Ženeva 2. júna (TASR) - Posádky dvoch lietadiel nemeckej spoločnosti Lufthansa, ktoré bezpečne preleteli cez rovnakú oblasť nad Atlantickým oceánom ešte pred zmiznutým lietadlom aerolínií Air France, poskytnú vyšetrovateľom kľúčové stopy. Informovala o tom dnes Svetová meteorologická organizácia (WMO).
Meteorologická agentúra OSN so sídlom vo švajčiarskej Ženeve uviedla, že podľa jej predbežných informácií obe lietadlá zaznamenali údaje o teplotách a vzdušných prúdoch v oblasti. Stroje však nemajú vybavenie potrebné na automatické vyslanie informácií o turbulenciách.
Brazílske pátracie lietadlá dnes v Atlantickom oceáne zbadali trosky, ktoré by mohli patriť stroju spoločnosti Air France s 228 ľuďmi na palube. Zmizol v noci na pondelok počas búrky.
Podľa šéfa leteckého meteorologického útvaru WMO Herberta Pümpela je veľmi nepravdepodobné, že nehodu zapríčinil blesk alebo zlé počasie, ale mohli k nej prispieť.
"Dve lietadlá Lufthansy sa nachádzali niekde v blízkom okolí letu Air France, ale nepoznáme ešte presné miesto nehody, a tak je mimoriadne ťažké povedať, ako blízko boli," povedal Pümpel pre tlačovú agentúru Reuters.
Obe lietadlá leteli v noci na pondelok z Južnej Afriky do Európy rovnakým smerom ako stroj Air France z Ria de Janeiro, ale približne o 30 minút skôr.
Skupina vyšetrujúca nešťastie určite využije pozorovania a záznamy oboch strojov Lufthansy.
Vyše 5000 lietadiel zhromažďuje údaje v rámci Programu WMO pre prenos leteckých meteorologických údajov (AMDAR). Oba stroje Lufthansy sa na programe zúčastňujú, nie však let AF 447.
Údaje pomáhajú pri tvorbe predpovedí počasia, prognóz o podnebí a pomáhajú tiež systémom skorého varovania pri upozorňovaní na prírodné pohromy.
Pre javy počasia súvisiace s búrkami je typické, že ich výskyt je obmedzený iba na jedno miesto a trvajú krátko, uviedol Pümpel. Ak nejaké lietadlo hlási turbulenciu, ďalší stroj letiaci cez oblasť krátko po ňom ju vôbec nemusí zažiť.