zastupuje pozostalých po obetiach leteckej katastrofy z februára tohto roka neďaleko Buffala (štát New York), kedy zahynulo 50 ľudí. Očakáva, že kompenzácia za každú z obetí by mala dosiahnuť v priemere 2,7 milióna USD.
Pripúšťa, že v Európe sú kompenzačné sumy nižšie, je to však čiastočne preto, že v USA neexistuje štátom zabezpečované zdravotné poistenie a väčšina ľudí si musí sama platiť aj vzdelanie. "U nás nemáme takú sociálnu sieť ako v mnohých európskych krajinách," dodal Green.
Axa nevylučuje, že začne s odškodňovaním pozostalých ešte pred začatím rekonštrukcie udalostí vedúcich k nešťastiu, pričom časť zodpovednosti prenesie aj na leteckú spoločnosť Air France, výrobcu lietadla Airbus a subdodávateľov, tvrdí de La Morinerie.
Poisťovne zároveň plánujú zvýšiť tento rok poistné sadzby vzhľadom na väčší počet tragických leteckých katastrof. Podľa Romana Beilhacka, riaditeľa sekcie poistenia leteckých spoločností v zaisťovni Munich Re, tohtoročné letecké katastrofy by mohli viesť k požiadavkám na kompenzácie za celkovo až 1 miliardu USD. Sadzby vzrastú podľa neho minimálne o 20 %.
TASR