Moskva 13. mája (TASR) - Vo veku 76 rokov zomrel v sobotu v nemocnici v Moskve uznávaný ruský konštruktér Alexej Tupolev, ktorý stál pri zrode mnohých ruských civilných dopravných lietadiel, vrátane najrozšírenejšieho stroja TU-154 a "ruského Concordu" - nadzvukového dopravného lietadla TU-144. Rodine konštruktéra dnes kondoloval aj ruský prezident Vladimir Putin.
Akademik Alexej Tupolev bol synom konštruktéra Tupoleva, po ktorom bola pomenovaná veľká konštrukčná kancelária. V roku 1973 sa A. Tupolev vo veku 48 rokov stal generálnym konštruktérom a aj s jeho pričinením vznikli stroje TU-2, TU-4, TU-16, TU-70, TU-104 a TU-114, nepilotované prieskumné lietadlá a vojenský bombardér TU-160.
V posledných rokoch svojho života sa akademik Tupolev venoval okrem iného aj vývoju nového ekonomicky úsporného dopravného lietadla TU-204, ktoré by v budúcich rokoch malo nahradiť staršie dosluhujúce stroje typu TU-154.
K úmrtiu legendy ruských leteckých konštruktérov dochádza v čase hlbokého úpadku leteckej výroby v Ruskej federácii. Podľa správy, ktorú v závere minulého týždňa prerokovala ruská vláda, ruské letecké podniky bežia len na 15-20 percent svoje kapacity a výroba dopravných lietadiel sa takmer zastavila. Kabinet Michaila Kasianova preto v piatok schválil program zásadnej reorganizácie a reštrukturalizácie ruského leteckého priemyslu do roku 2004. V priebehu troch rokov by sa podľa predstáv ruského kabinetu malo v Rusku vytvoriť šesť až sedem veľkých leteckých holdingov s majoritou štátu, z ktorých by sa dva až tri venovali montáži lietadiel, ostatné by sa špecializovali na motory, avioniku a vedecký výskum. Zvláštny holding by združil výrobcov vojenských lietadiel. Reforma ráta s tým, že asi 70 ruských leteckých podnikov si bude musieť nájsť celkom nový výrobný program.
Ruské letecké spoločnosti, ktoré z finančných dôvodov zastavili investície do novej techniky a často zanedbávajú aj opravy a údržbu, sa môžu do nových prevádzkových problémov dostať už na budúci rok, pretože väčšina zastaraných ruských lietadiel zo 70. až 90. rokov prestane v apríli 2002 z hľadiska hluku a avioniky vyhovovať prísnym západoeurópskym normám a nebude môcť pristávať na zahraničných letiskách.
Okrem možnosti prestavby starších strojov, aby vyhoveli novým normám, by mala v najbližšej dobe vzniknúť aj možnosť štátom zvýhodneného leasingu nových lietadiel ruskej výroby. Podľa vicepremiéra ruskej vlády Iľju Klebanova pripravená je výroba úplne nových dopravných lietadiel TU-204, TU-214 a IL-96.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) juh