PARÍŽ. Brazílske vzdušné sily v sobotu našli telá a trosky z nezvestného lietadla spoločnosti Air France, ktoré sa stratilo nad Atlantickým oceánom v pondelok. Informoval o tom hovorca Jorge Amaral. Ako dodal, časti nájdených tiel bude potrebné identifikovať a až následne bude možné tieto informácie definitívne potvrdiť.
Podľa dostupných informácií sa našli zvyšky z dvoch tiel, sedadlo so sériovým číslom spoločnosti Air France vrátane batožiny a kufra s letenkou francúzskej spoločnosti a očkovacím preukazom. "Na základe čísla letenky vieme potvrdiť, že patrila jednému z pasažierov tohto letu," uviedol zástupca brazílskych vzdušných síl. Zatiaľ je známe len to, že išlo o osoby mužského pohlavia.
Nešťastie sa malo odohrať v oblasti približne 640 kilometrov severovýchodne od brazílskeho ostrova Fernando de Noronha. Príčiny nehody ostávajú stále neznáme.
Autopilot airbusu nefungoval
Signály, ktoré lietadlo vyslalo predtým, než zmizlo z radarov, naznačujú, že autopilot nefungoval, uviedol dnes šéf francúzskeho úradu vyšetrujúceho haváriu letu č. 447 Paul-Louis Arslanian.
Podľa Arslaniana nie je jasné, či funkciu autopilota vypli samotní piloti, alebo prestala fungovať kvôli protikladným informáciám o výške letu.
Výrobca stroja, spoločnosť Airbus, uviedla, že vyšetrovanie odhalilo, že lietadlo počas silnej búrky dostávalo rôznorodé informácie o výške letu z rôznych prístrojov.
"Videli sme správy, ktoré ukazujú, že autopilot nefungoval," uviedol vedúci vyšetrovania Alain Bouillard. Vyšetrovatelia podľa neho analyzujú 24 správ, automaticky odoslaných lietadlom počas posledných minút letu.
Pátranie po čiernej skrinke pokračuje
Vyšetrovatelia v oblasti niekoľkých stoviek kilometrov štvorcových stále pátrajú po troskách lietadla. Je potrebné nájsť prístroj, ktorý je súčasťou nahrávacieho zariadenia kokpitu zaznamenávajúceho hlasy a údaje, a ktorý je pravdepodobne niekde v hlbinách Atlantického oceánu, dodal šéf úradu.
Let 447 spoločnosti Air France z brazílskeho Ria de Janeiro do Paríža sa v pondelok skončil nad Atlantickým oceánom, keď lietadlo náhle zmizlo z radarov. V lietadle sa nachádzalo 12 členov posádky a 216 pasažierov z 32 krajín, vrátane troch slovenských občanov.
Francúzske aerolínie vo štvrtok oznámili rodinám pasažierov, aby sa vzdali nádeje, žeby niektorí z nich pondelkový pád lietadla do mora prežili.
Snímače rýchlosti neboli vymenené
Francúzsky úrad BEA vyšetrujúci katastrofu medzitým oznámil, že snímače rýchlosti letu v tomto Airbuse A330 neboli vymenené, ako to odporúčal výrobca ešte pred pondelkovým zmiznutím lietadla počas turbulencií.
Úrad BEA zistil, že lietadlo dostalo z rôznych prístrojov viacero protichodných údajov o rýchlosti letu práve v čase, keď bojovala so silnou búrkou.
Spoločnosť Airbus vyrábajúca lietadlá odporučila, aby všetci jeho zákazníci - aerolínie prevádzkujúce Airbusy A330 - vymenili prístroje na meranie rýchlosti letu, nazývané Pitotove trubice. Takýto merač sa nachádzal aj v zmiznutom lietadle. Informoval o tom šéf BEA Paul-Louis Arslanian.
V lietadle, ktoré sa zrútilo do Atlantiku, "neboli ešte vymenené", potvrdil šéf francúzskeho vyšetrovania Alain Bouillard.
Letecká spoločnosť Air France odmietla túto správu zatiaľ komentovať.
Arslanian z BEA upozornil, že je ešte priskoro vyvodzovať závery o tom, akú rolu zohrali Pitotove trubice pri havárii. "To neznamená, že bez výmeny Pitotových trubíc bol Airbus A330 poruchový," dodal Arslanian.
Výrobca Airbus vydal odporúčanie "z rozličných dôvodov", uviedol ešte Arslanian.
tasr