PARÍŽ, BRATISLAVA. Príbeh hľadania vraku letu Air France 447 sa vrátil na začiatok. Trosky, ktoré našli Brazílčania v utorok, nepatrili lietadlu Airbus 330. Napriek tomu, že spolu s Francúzmi najskôr tvrdili opak.
„Nijakú časť lietadla sme zatiaľ nenašli,“ prekvapil vo štvrtok generál Ramon Cardoso, riaditeľ oddelenia kontroly brazílskeho vzdušného priestoru. Cardoso vysvetlil, že predmet, ktorý z Atlantického oceánu vylovila helikoptéra, bol z dreva a lietadlá Airbus nijaké drevené súčiastky nemajú. Ani škvrna viditeľná na hladine mora nepochádzala z lietadla. Bol to olej, aký používajú lode.
Pátračov zmiatla skutočnosť, že trosky aj škvrna sa nachádzali v miestach, odkiaľ lietadlo nechalo o sebe naposledy vedieť.
Pochybnosti o Airbuse
Let AF 447 z Ria de Janeiro do Paríža zmizol z obrazoviek radarov v pondelok. Cestovalo v ňom 216 pasažierov a 12 členov posádky. Na palube boli aj traja Slováci z Levického okresu vrátane exstarostu Kozároviec.
Francúzska vláda už v utorok vyhlásila, že šanca, že niekto prežil, je takmer nulová.
Ide o najtragickejšiu nehodu v 75ročnej histórii Air France. Aj lietadlá Airbus mali až doteraz povesť jedných najbezpečnejších.
To sa však mení. Včera k tomu prispel aj sám Airbus, keď priznal, že za pádom A 330-200 môže byť zlyhanie techniky. Vo varovaní pilotom napísal, že ak majú pochybnosti o správnom fungovaní ukazovateľov rýchlosti, majú dodržať štandardné procedúry. Odporúčanie dostali všetky aerolinky, ktoré používajú Airbusy 330.
Najviac ich majú americké Northwest Airlines, hongkonské Cathay Pacific a niektoré arabské spoločnosti.
Zlyhal autopilot?
Podobné varovania sa podľa agentúry Reuters vydávajú, keď vyšetrovatelia nehôd zistia skutočnosti, ktoré považujú za dosť dôležité na to, aby ich posunuli pilotom.
Airbus však zdôraznil, že jeho varovanie neznamená, že za nehodou letu AF 447 je zlyhanie pilotov či výrobná chyba.
Odporúčanie Airbusu odobril francúzsky štátny úrad BEA, ktorý nehodu vyšetruje. Ten zároveň potvrdil, že posledné automatické signály lietadla ukazujú, že merače rýchlosti vysielali odlišné údaje. Informácie o rýchlosti boli „nekonzistentné“ krátko po tom, ako lietadlo vošlo do silnej búrkovej zóny.
Podľa odborníkov mohli extrémne poveternostné podmienky poškodiť celý systém autopilota. „Ak riadite veľké lietadlo v takej výške bez autopilota, máte plné ruky práce,“ povedal novinám Los Angeles Times odborník na leteckú bezpečnosť Robert Breiling.
Skutočné príčiny pádu by mali odhaliť až čierne skrinky lietadla. Po nich začne na budúci týždeň na dne oceánu pátrať ponorka, ktorá lovila aj šperky z Titanicu.